اختلاف تهیه کنندگان به زودی حل می گردد، عملگرا هستم

به گزارش خیمه نیوز، به گزارش خبرنگاران، دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با حضور مدیران سینمایی و مدیران کل ارشاد سراسر کشور در هتل پارسیان انقلاب برگزار گردید.

اختلاف تهیه کنندگان به زودی حل می گردد، عملگرا هستم

در ابتدای این مراسم حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک میان مدیران کل ارشاد و مدیران سینمایی شرح داد: اگر چه سفرهای استانی من زیاد نیست اما باید فایل سازمان سینمایی را متفاوت ببینید و این سازمان در بین دیگر معاونت های وزارت ارشاد، به دلیل تنوع مسائل و بحران های متعدد و پی در پی شرایط متفاوتی دارد. شاید نتوانستیم خدمت خیلی از دوستان در استان های مختلف برسیم اما خدمت هریک از دوستان رسیدم و مدیران فرهیخته ای را دیدم.

رییس سازمان سینمایی تاکید نمود: قاطبه مدیران از مآغازیت کافی بین نخبگان و اهالی فرهنگ برخوردارند و خود نخبه هستند و این مهم درهای فرهنگ را باز می نماید. همدلی بین شما و مردم و مدیران و استانداران و شهرداران نویدبخش روزهای خوبی برای فرهنگ و هنر است. ما و شما به میانه راه رسیدیم و انتظاری که وجود دارد این است که پروژه های مانده به اجرا برسد و این روحیه درشما دیده می گردد.

معاون وزیر ارشاد در امور سینمایی اعلام کرد: یکی از خوشبختی های ما این است که شرح دادن اهمیت فیلم و سینما دیگر ضرورت ندارد و علما و روحانیون و مراجع و نمایندگان و مدیران به این مهم اذعان دارند.

وی توضیح داد: اگر به دو سال پیش برگردیم فضای بدگمانی و تردید در مدیریت سیاسی کشور به دلیل اتهام زنی ها درباره سینما به وجود آمده بود و عده ای می خواستند بخشی از نظام را به نتیجه برسانند که سینما نمی خواهیم اما امروز وقار به سینما برگشته و ادبیات سینمای امروز را با سال های گذشته مقایسه کنیم.

رییس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در عرصه سینما گفت: اختلافات تهیه نمایندگان در شرف حل و این اختلاف عمیق شده و بی مورد تهیه نمایندگان رو به اتمام است.

ایوبی ادامه داد: پروژه بزرگی که به یاری مدیران کل ارشاد می تواند به انتها برسد اقتصاد سینما است؛ در چهار سال دولت دهم، عدد مخاطبان به زیر 7 میلیون تن و فروش سینماهای سراسر کشور به زیر 30 میلیارد تومان رسیده بود که این زنگ خطر و یاس کامل برای سرمایه گذاران محسوب می شد. در سال 93، 70 درصد افزایش مخاطب داشتیم و نفر اول در جهان در این زمینه هستیم که چنین افزایش مخاطبی داشتیم و چین و ترکیه در رده های بعدی قرار دارند.

وی یادآور شد: ما به یک جمع بندی قطعی رسیدیم که پردیس هایی مانند کوروش می توانند به اقتصاد سینما یاری نمایند و هر سرمایه گذاری را که می بینید نشانی مجتمع کوروش را بدهید. آمدن بخش خصوصی به سینما نویدبخش است و در این صورت ارتباط مردم با سینماگران موثر بوده و فیلمسازان برای مردم فیلم خواهند ساخت.

رییس سازمان سینمایی بیان کرد: همه سینماهای کشور با همراهی ادارات کل دیجیتال شد که اتفاق خوبی بود و سالن دارهایی که همیشه در شهرستان ها ناراضی بودند امروز به دلیل فروش آثار سینمایی راضی هستند.

هنر و تجربه را به استان ها ببریم

وی با بیان اینکه گروه هنر و تجربه از کارهای خوب این دوره است گفت: سینمای ایران در جهان با این این نوع از سینما می شناسند. این سینما را نمی توان از اکران محروم کرد و اکران گسترده این آثار نیز مسائلی ایجاد می کرد و از این رو گروه هنر و تجربه تشکیل شد و امروز اکران فیلم های هنر و تجربه موجب به وجود آمدن پاتوق های بسیار خوب برای سینماگران است و اگر در جایی در استانی این ظرفیت وجود داشته باشد می توانیم شاهد تشکیل چنین پاتوق هایی باشیم.

رییس سازمان سینمایی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در راستای احیای سینمای کودک اشاره نمود و یادآور شد: در سینمای کودک شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان تشکیل شده و جلسات هر هفته این شورا به دبیری فرشته طائر پور برگزار می گردد. بزرگان سینما در این جلسات حضور دارند و خروجی های این شورا مشخص است و یکی از نتایج این شورا، جداسازی جشنواره فیلم کودک و نوجوان است.

رییس سازمان سینمایی درباره تاسیس مدرسه ملی سینما نیز گفت: سینمای ایران در جایی واقع شده است که تجربه اش را باید برای نسل بعدی نهادینه کند و تجربه سینمای ایران به کشورهای همسایه و کشورهای دیگر صادر گردد و بسیاری از کشورهای اروپایی دوست دارند بدانند که سینمای ایران چگونه به این جایگاه رسیده است.

ایوبی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به شبکه نمایش خانگی گفت: از کارهایی که در حال پیگیری است اقدامات ستاد صیانت از محصولات سینمایی در مقابله با قاچاق آثار است. قاچاقچیان روزگار خوبی داشتند اما با فعالیت ستاد این روزگار تمام شده است. اگر سینمای خانگی راه بی افتد و 500 میلیارد تومانی که در بازار قاچاق می چرخد به سینمای ایران بازگردد اتفاق خوبی خواهد افتاد.

وی یادآور شد: این در حالی است که فروش سینمای ایران سالانه 60 میلیارد تومان است.

رییس سازمان سینمایی گفت: ستاد مبارزه با قاچاق فیلم به دبیری سید مصطفی ابطحی در سه چهار ماه گذشته اقدامات خوبی در تهران انجام داده و فضا برای قاچاقچیان در تهران ناامن شد اما در شهرستان ها، شبکه های قانونی کار نمی نمایند و در استان ها شبکه مویرگی عقیم است. در بعضی استان ها قرار است کار مبارزه با قاچاق فیلم آغاز گردد و اگر این اتفاق در استان ها نیز رخ دهد این اتفاق کار بزرگی خواهد بود.

سینمای ایران با وی او دی اهدا می گردد

وی درباره راه اندازی وی او دی در کشور به همراهی وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد اسلامی شرح داد: این کار درخشانی است که ساختارهای آن ایجاد شده و همه مردم با اپراتورهای مختلف می توانند فیلم های سینمای ایران را با هزینه های اندک که قابل مقایسه با خرید سی دی نیست انتخاب نمایند.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: وقتی یک خانواده به راحتی به تاریخ هزاران فیلم سینمای ایران دسترسی داشته باشند سینمای ایران احیا می گردد.

وی درباره ضرورت برگزاری جشنواره ها در استان های مختلف نیز گفت: سالانه در سینمای ایران نزدیک به 50 فیلم به نمایش می رسد و سالانه 400 فیلم با احتساب آثار ویدیویی فراوری می کنیم و جشنواره ها فضای مناسبی برای دیده شدن این آثار است از این رو آماده تفویض اختیارات و برگزاری جشنواره های مختلف در استان ها هستیم.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: تمام استان هایی که فکر می نمایند که ظرفیت صدور مجوز ویدیویی را دارند به حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت آثار سینمایی اعلام نمایند. ما به دنبال تقویت فیلمسازی در استان ها هستیم و فراوری فیلم های ویدیویی کم هزینه است و این اتفاق در استان ها مناسب است.

ایوبی درباره جشنواره های ملی شرح داد: این انگیزه وجود دارد که این رویدادها در استان های مختلف برگزار گردد؛ جشنواره کودک در اصفهان برگزار می گردد و المپیاد تخصصی نوجوانان در همدان برپا می گردد.

وی درباره استفاده از مجتمع های فرهنگی به عنوان سالن سینمایی یادآور شد: در کشوری که 322 سالن دارد یک سالن هم غنیمت است. تا به امروز 15 مجتمع فرهنگی را تجهیز کردیم. سال جاری در حرکتی بزرگتر با همراهی بنیاد مستضعفان و شرکت نور تابان به دنبال تجهیز مجتمع های بیشتری هستیم و اگر موانعی پیش نیاید و بنیاد و شرکت نور تابان به تعهدات خود عمل نمایند 100 مجتمع تا 3 ماه آینده به سالن ها افزوده می گردد.

رییس سازمادن سینمایی تاکید نمود: باید برای اداره این مجتمع ها فکر کنیم و آداب سینما شدن و مدیریت سینما شدن این مجتمع ها در استان های مختلف باید مشخص گردد. این سالن ها زیر نظر شما و در عین حال توسط نهادهای با انگیزه اداره گردد تا سینماگران احساس نمایند 100 سالن به سینماها افزوده شده است.

ایوبی گفت: در جلسات متعدد با دیوان محاسبان در استان های مختلف اعلام شد که استفاده از این مجتمع ها ایرادی ندارد و این مجتمع ها می توانند بلیط بفروشند و منع قانونی در این زمینه وجود ندارد، بابک رضایی به عنوان مشاور امور استان ها معرفی شده و وی رابط ما با شما است و رمضانعلی حیدری خلیلی قائم مقام امور اجرایی سازمان نیز پیگیر امور است.

وی شرح داد: گاه مدیران دوران عمر کوتاه مدیریتی خود را صرف آیین نامه ها می نمایند؛ من بیشتر عمل گرا هستم. خطر را به جان پذیرفتیم و اعلام کردیم که برنامه های پیش رو چیست از این رو درخواست داریم دفترچه سیاستگذاری سازمان سینمایی را مطالعه کنید.

وی شرح داد: اگر مجتمع های فرهنگی از سوی انجمن های سینمای جوان اداره گردد قطعا موفقیت هایی حاصل خواهد شد. الگوی پیشنهادی برای تشویق بخش خصوصی در سالن سازی داریم که به مدیران کل پیشنهاد خواهیم کرد.

رییس سازمان سینمایی درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان ها نیز اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر، هم جشنواره است و هم جشن ملی سینمای ایران و جذاب ترین برنامه ایام دهه فجر، جشنواره فجر است. بسیاری از تهیه نمایندگان موافق نمایش فیلم ها در ایام این رویداد در استان ها نیستند اما من موافق این مهم نیستم و معتقدم رونمایی از فیلم های خوب در شهرستان ها به فروش آن یاری می نماید و سالی که جشنواره در استان ها برگزارشده شاهد رونق سینما در آن شهر بوده ایم.

به زودی جلسه کمیته استانی سینما برگزار می گردد

رمضانعلی حیدری خلیلی قائم مقام اجرایی رییس سازمان سینمایی نیز در این مراسم گفت: تفویض اختیارات به استان ها در 14 محور مشخص شده است. تفاهم نامه های سینمایی با استانداران ظرفیت جدیدی را برای فعالیت مدیران کل استان ها ایجاد می نماید و 12 استان درخواست مباداله تفاهم نامه داشتند و تا امروز تفاهم نامه کردستان و ایلام امضا شده و تفاهم نامه های دیگری در شرف امضا است و اولین جلسه کمیته استانی سینما با انعقاد تفاهم نامه ها برگزار می گردد.

قائم مقام اجرایی سازمان سینمایی شرح داد: تا به امروز جشنواره فیلم های ویدیویی یاس در مازندران، جشنواره فیلم کودک در اصفهان، المپیاد فیلمسازی نوجوانان در همدان، جشنواره فیلم های علمی در خوزستان، جشنواره فیلم و عکس نماز و نیایش در قم، جشنواره فیلم های دینی در خراسان رضوی، جشنواره فیلم و عکس دوستی (کاسپین) در گیلان و آفرین واره فیلم و عکس محرم (عاشورایی) در زنجان برگزار شده است.

نمایش خانگی احتیاجمند شبکه شاهرگی است

حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی نیز در این جلسه شرح داد: مطالبه خیلی از دوستان تفویض صدور مجوز آثار ویدیوی است چنانچه در بعضی استان ها این مهم هم اکنون در حال اجرا است.

وی یادآور شد: احتیاج شبکه نمایش خانگی سالانه 800 فیلم و فراوریات ما در سینمای حرفه ای اندک است و در حوزه مجوز و درخواست مجوز ها حدود 150 فیلم در سال متقاضی ساخت در شبکه نمایش خانگی هستند که بعضی از این آثار به فراوری نمی رسند.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم توجه به امکان نمایش و بازگشت سرمایه آثار ویدیویی ساخته شده در شهرستان ها شرح داد: امروز یک فیلم ویدیویی بلند بین 150 تا 200 میلیون حداقل هزینه دارد اما شبکه های ویدیویی معمولا برای عرضه این آثار روش های خاصی را به کار می برند و این نگرانی ایجاد می گردد که هزینه ساخت فیلم فیلمسازان شهرستانی که عطش ساخت فیلم دارند بازگشت نداشته باشد.

ایل بیگی تاکید نمود: درخواست داریم اعضای شوراهای شما در استان ها این موضوع را به فیلمسازان گوشزد نمایند. این گونه نباشد که با صدور مجوز، قرض ها و بدهی های فیلمسازان را بپردازید.

وی گفت: برای فیلم های بلند ویدیویی مطالعات بیشتری داشته باشید. احتیاج شبکه نمایش خانگی به فیلم های فرهنگی و به دور از فضای آپارتمای احتیاج دارد.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اعلام کرد: ما نظرات فعالان در استان ها را در زمینه شبکه نمایش خانگی شنیده ایم؛ متاسفانه شبکه مویرگی در تهران وجود دارد و حتا شبکه شاهرگی در بسیاری از استان ها نیز وجود ندارد.

ایل بیگی تاکید نمود که همراهی با ستاد صیانت می تواند به ارتقای شبکه نمایش خانگی یاری کند.

رشد 70 درصدی مخاطبان سینمای ایران

مجید مسچی مدیر عامل موسسه سینما شهر گفت: 195 سینمای فعال و 322 سالن با ظرفیت 112 هزار جایگاه در سراسر کشور در حال حاضر فعال است. تمامی این سالن ها سیستم دیجیتال دارند و سینمایی در کشور به شکل آنالو نمایش فیلم ندارد؛ از این 322 سالن 137 سالن سیستم صدای دالبی دارند و 195 سینما از 125 سینما مجهز به فروش مکانیزه هستند و آمار فروش سینماها را به صورت روزانه دریافت می کنیم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر شرح داد: تا انتها سال جاری همه سینماها به سیستم فروش مکانیزه مجهز می شوند. نصب نرم افزار و سخت افزار در سینماهای متقاضی به صورت رایگان انجام می گردد و سینماها پرداختی ندارند. این دغدغه تهیه نمایندگان است تا سوء تفاهم ها درباره فروش آثار سینمایی برداشته گردد.

مسچی با اشاره به رشد قابل توجه سالن سازی در دو سال اخیر گفت: در سال93، 45 سالن به سالن های کشور افزوده شد. همچنین از ابتدای سال 94 تا امروز نیز 9 سالن به سالن های سراسر کشور افزوده شده و تا انتها سال 27 سالن دیگر به سینماها افزوده می گردد.

وی با اشاره به فروش فرایند امیدوار نماینده سینماها اعلام کرد: در سال 91، سینمای ایران 26 میلیارد فروش داشته و تعداد مخاطبان سینما 7 میلیون 900 هزار مخاطب بوده است. همچنین در سال 92، فروش سینما 30 میلیارد اما تعداد تماشاگران 7 میلیون و 800 هزار نفر بوده که این امر به دلیل افزایش قیمت بلیت سینما است.

وی درباره سینماهای پرفروش کشور شرح داد: در آمار فروش، از 10 سینمای پرفروش کشور 8 سینما در تهران، یک سینما در مشهد و یکی در کرج است. همچنین سینماهای پرفروش کشور از 11 تا 20 سینما، به ترتیب 8 سینما در تهران، 1 سینما در اصفهان و 1 سینما در مشهد است. همچنین سینماهای کشور از منظر فروش از 21 تا 30 سینما نیز شامل 6 سینمای تهران، یک سینما در اصفهان، یک سینما در یزد، یک سینما در شیراز و یک سینما در گرگان می گردد.

مدیرعامل موسسه سینماشهر توضیح داد: فروش سینماهای تهران و شهرستان تقریبا مساوی است. سینماهای تهران در سال 93 حدود 33 میلیارد و 600 میلیون تومان و در شهرستان ها 29 میلیارد و 400 میلیون تومان فروش داشته اند.

مدیرعامل موسسه سینماشهر درباره افزوده شدن 100 مجتمع فرهنگی به سینماهای سراسر کشور شرح داد: که این سالن ها در شهر هایی است که جمعیت بالای 100 هزار نفر داشته باشند. همچنین خرید و نصب امکانات مورد نظر با بنیاد مستضعفان است و اعلام مجتمع ها با سازمان سینمایی است.

مسچی توضیح داد: تجهیزات در بعضی از این مجتمع ها در ماه های اخیر نصب شده اما مورد استفاده قرار نگرفته و باید از این امکانات استفاده گردد. در یکی از سالن ها از اسفند تا تیر 11 سانس فیلم نشان داده شده و این سالن 200هزار تومان فروش داشته است.

تزریق فیلمسازن جوان به سینما

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این جلسه اعلام کرد: نسل جدید نوجوانان فیلمساز اگر به جامعه سینمایی تزریق شوند آینده خوبی رقم می خورد و این نگاه بنیاد سینمایی فارابی که با همراهی انجمن سینمای جوانان ایران پیگیری می گردد نشان از اهمیت فعالیت فیلمسازان در استان ها دارد.

وی یادآور شد: سال جاری سرفصل جدیدی به ماموریت های فارابی افزوده شد و امیدوارم بخشی از نوجوانان استانی را در ساخت فیلم ویدیویی حمایت کنیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید نمود: فیلم اولی ها نیز در بنیاد سینمایی فارابی حمایت می شوند و از نویسنده های فیلمنامه های متقاضی ارائه شده از شهرستان ها دعوت کردیم درباره نقاط ضعف و قوت فیلمنامه ها به بحث و گفت وگو بنشینیم.

تابش توضیح داد: دوست داریم فراوری در استان ها از سوی بنیاد سینمایی فارابی حمایت گردد. همچنین در تلاشیم با همکاری سازمان گردشگری، بنیاد سینمایی فارابی بسته ویژه ای را خواهد داشت تا جلوه های فرهنگ ایران اسلامی در سینمای ایران بازتاب داشته باشد.

حمایت مدیران کل ارشاد از مبارزه با قاچاق فیلم

سید مصطفی ابطحی دبیر ستاد صیانت و حمایت از آثار سمعی و بصری با اشاره به کشف 3 میلیون لوح قاچاق و انتظار برای دستور قضایی به منظور انهدام این لوح ها اعلام کرد: در حوزه تدوین قوانین کمیته حقوقی تشکیل دادیم. خواهان تشکیل ستاد صیانت در شهرستان ها هستیم و به وسیله دبیر شورای فرهنگ عمومی مبارزه با قاچاق فیلم در دستور کار استان ها قرار می گیرد و استانداری ها نیز ماموریت پیدا می نمایند این مهم را آنالیز نمایند.

تاکید بر چابک سازی در سیستم اداری سازمان سینمایی

فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز در این ملاقات با تاکید بر لزوم تمرکز زدایی از سینما گفت: افتتاح حساب های دفاتر موجب شد هرگونه جذب اعتبارت در استان ها اتفاق بی افتد و جذب همکاری در استان ها با حمایت مدیران کل ارشاد موثر بوده است و برگزاری جشنواره های منطقه ای با حمایت های نیز از دیگر اتفاقات موثر است.

وی با اشاره به اثرات برگزاری جشنواره های منطقه ای در استان های مختلف تاکید نمود: شور و نشاط در هفته های فیلم در استان ها رخ داد که این امر برای ما بسیار قابل توجه بود.

نصرت الله مرادی معاونت توسعه مدیریت و منابع نیز در این ملاقات درباره ساختار سازمان سینمایی و لزوم چابک سازی در سیستم اداری و چارت سازمانی تاکید نمود.

در ابتدای این مراسم سرابی مدیرکل ارشاد خراسان رضوی به نمایندگی از دیگر مدیران کل، مصوبات ادارات کل و پیشنهاد آنان را قرائت کرد.

بر این اساس، 13 مصوبه اعلام و برای استان ها در سراسر کشور ارسال شد و از 31 استان پاسخ های مربوطه، 29 پاسخ دریافت شد. در نهایت 13 پیشنهاد در جمع بندی نظرات ادارات کل ارشاد سراسر کشور ارائه می گردد. کتابچه سیاست های سازمان سینمایی نیز برای ادارات کل ارسال شده است. تشکیل کارگروه های سینمایی در استان مورد تایید ادارات کل بوده و این مهم به تحقق سیاستگذاری سازمان سینمایی یاری می نماید.

تعریف نسبت سازمان ها با ادارات کل نیز مورد تاکید بوده و با حضور بابک رضایی به عنوان مشاور استان ها این موضوع حل شده و بهتر آنکه این مهم رسما به استان ها اعلام گردد.

اعزام تیم کارشناسی از سازمان سینمایی در استان ها براساس ساز و کار مشخص و ارائه تقویم سفر استانی مورد تاکید است که البته آیین نامه سفر استانی رییس سازمان ارائه شده و استان های مورد نظر برای سفر رییس سازمان در سال 94 مشخص شده است.

تقویت جایگاه سینمایی در کشور، مشخص انجمن سینمای جوان، نوسازی و بازسازی سالن های قدیمی و مشخص کردن نقش ادارات کل ارشاد و تفویض اختیارات به استان ها، حمایت از فراوریات سینمایی در استان ها، پیگیری تفاهم نامه سازمان سینمایی با ادارات کل ارشاد و برپایی نشست تخصصی مدیران ارشاد و کارشناسان سازمان سینمایی از دیگر پیشنهاداتی بود که در این جلسه مطرح شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 149

به "اختلاف تهیه کنندگان به زودی حل می گردد، عملگرا هستم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف تهیه کنندگان به زودی حل می گردد، عملگرا هستم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید