محله نارمک تهران کجاست ؟ Narmak

به گزارش خیمه نیوز، نارمک تهران

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از منطقه ها بسیار زیبای شهر تهران تهران یعنی نارمک را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

محله نارمک تهران کجاست ؟ Narmak

نارمک محله ای در شمال شرقی شهر تهران می باشد. این محله در گذشته دهی در 9 کیلومتری جنوب شرقی تجریش و 5 کیلومتری راه شوسه دماوند به تهران بوده است که هم اکنون جزوی از منطقه ها تهران محسوب می گردد.

این محله یکی که یکی از قدیمی ترین محله های تهران است، سال ها پیش نام دهکده ای در جنوب تجریش و در نزدیکی راه شوسه دماوند به تهران بوده است که در دهه بیست شمسی به همراه محله تهران پارس از طریق فرانسوی ها ساخته و در دهه سی ساختمان هایی برای سکونت فرهنگیان آموزش و پرورش در آن ساخته شد.

با جستجو در لغت نامه دهخدا خواهید خواند که نارمک دهکده ای سردسیر و دارای صد تن سکنه بوده که آب آن از قنات می آمده و محصولاتش غلات و انار بوده است.

علامه دهخدا می نویسد که مردم این ده به زراعت و باغبانی مشغول بوده اند. شاید به علت وجود انار در محصولات ده نارمک نام این دهکده نارمک گذاشته شده که در لغت به معنی مکیدن انار است.

نارمک کجاست؟

نارمک محله قدیمی در شمال شرق تهران است که در منطقه 8 شهرداری شهر تهران قرار گرفته است و از شمال به بزرگراه زین الدین، از جنوب به سه محله قدیمی تهران نو، نیروی هوایی و نظام آباد، از شرق به بزرگراه باقری و از غرب به بزرگراه امام علی (ع) منتهی خواهد شد.

بزرگراه رسالت از وسط این محله رد شده است به همین علت دسترسی ساکنین نارمک به بزرگراه های حکیم و همت راحت شده است ضمن اینکه دسترسی آنان به بزرگراه های یاسینی، صیاد شیرازی و شهید بابایی هم آسان است.

نارمک به محله صد میدان هم معروف است. همانطور که از این نام تعیین است نارمک دارای صد میدان اصلی از جمله نبوت (هفت حوض)، هلال احمر 16، 51، 73 و 100 است.

خیابان های معروف این محله عبارتند از آیت، سمنگان، دردشت، شهید ثانی (46 متری نارمک)، هنگام و … .

این محله دارای مساجد مهمی مانند مسجد نبوت است که در مناسبت های مذهبی و عمومی همیشه یکی از فعال ترین مساجد بوده است.

میدان نبوت در این مرحله اضافه بر اینکه پارکی است که غروب ها ساکنین محله در آن به معاشرت و مصاحبه می پردازند، در اطراف آن فروشگاه های بزرگ و کوچک زیادی هم قرار دارند که برای خرید پوشاک و خوراک بسیار مناسب هستند.

در نارمک، بیشتر افرادی با طبقه میانه و کارمند ساکن هستند. 18 پارک این محله آرامش و سرسبزی خاصی یه این محله داده اند، ضمن اینکه صد میدان مسکونی این محله با کوچه های بن بست احاطه شده است که این نوع ساخت آرامش خوبی به محله داده است.

به علت برخی خانه های نسبتا قدیمی در نارمک به این محله ظاهری قدیمی و نوستالژی داده شده است که با ورود به کوچه های آن یادآور دوران سی یا چهل سال خورشیدی می شوند.

نارمک دارای مدارس و مراکز آموزشی، باشگاه های ورزشی، بیمارستان و درمانگاه های شبانه روزی، کتابخانه های عمومی، سینما و فرهنگسرا هست اما متاسفانه فاقد فروشگاه های بزرگ برای تامین مایحتاج زندگی است و اهالی این محله خوراک و مایحتاج عمومی خود را از مغازه های محلی تهیه می نمایند. شاید یکی دیگر از علت های اینکه نارمک هنوز محله قدیمی محسوب می گردد، وجود همین فروشگاه های محلی و عدم وجود فروشگاه های بزرگ باشد.

بعلاوه ایم منطقه دارای ایستگاه های مترو و اتوبوس BRT گوناگونی است که دسترسی به نقاط اصلی و مرکزی شهر تهران و حتی پایانه های اتوبوس رانی را آسان می نمایند.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 20 مهر 1403 بروزرسانی: 20 مهر 1403 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1644

به "محله نارمک تهران کجاست ؟ Narmak" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله نارمک تهران کجاست ؟ Narmak"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید