مسافری از فضا در میدان گمرک

به گزارش خیمه نیوز، پرچم های ایران و روسیه در کنار هم قرار گرفته اند. در کنار آنها هم آرم سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به چشم می خورد. غیر از الکساندر الکساندروف، همه مهمانان ایرانی هستند. این شهروند فضانورد روسی، به کشور ما سفر نموده تا از شهرهای تهران، تبریز و اصفهان بازدید کند.

مسافری از فضا در میدان گمرک

خبرنگاران-الهام صالح: در همه این شهرها هم راجع به فضانوردی سخنرانی می نماید. الکساندروف در منطقه ما و در فرهنگسرای رازی، مطالبی را درباره فضانوردی بیان نمود. سیروس برزو پژوهشگر تاریخ فضانوردی نیز همراه او بود و صحبت هایش را به فارسی ترجمه می کرد. در انتها این برنامه، موزه انسان و فضا در بوستان رازی افتتاح شد. این موزه، دربرگیرنده هدایای فضانوردان و اسنادی درباره فن آوری فضایی است که آنها را سیروس برزو جمع آوری نموده است.

فضانوردان، سفیران فرهنگی هستند

سیروس برزو؛ محقق و پژوهشگر تاریخ فضانوردی گفت: امروز در جهان کمتر کسی است که درباره اهمیت فضانوردی شک داشته باشد. منشأ بسیاری از وسایلی که در خانه ها استفاده می کنیم، در علوم فضایی است. وسایلی مثل لپ تاپ، تبلت و گوشی های تلفن همراه ریشه در فضانوردی دارد. برای پرتاب یک گرم بار به فضا حدود 10 هزار دلار هزینه می گردد. طبیعی است که هرچه بار سبک تر و عمر طولانی تری داشته باشد، پرتاب آن ارزان تر است. فن آوری که در خدمت ساخت ابزار فضایی بود، امروز در دست من و شما واقع شده است. نخستین بار گئورگی گرچکو را به ایران دعوت کردیم که در محافل علمی مثل توپ صدا کرد. او جزو 3 ـ 4 چهره اول فن آوری فضایی بود. راه که باز شد، اصفهانی ها و دامغانی ها هم در زمینه دعوت از فضانوردان برنامه ریزی کردند. هر کدام از این فضانوردان که به ایران آمدند به یک سفیر فرهنگی در جامعه خودشان تبدیل شدند. برای این افراد مجذوب کنندهیت دارد که جوانان ایرانی به فضانوردی علاقه مند هستند. حضور آقای الکساندروف هم به خاطر بیماری قلبی اش تا لحظه آخر قطعی نبود، به همین علت هم آن را رسانه ای نکردیم. پدر و مادر الکساندروف هم به طراحی سیستم های موشکی می پرداختند و به قول الکساندروف، او قبل از تولد با سفینه های فضایی ارتباط داشته است.

2 بار به فضا رفته ام

الکساندروف سخنانش را با گفتن این عبارت آغاز کرد: سلام علیکم. او صحبت هایش را این طور ادامه داد: مسرورم از اینکه برای افتتاحیه موزه انسان و فضا دعوت شده ام. من 2 بار به فضا رفته ام و طی این 2 بار 310 شبانه روز در مدار زمین بودم. در سال 1943 در مسکو به جهان آمدم و تا این لحظه همه عمرم را با تکنیک های فضایی طی کردم. در دانشگاه فنی فضایی مسکو درس خواندم. بعد از آن در یک مؤسسه منحصربه فرد آغاز به فعال بودم که کارشان طراحی و ساخت سیستم های فضایی بود. سپس آغاز کردم به طراحی و ساخت دستگاه های شبیه ساز که فضانوردان در آنها می توانستند قبل از پرواز آموزش ببینند. من را برای کار در مرکز راهنمایی پرواز انتخاب کردند و سرپرستی گروه کنترل در ایستگاه های فضایی را بر عهده گرفتم. برای پرتاب به فضا داوطلب شدم. خیلی خوب توانستم آزمایشات پزشکی را بگذرانم و برای تمرین انتخاب شدم. از زمانی که انتخاب شدیم تا زمانی که پرواز کردم، 18 سال طول کشید. نخستین پرواز من در سال 1983 صورت گرفت و بیش از 150 شبانه روز به طول انجامید. در این مدت مجبور شدم برای تعمیر باتری های خورشیدی، 2 بار در فضا راهپیمایی کنم. در حال حاضر اگرچه به فضا نمی روم، اما در سازمانی که طراحی و ساخت سفینه های فضایی را بر عهده دارد، مشاور رئیس هستم و در دانشگاهی که خودم در آن درس خواندم، تدریس می کنم. امروزه همه کشورهای متمدن در زمینه فن آوری فضایی کوشش می نمایند. به ایران تبریک می گویم که توانسته در این زمینه قدم بردارد و برای ایرانی ها آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.

فضانورد روس در گفت وگو با خبرنگاران محله :

حس فضانوردی قابل توصیف نیست

الکساندر الکساندروف، قطعاً برای همه آنهایی که به فضانوردی علاقه ای ندارند، نامی ناآشناست. اما علاقه مندان به فضانوردی می دانند که او نخستین پرواز خود را در سال 1983 انجام داد. این فضانورد روس که هفته گذشته، ساعت ها مهمان فرهنگسرای رازی بود، گفت وگویی اختصاصی با خبرنگاران محله داشت.

چندمین بار است که به ایران سفر می کنید و چرا شهرهای تهران، تبریز و اصفهان را برای بازدید انتخاب نموده اید؟

نخستین بار است که به ایران سفر می کنم. قبل از سفر به ایران از دوستم برزو خواستم تا شهرهایی را که برای بازدید مجذوب کننده هستند به من معرفی کند. این شهرها را برزو بر اساس مجذوب کنندهیتی که دارند، انتخاب نموده است.

از موزه انسان و فضا بازدید کردید. نظرتان درباره این موزه چیست و فکر می کنید چقدر می تواند فعالیت های فضانوردان را به مردم عادی منتقل کند؟

برای راه اندازی این موزه از جان و دل مایه گذاشته شده است و من فکر می کنم این موزه، تصویری واقعی از فضانوردان را به مردم نشان می دهد. به نظرم رسانه ها باید در این زمینه اطلاع رسانی نمایند تا مردم بتوانند از این موزه بازدید داشته باشند.

در مدت کوتاهی که در ایران هستید، درباره مردم ایران چه فکر می کنید؟

در این مدت کوتاه، مردم ایران را بسیار مهربان دیدم و با اینکه مدت کمی است در ایران هستم، اما با مردم ایران احساس صمیمیت می کنم.

یک فضانورد در فضا چه حسی دارد؟

یک فضانورد در طول پروازهای فضایی خود خاطرات زیادی دارد، اما حسی را که یک فضانورد دارد نمی توان تعریف کرد. لحظه ای که او به وسیله یک موشک بزرگ به فضا پرتاب می گردد و زمانی که در فضا حالت بی وزنی دارد، قابل توصیف نیست. چطور می توانم شرایط ایستگاه فضایی و حرکت دیوار با فشار یک انگشت را شرح بدهم؟ اینها قابل شرح و توصیف نیست.

........................................................................................................

بهنام خادم؛ مدیر فرهنگی و هنری منطقه:

موزه انسان و فضا، انگیزه خوبی برای نوجوانان ایجاد می نماید

بهنام خادم؛ مدیر فرهنگی و هنری منطقه در حاشیه مراسم به سوالات ما پاسخ داد که در ادامه می خوانید.

راه اندازی موزه انسان و فضا در فرهنگسرای رازی چه ضرورتی داشت؟

در سال 1386 نخستین فضانورد؛ آقای گئورگی گرچکو را به فرهنگسرای ملل دعوت کردیم. آن زمان مدیریت فرهنگی و هنری منطقه یک را بر عهده داشتم. همان موقع هم جزو برنامه های کاری ام بود، بعد از مدت یک سال که این نمایشگاه در منطقه یک فعالیت کرد، آن را به صورت ادواری در منطقه ها دیگر هم برگزار کنیم. بنا به دلایلی این نمایشگاه برچیده شد. وقتی آقای برزو با من تماس گرفت و اظهار تمایل کرد که می خواهد این نمایشگاه را برگزار کند، من خیلی مسرور شدم. فکر می کنم در منطقه 11 که یکی از منطقه ها مرکزی و به نسبت محروم است، وظیفه ماست که چنین برنامه هایی را اجرا کنیم. قطعاً همه بچه ها نمی توانستند به منطقه یک بروند و از این نمایشگاه بازدید نمایند. این بار این نمایشگاه کامل تر هم شده و فرصتی است که بتوانیم نوجوانان را با عرصه ها و علوم فضانوردی آشنا کنیم. من از بچگی به این علوم علاقه مند بودم و فکر می کنم که موزه انسان و فضا می تواند یک انگیزه خیلی خوب برای ساکنان محله و به ویژه نوجوانان ایجاد کند.

برای اطلاع رسانی افتتاح این موزه، قرار است چه برنامه هایی داشته باشید؟

در این زمینه چند برنامه داریم که یک بخش از آن تبلیغات محلی است. انعکاس خبر افتتاح این موزه در خبرنگاران محله هم می تواند بخشی از این اطلاع رسانی به شمار برود.

برای ساکنان منطقه 11 چه برنامه های ویژه ای خواهید داشت؟

در حال جمع آوری اطلاعات مدارس منطقه هستیم و قطعاً با این مدارس تماس خواهیم گرفت و از آنها برای بازدید از نمایشگاه دعوت خواهیم کرد. برای مدارس منطقه، تخفیف های ویژه ای قائل خواهیم شد که دانش آموزان بتوانند از این موزه بازدید نمایند. دست دوستی و حمایت خودمان را هم به سوی معاونت اجتماعی شهرداری منطقه دراز می کنیم تا در تأمین وسیله ایاب و ذهاب مدارس به ما یاری نمایند.

----

*منتشر شده در خبرنگاران محله منطقه 11 در تاریخ 1393/10/03

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 شهریور 1402 بروزرسانی: 29 شهریور 1402 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1602

به "مسافری از فضا در میدان گمرک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسافری از فضا در میدان گمرک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید