چند سال آینده مراکز رشد به صورت فعلی نخواهیم داشت ، ساختار سرای نوآوری ساختار ستادی چابک است

به گزارش خیمه نیوز، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد درباره ساختار سرا های نوآوری در وبینار راه چاره های فناورانه شرح داد.

چند سال آینده مراکز رشد به صورت فعلی نخواهیم داشت ، ساختار سرای نوآوری ساختار ستادی چابک است

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، جلسه وبیناری با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، احسان شیرنگی؛ مدیرکل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد و روسای سرا های نوآوری سراسر کشور برگزار گردید.

در ابتدای جلسه، شیرنگی در اظهاراتی به عملکرد شورای مدیریت دانش بنیان اشاره نمود و گفت: در حال حاضر 27 سرای نوآوری فعال در واحد های مختلف دانشگاه آزاد حضور دارند و اغلب این سرا ها گزارش عملکرد خود را ارسال نموده اند.

وی اضافه نمود: بعضی از سرا ها مانند سرای نوآوری گیاهان زینتی استان گلستان عملکرد بسیار خوبی داشته و به درآمدزایی رسیده اند. همچنین سرای نوآوری مواد پیشرفته کرج، هوش مصنوعی واحد قزوین، رباتیک و اتوماسیون واحد یزد نیز عملکرد قابل قبولی داشتند.

در ادامه وبینار، روح الله دهقانی فیروزآبادی با عرض تبریک حلول ماه ربیع الاول عنوان داشت: برنامه بلندمدتی برای فعالیت سرا های نوآوری در آینده نزدیک داریم. ساختار و سازوکار اجرایی برنامه های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در واحد های دانشگاه آزاد به وسیله سرا های نوآوری صورت خواهد پذیرفت. در هر واحد حداقل یک و حداکثر سه سرای نوآوری خواهیم داشت که آن سرا باتوجه به ظرفیت های خاص استان، شهر و منطقه و توامندی های آن دانشگاه مجوز داده می گردد.

وی گفت: برای مثال برای سرای نوآوری گیاهان زینتی استان گلستان باتوجه به ظرفیت های که داشته، مجوز صادر شده است. سرآی نوآوری سه بخش دارد. یک افراد و هسته های علاقمند هستند که فعالیت استارت آپی را در حوزه تخصصی آغاز می نمایند. در این حوزه، بخش شتاب دهنده تخصصی حمایت ها و آموزش های لازم را با توجه به بازار هدف را انجام می دهد. بخش تخصصی مرکز رشد بخش دیگر است. در این چارچوب شرکت ها و هسته های نوپای که از شتاب دهتده بیرون آمده اند، پذیرش می شوند. بخش آخر، فضایی است برای استقرار شرکت یی که از مرکز رشد خارج می شوند و در پردیس شرکت های سرای نوآوری مستقرر می شوند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری با بیان اینکه در چند سال آینده مراکز رشد به صورت فعلی نخواهیم داشت، بیان کرد: در آینده، مرکز رشدی خواهیم داشت که با توجه به تعریف سرای نوآوری هسته های فناورانه خواهد پذیرفت. برای مثال در نجف آباد، دو سرای نوآوری طلا و جواهر و سرای تجهیزات پزشکی وجود دارند. در دو تا سه سال آینده هسته فناوری غیر از این دو موضوع را در مرکز رشد نخواهیم پذیرفت. ممکن است هسته خوبی باشد، ولی به خاطر فعالیت تخصصی مرکز رشد، این هسته غیرتخصصی در آن فضا پذیرفته نخواهد شد. افق این است که ما فقط سرای نوآری و مراکز رشد تخصصی داشته باشیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر شرایط به این گونه است که سرای نوآوری وجود دارد و ممکن است مرکز رشد هم در کنار آن وجود داشته باشد. این هسته های فناورانه ای که در حال حاضر وجود دارند، اگر در قالب یک سرای نوآوری قابل تعریف هستند، واحد ها باید اقدام و مجوز سرای نوآری مربوطه را دریافت نمایند؛ و اگر در آن قالب قابل تعریف نیسند، هسته ها باید فارغ شده و از مجموعه خارج شوند. زمانیکه سرا استقرار یافت، ما رئیس سرا خواهیم داشت و دیگر شورای مرکز رشد و بودجه رشد از پژوهش نخواهیم داشت. همه این ها به سرای نوآروی تخیصص خواهد یافت و شورای مدیریت فعالیت های دانش بنیان که شورای آن سرا است، تمام این اقدامات را برعهده خواهد گرفت. در حال حاضر سرای نوآوری داریم و یکسری هسته های داریم که ربطی به سرای نوآوری ندارند.

دهقانی فیروزآبادی، در ادامه بیان کرد: در حال حاضر در حال انتقال از نظام قدیم به نطام جدید هستیم و تا یکی دو سال آینده نظام قدیم حذف خواهد شد و برنامه ها بر اساس نظام جدید تنظیم می شوند. در مجموع در هر استان با توجه به سرای نوآوری، یک معاون فناوری استان تعریف می گردد. در واقع در واحد ها رئیس سرای نوآوری در شان معاون فناروی واحد خواهد بود. اگر یک واحدی دارای ظرفیت هایی باشد که دو سرای نوآوری داشته باشد، دو معاون فناوری خواهد داشت که در دو حوزه مختلف فعالیت خواهند کرد.

وی در انتها گفت: وفتی از سرای نوآوری صحبت می گردد، منظور ساختمان و فضا نیست بلکه سرا یک مفهوم و کانسپ است که به مدیریت کردن این فضا ها می پردازد. ما به دنبال فضا و ساختمان دریافت نیستیم. ساختار سرای نوآوری یک ساختار ستادی چابک است که مرکز رشد تخصصی، شتابدهند تخصصی و پردیس استقرار شرکت های دانش بنیان را مدیریت می نماید.

در ادامه نشست وبینار، بعضی از روسای سرا های نوآوری استان ها و واحد ها با توجه به زمینه تخصصی فعالیت های خود، به بیان نظرات پرداختند. مقرر شد تا جلسات فی مابین معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد و روسای سرا ها در هفته های آینده نیز ادامه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 591

به "چند سال آینده مراکز رشد به صورت فعلی نخواهیم داشت ، ساختار سرای نوآوری ساختار ستادی چابک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند سال آینده مراکز رشد به صورت فعلی نخواهیم داشت ، ساختار سرای نوآوری ساختار ستادی چابک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید