چگونه سازمان ها را تجزیه و تحلیل کنیم؟

به گزارش خیمه نیوز، یک هدف از تحلیل سازمان فهمیدن این است که در چه وضعیتی واقع شده است .

اگر ما بخواهیم سازمانها را تحلیل کنیم باید از کجا آغاز کنیم ؟ و اینکه به هر حال در سازمان چه هست ؟ برای یک لحظه صبر کنید و بپرسید از خود که سازمان ها چگونه کار می نمایند؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چگونه سازمان ها را تجزیه و تحلیل کنیم؟

بروکراسی : از نوع ایده آل

ماکس وبر (1984) معتقد به اصول پیشرفته یا نوع ایده آل سازمانی بود . کلید اصلی آن هم سلسله مراتب بود . هر سازمان باید شامل طبقات فردی باشد که از اصول روابط سلسله مراتبی تبعیت کند . این روابط بوسیله اختیارات قانونی اداره می گردد . به عبارت ساده تر ، سلسله مراتب بر این باور راسخ است که الگو ها ، قوانین و حقوق بر اساس قانون باشد . بعنوان مثال ما معتقدیم که نمی بایستی از حقوق مدیران خود سوالی راجع به عملکرد و چگونگی انجام امورشان بپرسیم . ماکس وبر اشاره می نماید که این نوع اختیارات نسبت به آنچه در زمانهای پیشین اجرا می شده است ، بسیار فرق دارد .

اقتدار : مدیران احتیاج به قانونی مقتدر و با نفوذ برای اجرا کردن فرامین و پاداش ها دارند .

تنظیم فعالیتها : همه شغل ها باید توضیح دهند وظایف و فعالیتهایی که آنها را تشکیل داده اند .

قانونهای غیر شخصی : مطمئناً هر شغلی قوانین و مقرراتی خواهد داشت که آنها را مجبور به پیروی از آنها نمایند . این قوانین و مقررات بخشی از شغل هستند که اگر نبودند ، هیچ کس ماری انجام نمی داد .

مشخص شرایط مستقر : مشاغل باید به وسیله افرادی که دارای مهارت و توانایی های مقتضی و متناسب هستند اجرا نشوند .

مکتب کلاسیک

کار گروهی از تحقیق های وبر پیدا کردن علاقه و سود در روشهای سازماندهی و روش های مدیریت اجرایی بود . محققین مکتب کلاسیک سازمانی آغاز به نوشتن در این رشته کردند . هنری فایول یک مرد فرانسوی و یه آمریکایی ، مونی ویریلی (مدیران اجرایی شرکت ژنرال موتور) و ماری پارکرفالت (عضو آکادمیک) بودند.

مکتب کلاسیک تجویزی بود در این که چرا آنها مجبور به گفتن در خصوص مدیریت و باورهای حقیقی که تنها در حال توسعه بود . یک راه خوب برای سازماندهی ، ایده های وبر وجود داشت . این نویسنده ها فکر می کردند در خصوص سازمانها که اگر ماشین هایی بودند از این پس ، بوروکراسی ، سازمانهای موثر باید ، شبیه ماشین کار آمد ، کاملاً در حال کار کردن باشند ، کارکردن ممکن بود و موثر با کمترین تلف نشدن (ویرانی) البته مسئله ای از ماشین هست که صرفنظر از محیط کار از انجام می دهند .

به عبارت دیگر این سیستم بسته است . در واقع سازمانهای کوچک سیستم های بسته هستند زیرا که محیط تاثیر گذار بر فعالیت آنهاست . به عنوان مثال ، سازمانها متاثرند از شرایط بازار مالی رقابت همیشگی و بوسیله عوامل دیگر آا شما می توانید راههای دیگر تاثیر پذیری سازمانها از محیط را بگویید؟ بعد از سال 1945 مردم سوال می کردند که تشریفات اداری برترین نوع سازماندهی بود .

منبع: الی گشت
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1287

به "چگونه سازمان ها را تجزیه و تحلیل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه سازمان ها را تجزیه و تحلیل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید