عشق مادر، آثار استاد را جهانی کرد ، شاهکار استاد صدیقی در آستانه بازسازی (بازسازی آپارتمان)

به گزارش خیمه نیوز، میکل آنژ بار دیگر در شرق متولد شده است. این گفته هنرمند بزرگ ایتالیایی در وصف ابوالحسن صدیقی استاد مجسمه سازی و شاگرد کمال المک است، آن موقع که در سفر به تهران مجسمه فردوسی را از نزدیک می بیند و شگفت زده می گردد.

عشق مادر، آثار استاد را جهانی کرد ، شاهکار استاد صدیقی در آستانه بازسازی (بازسازی آپارتمان)

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

خبرنگاران آنلاین - نصیبه سجادی: استاد ابوالحسن صدیقی نزد کمال الملک نقاشی می آموخت، وقتی گوش شکسته مجسمه گچی پادشاه سوئد را برای بازسازی به مدرسه او می آورند و صدیقی این کار را به برترین نحو انجام می دهد. کمال الملک پی به استعداد شاگرد می برد و او را برای آموزش به فرانسه می فرستد. صدیقی در سفر به فرانسه و ایتالیا از این هنر بسیار می آموزد و همان آغاز یک راه منتهی به خلق شاهکارهای هنری می شود که هنوز مشابه و نظیری برای آن پیدا نشده است.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

شاهکارهایی پر از احساس

ابوالحسن صدیقی سال 1310 به ایران بر می شود و در فاصله سال های 1320 در یوسف آباد ساکن می شود. در خانه ای که قرار بود کارگاه باشد ولی به علت تنگناهای اقتصادی می شود هم خانه هم کارگاه استاد و از همین خانه مجسمه های ابن سینا، فردوسی سعدی و... ساخته و در میدان ها و مکان های مهم تهران و شهرهای بزرگ ایران نصب می شود.

نوشین دخت صدیقی دختر این مجسمه ساز شهیر درباره آثار پدرش گفته است: این آثار را پدرم در همین خانه و در کنار خانواده خلق کرد و به همین علت ماندگار شدند. رابطه پدر و مادرم عاشقانه بود و هیچ وقت پیش نیامد که مادرم به خاطر سر و صداهایی که از طلوع آفتاب تا نیمه های شب از کارگاه به گوش ما می رسید شکایت کند. همین عشق هست که به آثار پدرم حس زندگی و رویش داد.

استاد صدیقی با شیوه کشف و شهود آثارش را خلق می کرد و به همین علت همه مجسمه هایش مملو از احساساست. وقتی مجسمه خیام را در پارک لاله می بینیم فکر می کنیم زنده است و می خواهد کتابی را که دستش گرفته کنار بگذارد و لباسش را مرتب کند. مجسمه سعدی با آن قیافه و ریش تنک و رندی، سعدی درون گلستان را به یادمان می آورد.

دختر استاد صدیقی می افزاید: سعدی در رؤیا راه را به پدر نشان داد. زمانی که پدرم می خواست مجسمه این شاعر را بسازد درمانده بود و اصلاً نمی توانست کار را آغاز کند. سعدی در رویا به او می گوید که گلستان و بوستان را بخواند. بعد از آن توانست مجسمه سعدی را بسازد.

دقیقاً همین اتفاق برای مجسمه فردوسی هم افتاد. شاهنامه که خوانده شد مجسمه فردوسی به دنیا آمد. دختر استاد می گوید: یادم هست وقتی در خیابان های رم قدم می زدیم، اشعار فردوسی را می خواند و می گفت ریتم و حال و هوای شاهنامه با بناهای و مجسمه های تاریخی رم همخوانی دارد. بعد هم مجسمه فردوسی را ساخت که در پارک ویلابورگز رم نصب است.

بازسازی آثار استاد در میدان بزرگ شهر

چند روز پیش خبری روی خروجی سایت های خبری نهاده شد با این مضمون که بازسازی و بهسازی مجسمه فردوسی تهران به زودی انجام خواهد شد. رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی گفته مجسمه فردوسی یکی از فاخرترین آثار هنری شهر تهران است که به علت اهمیت و ارزش معنوی آن در سطح ملی و بین المللی مورد توجه و رصد دائم سازمان زیباسازی در حوزه بازسازی و بهسازی نهاده شده است.

شورای هنری سازمان در این زمینه میخواهد از دانش استادان فرهیخته، صاحب نام و پیشکسوت نظیر ایرج محمدی و طاهر شیخ الحکمایی بهره بگیرد و غبار بی توجهی60ساله رااز چهره فردوسی بزداید. اقدامی درخور و مسرت بخش برای اهالی هنر و مردمان هنردوست که در صورت اجرای اصولی و کارشناسانه شایسته قدردانی و حافظ بخشی از هویت و اصالت نه یک شهر، که یک کشور خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1444

به "عشق مادر، آثار استاد را جهانی کرد ، شاهکار استاد صدیقی در آستانه بازسازی (بازسازی آپارتمان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عشق مادر، آثار استاد را جهانی کرد ، شاهکار استاد صدیقی در آستانه بازسازی (بازسازی آپارتمان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید