بدورم کجاست و چه خبر است؟

به گزارش خیمه نیوز، دلتان می خواهد که یک سفر تفریحی متفاوت را تجربه کنید، اما هنوز مقصدتان را انتخاب نکرده اید. بدروم چطور است؟ قبل از برنامه ریزی برای سفر، باید بدانید که بدروم کجاست؟ بدروم، شهری در شبه جزیره بدروم در جنوب غربی ترکیه است که در همسایگی دریای اژه واقع شده است. سواحل بدروم از پر جنب وجوش ترین سواحل ترکیه هستند و گردشگرهای زیادی در این منطقه دیده می شوند. بدروم شهر قایق های بادبانی و جاذبه های باستانی است. هیرودوت، پدر تاریخ در این شهر به دنیا آمده و یکی از عجایب هفتگانه دنیا در بدروم واقع شده است. جالب است بدانید که بدروم، خانه یکی از معتبرترین موزه های باستان شناسی زیرِ آب هم هست. در بودروم ترکیا چیزهای زیادی برای تماشا و انجام دادن هست. با ما همسفر شوید تا بدروم را کشف کنید و همه چیز را درباره آن بدانید.

بدورم کجاست و چه خبر است؟

با مطالعه راهنمای سفر به ترکیه، اطلاعات لازم درباره سفر به سایر شهرهای این کشور را هم به دست بیاورید.

قصه شهر بدروم چیست؟

در جستجوی این هستید که بدانید بدروم کجاست و نقشه این شهر را به دست آورده اید؟ اگر موقع دیدن نقشه های بدروم به نام هالیکارناسوس برخورد کردید، تعجب نکنید، این نام یونانی و قدیمی بدروم است. چراکه شهر بدروم را یونانیان دوریان ساخته­اند.

پس از آن، پارس ها بدروم را به تصرف درآورند و آن را به عنوان مرکز ساتراپی کاریا در نظر گرفتند. بدروم موقعیت استراتژیک مناسبی داشت و پادشاهان پارسی تصور می­کردند که به خوبی می­توان استقلال آن را حفظ کرد.

اما طولی نکشید که اسکندر مقدونی به قلمرو پارس ها حمله کرد و بدروم هم ازجمله جاهایی بود که ویران شد. جالب است بدانید که بدروم حتی جنگ های صلیبی را هم تجربه نموده است و مدتی هم تحت تسلط سران عثمانی بوده است.

در اواخر حکومت عثمانی ها، شهر باستانی هالیکارناسوس یا همان بدروم به یک دهکده ماهیگیری سوت وکور و آرام تبدیل شده بود. اما در دهه 1940 جهانگردها این منطقه را کشف کردند و بدروم دوباره به یک شهر زنده و پرجنب وجوش تبدیل شد.

بدروم مانند دیگر شهرهای ترکیه حوادث تاریخی زیادی را از سر گذرانده و فراز و نشیب های زیادی را به خودش دیده است. اما آنچه امروزه از بدروم جلب توجه می نماید، آثار تاریخی متعدد، رستوران های لوکس، تفریحات ساحلی و سواحل مرجانی است.

برترین زمان سفر به بدروم چه وقت است؟

حال که متوجه شدید بدروم کجاست و چه تاریخچه ای داشته، نوبت آن رسیده که درباره برترین زمان سفر به بدروم ترکیه اطلاعات کسب کنید. ماه های جولای و آگوست سفرهای جهانگردی به بدروم شدت پیدا می نماید. در این ماه های سال دمای هوا هم زیاد می شود و گرمای هوا در روزها ممکن است به سی وهشت درجه سانتی گراد برسد.

ماه های ژوئن یا سپتامبر برترین زمان برای سفر به بدروم هستند. اگرچه در این فصل های سال هم هوا گرم است، اما جهانگردهای کمتری از بدروم بازدید می نمایند. بنابراین نگرانی از بابت ازدحام جمعیت در سواحل، رستوران ها و مکان های تفریحی نخواهید داشت. به راحتی می توانید برای دیدن شهر یا تجربه تفریحات آبی برنامه ریزی کنید و یک سفر رویایی را برای خودتان رقم بزنید.

چه کارهایی باید در بدروم انجام دهیم؟

سفر به ترکیه آغاز یک ماجراجویی هیجان انگیز است. اگر مقصد سفر بدروم باشد، این ماجراجویی مجذوب کننده تر هم خواهد شد. در سواحل بدروم می توانید شنا، غواصی و موج سواری روی آب را تجربه کنید. البته تمام تفریحات بدروم در این موارد خلاصه نمی شود. در اینجا کارهای دیگری که می توان در بدروم انجام داد را آورده ایم.

1- سفر با قایق های بادبانی در شبه جزیره بدروم

همواره در رویاهایتان دریانورد بوده اید و کشتی را روی آب های زلال و شفاف اقیانوس راهنمایی می نموده اید، الان وقتش است که این رویا را واقعی کنید. در بدروم قایق های بادبانی زیادی وجود دارد که مسافران را به سفرهای دریایی می برند.

قایق های بادبانی مقرون به صرفه انتخاب خوبی برای این سفر دریایی نیستند. معمولا در این قایق ها مسافران زیادی وجود دارند و آرامش سفر دریایی را شما می گیرند. پیشنهاد ما این است که قایق های بادبانی را انتخاب کنید که حداکثر 10 تا 12 مسافر را حمل می نمایند.

در این سفر دریایی می توانید با ملوان ها هم کلام شوید و درباره دریا و سفرهای دریایی اطلاعاتتان را افزایش دهید. بعلاوه می توانید یک غذای خوشمزه سفارش دهید و لذت سفر دریایی را برای خودتان دوچندان کنید.

2- حمام ترکی؛ یک حمام متفاوت و لذت­بخش

حمام ترکی با تمام حمام هایی که در عمرتان رفته اید تفاوت دارد. این حمام را می توانید در هتلی که در آن اقامت دارید دریافت کنید یا اینکه به یک حمام سنتی بروید و تجربه ای متفاوت داشته باشید. باردکچی حمام، یکی از برترین مکان ها برای این تجربه است. قدمت این حمام به قرن 17 میلادی برمی شود و یکی از قدیمی ترین حمام های ساخته شده در ترکیه است.

در حمام ترکی می توانید خدمات ماساژ را دریافت نموده و خستگی سفر را از تنتان خارج کنید. پس از حمام ترکی احساس می کنید که تازه به دنیا آمده اید و انرژی مضاعفی برای لذت بردن از تمام جاذبه های بدروم و انجام تفریحات بدروم دارید.

3- آفتاب گرفتن در سواحل شبه جزیره بدروم

نظرتان در خصوص حمام آفتاب چیست؟ اغلب کسانی که به بدروم سفر می نمایند علاقه دارند که در سواحل شنی و گرم این منطقه حمام آفتاب بگیرند. از شهر بدروم که خارج شوید، در منطقه ها اورتاکنت، بیتز و تورگوتریس سواحل زیادی برای این منظور در نظر گرفته شده اند.

البته باید بدانید که در روزهای گرم تابستانی این منطقه مملو از جهانگردان خارجی و بومی هایی است که مشتاق ملاقات خورشید هستند. انتظار نداشته باشید که ساحلی خالی از جهانگرد پیدا شود. باید گشتی در سواحل بدروم بزنید تا بتوانید یک مکان مناسب برای این تجربه هیجان انگیز پیدا کنید و خودتان را به دست آفتاب بسپارید.

4- رفتن به پارک آبی بدروم؛ اوج هیجان تفریحات آبی

پارک آبی بدروم را هم بچه ها دوست دارند و هم بزرگ ترها. این پارک آبی یک رودخانه با ارتفاع سیصد و پنجاه متر دارد! علاوه بر این رودخانه، بیست و سه آبشار، بیش از بیست و سه سرسره آبی، استخر موج و استخرهای دیگر هم در این پارک دیده می­شوند. با این توصیفات، می توانید یک روز کامل را در پارک آبی بدروم سپری کنید.

نگران تحلیل رفتن قوای بدنی تان و گرسنگی پس از تفریحات آبی نباشید. چراکه در این مکان رستوران های متعددی وجود دارد که می توانید از آن ها غذا تهیه نموده و نوش جان کنید.

چه چیزهای بدروم را باید ببینیم؟

بدروم مانند دیگر شهرهای تاریخی دارای جاذبه های شگفت انگیزی است و هر گوشه از این شهر را که نگاه می کنی حرفی برای گفتن دارد. می خواهید بدانید که بدروم کجاست و چطور جایی است؟ با ما بیایید و با دیدنی های بودروم ترکیا بیشتر آشنا شوید.

1- قلعه سنت پیتر؛ یک دژ فرمانروایی بی همتا

تابه حال شده به به داخل قلعه ای رفته باشید؟ به نظرتان این قلعه ها به چه دلیلی ساخته شده اند؟ اگر می خواهید جواب این سوال­هایتان را بگیرید، بازدید از قلعه سنت پیتر را به هیچ عنوان از دست ندهید. این قلعه در صدر جاذبه های جهانگردی بدروم قرار گرفته است و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در سفر بدروم آن را ندیده باشد.

قلعه سنت پیتر به وسیله شوالیه های هاسپیتالر سِنت جان و بین سال های 1402 تا 1437 ساخته شده. اداره این قلعه و مراقبت از بخش های مختلف آن بر عهده شوالیه هایی از کشورهای مختلف بوده است. به همین دلیل است که در بین برج های مختلف قلعه سنت پیتر، برج فرانسوی، برج انگلیسی و برج گاتینو دیده می شود.

برای اینکه بتوانید برج انگلیسی و برج گاتینو را تشخیص دهید، کافی است بدانید که یک مجسمه شیر روی دیوار غربی برج انگلیسی قرار گرفته است و امتداد برج گاتینو به سیاه چال می رسد.

قلعه سنت پیتر از­جمله مکان­هایی است که به وسیله سلطان سلیمان عثمانی تصرف شد . عثمانی­ها کلیسایی که درون قلعه بود را تبدیل به مسجد کردند. فرایند تبدیل این کلیسا به مسجد ساده بود، عثمانی ها نام کلیسا را عوض کردند و چند گلدسته روی آن گذاشتند.

امروزه بیشتر سالن­های داخل قلعه به نمایشگاه های موزه باستان شناسی زیرِ آب بدروم تبدیل شده اند. به همین دلیل است که جهانگردان حتما زمانی را برای گشت وگذار در قلعه سنت پیتر در نظر می گیرند.

2- موزه باستان شناسی زیرِ آب بدروم؛ نمایش دستاوردهای غرق شده

می­خواهید بدانید که موزه باستان شناسی زیرِ آب بدروم کجاست؟ این موزه یکی از جالب ترین چیزهایی است که در قلعه سنت پیر وجود دارد. کسانی که هنر باستان شناسی را دوست دارند، حتما از این موزه دیدن می نمایند. جالب است بدانید که حتی کسانی که هوادار مدرنیته هستند هم نمی توانند در برابر وسوسه دیدن دستاوردهای زیرِ آب دوام بیاورند.

به محض ورود به موزه، گلدان های بزرگی را می بینید که متعجبتان می نماید. در قدم بعدی وارد کارگاه شیشه گری می شوید و دمیدن در شیشه را تجربه خواهید کرد. این تجربه هم بچه ها را سر ذوق می آورد و هم بزرگ ترها را.

پس از آن وارد یک تالار شیشه ای می شوید که کشتی غرق شده شانزده متری در آن نگه داری می شود. این کشتی که در سال 1025 میلادی غرق شده، یکی از جالب ترین دستاوردها از زیرِ آب است.

در برج فرانسوی یکی دیگر از دستاوردهای شگفت انگیز زیرِ آب نگه داری می شود. کشتی کلاسیک یونانی که در قرن چهارم قبل از میلاد غرق شده را می توانید در این مکان ببینید.

کشتی غرق شده یولوبورون و گنجینه های باستان شناسی هم در این موزه نگه داری می شوند. برخی از این گنجینه ها متعلق به کشتی های غرق شده در دوران برنز هستند. می توانید این گنجینه ها را دیدن کنید و با تاریخچه دریانوردی آشنا شوید.

3- مقبره ماسولوس؛ یکی از عجایب هفت گانه دنیا

شاید در اولین نگاه مقبره ماسولوس بیشتر شبیه یک خرابه به نظر برسد تا یک جاذبه تاریخی شگفت انگیز. به همین دلیل بسیاری از جهانگردان بی توجه از کنار این مقبره عبور می نمایند و به قسمت های دیگر بدروم می فرایند. اما جالب است بدانید که این مقبره یکی از عجایب هفت گانه دنیا است و حوادث تاریخی آن را به این روز درآورده.

مقبره ماسولوس به وسیله Pytheos و در سال های 376-353 قبل از میلاد در هالیکارناسوس ساخته شد. موقعی که ساخت این بنا به خاتمه رسید، به خوبی می شد یک برج چهل وشش متری شگفت انگیز را که هنر دست مشهورترین مجسمه سازان یونانی است دید. گچ بری های اطراف برج زیبایی آن را چندین برابر می کردند و مجذوب کنندهیت و عظمت این بنا به مقدار ای بود که آن را یکی از عجایب هفتگانه دنیا می دانستند.

مقبره ماسولوس زلزله ای که در قرن سیزده میلادی رخ داد را پشت سر گذاشت و آسیب زیادی ندید. اما در جنگ های صلیبی، شوالیه های هاسپیتالر مقبره ماسولوس را ویران کردند تا بتوانند قلعه سنت پیتر را بنا نمایند.

اگر می خواهید گوشه­ای از هنر دست معماران قدیمی بدروم ترکیه را ببینید، می توانید به جای مانده های این مقبره را دیدن کنید. البته دیده مدل شبیه سازی شده این مقبره هم جالب است. چراکه شما را با ساختار واقعی مقبره ماسولوس آشنا خواهد نمود.

4- دروازه میندوس، تنها به جای مانده از فرمانروایی پادشاه ماسول

از ماسول تنها مقبره اش باقی نمانده. دروازه میندوس هم گوشه ای از قدرت این پادشاه هخامنشی را در این منطقه نشان می دهد. این دروازه هفت کیلومتر طول داشت و در قرن چهاردهم میلادی برای دفاع از شهر ساخته شده بود. باوجوداینکه از دروازه میندوس هم چیز زیادی باقی نمانده، اما دیدنش خالی از لطف نخواهد بود.

5- آمفی تئاتر بدروم؛ محلی برای نمایش های مجذوب کننده تابستانی

می خواهید بدانید که تئاترهای قدیمی چگونه برگزار می شدند؟ بازدید از آمفی تئاتر بدروم را به هیچ عنوان از دست ندهید.

به نظرتان آمفی تئاتر بدروم کجاست و چطور جایی است؟ این آمفی تئاتر نسبتا جمع وجور در کیبریس سیتلر کادسی قرار گرفته است. آمفی تئاتر بدروم کوچک تر از استانداردهایی است که رومی ها برای ساخت بناهایشان در نظر می گرفته اند. اما این کوچکی بنا، چیزی از زیبایی چشم اندازی که آمفی تئاتر از طبیعت و کوه های اطراف می دهد کم نمی نماید.

در قرن چهارم این آمفی تئاتر در روزهای اوجش قرار داشت و حدود سیزده هزار دیدنچی در آن حاضر می شدند. البته این روزها هم برنامه ها و کنسرت های تابستانی در آمفی تئاتر بدروم برگزار می شوند.

اگر سفر به بدروم ترکیه را برای تابستان برنامه ریزی نموده اید، حتما در برنامه هایی که در این مکان برگزار می شود شرکت کنید. با این کار می توانید به گذشته سفر نموده و هالیکارناسوس یا بدروم را در دورانی که شکوه و عظمتش شهره عام و خاص بوده تصور کنید.

6- کشف شهر قدیمی؛ یک منطقه جالب و شگفت انگیز

وقتش رسیده که در پی کشف جاذبه های پنهان بدروم باشیم. درست در پشت قلعه سنت پیت، زیباترین جاذبه بدروم قرار گرفته است. کوچه هایی که پیاده روهای باریکی دارند و در اطراف آن ها درختان انگور به چشم می خورند به مقدار کافی جالب هستند. اما همه چیز همین جا تمام نمی شود، کوچه های قدیمی بدروم با سنگ های سفید سنگفرش شده اند تا حجت را در زیبایی شان تمام نمایند.

با یک نگاه به این منطقه با خودتان می­گویید به راستی شهر قدیمی بدروم کجاست؟ یک بهشت پنهان شده در دل یک شهر شلوغ و پرهیاهو. تصور می­کنید که یک کارت پستال دستتان است و دارید چشم انداز ای متفاوت از شهر بدروم را دیدن می کنید. چراکه اغلب شهر بدروم مدرن شده است و کمتر کسی باور می نماید که این شهر مدرن و امروزی، روزگاری به این شکل بوده است.

اگر به بافت های سنتی و قدیمی علاقه دارید و در پی منظره ها متفاوت برای عکاسی می گشت، شهر قدیمی بدروم برترین گزینه پیش روی شما است. یک دهکده با بافت قدیمی که شبیه یک بهشت گمشده در یک شهر شلوغ و پر جهانگرد است. موقع گشت زنی می توانید مغازه ها را ببینید یا اینکه به کافه بروید و خودتان را به یک نوشیدنی مهمان کنید.

در کدام هتل های بدروم بمانیم؟

درست است که سفر همیشگی نیست و شما تنها برای چند روز یا چند هفته مهمان یک شهر یا کشور می شوید، اما باید جای مناسبی برای اقامت در نظر داشته باشید. هتلی که رزرو می کنید کاملا مطابق با سلیقه شخصی شما است. می توانید یک هتل لوکس پنج ستاره بگیرید یا اینکه در هاستل که قیمت مناسبی دارد اقامت داشته باشید.

می­ دانید برترین هتل های بدروم کجاست؟ اغلب این هتل­ها در سواحل این شهر هستند. در این هتل ها می توانید چشم انداز دریا را دیدن کنید و از تفریحات آبی نهایت لذت را ببرید. حتی می توانید شب ها و عصرها به ساحل بروید و قدم بزنید یا اینکه یک غذای خوشمزه را امتحان کنید.

در اینجا برخی از برترین هتل های و هاستل­های بدروم را برای ماندن معرفی نموده ایم. می توانید یکی از این هتل ها را رزرو نموده و سفر به بدروم شگفت انگیز را آغاز کنید.

  • هتل کایرابا بدروم پرینسس
  • هتل گرند پارک بدروم
  • هتل آستریا ریزورت بدروم
  • هتل گرین بیچ ریزورت
  • هتل ویرا کلوپ
  • اسکیسی هاستل بودروم
  • هتل ینامین ریزورت

در بدروم کجاها غذا بخوریم؟

مگر می شود با تور بدروم همسفر شوید و غذاهای این منطقه را امتحان نکنید. اغلب رستوران های بدروم در فضای باز هستند، همین موضوع لذت غذا خوردن را برای جهانگرد ها چند برابر می نماید. تصور کنید که نسیم خنک صورتتان را نوازش می نماید و هم زمان با غروب خورشید مشغول خوردن یک شام محلی دل چسب هستید.

برای تجربه این لذت باید بدانید که رستوران های بدروم کجاست و نام آن­ها را بدانید. در اینجا نام برخی از رستوران های این منطقه را برایتان آورده ایم.

  • رستوران لیمون
  • رستوران اورفوز
  • رستوران هوکانین یری
  • رستوران میموزا
  • رستوران ممدوف
  • رستوران ماکاکیزی
  • رستوران کورتن 365
  • رستوران آنالیویا

در بدروم چطور خرید کنیم؟

سفر، آن­هم سفر تفریحی، بدون سوغاتی خریدن اصلا مزه نمی دهد. اینجاست که باید از خودتان بپرسید مراکز خرید بدروم کجاست؟ در این مراکز خرید می توانید همه چیز پیدا کنید. از کالاهای لوکس و مدرن گرفته تا سفال ها و پارچه های اصیل ترکی. انتخاب با شما است که چه چیزی را به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

در اینجا نام برخی از مراکز خرید بدروم را آورده ایم. می توانید در این بازارها گشتی بزنید و هر چیزی که می خواهید را خریداری کنید. یادتان نرود که برخی از کالاها را می توان با چانه زنی مقرون به صرفه تر خرید، پس حتما از فروشنده تخفیف بخواهید.

  • مرکز خرید پالمارینا
  • مرکز خرید اوسیس
  • مرکز خرید میدتون
  • مرکز خرید اونیو بدروم
  • بازار روز بدروم

چطوری به بدروم برویم؟

حال که جواب سوال بدروم کجاست و چه کارهایی می توان در آن انجام داده را گرفتید، سوال دیگری برایتان به وجود خواهد آمد. چطوری باید به بدروم برویم. در ادامه راستاهایی که شما را به بدروم می رساند آورده ایم.

1- به وسیله راستا هوایی

سفر هوایی، راحت، سریع و بی دردسرترین راه برای رسیدن به بدروم است. فرودگاه میلاس-بدروم یا همان فرودگاه بدروم میزبان پروازهای داخلی به این شهر است. به وسیله خطوط هواپیمایی ترکیه یا شرکت پگاسوس می توانید خودتان را به این شهر برسانید.

البته اگر می خواهید از شهرهایی مانند ازمیر یا استانبول به سمت بدروم پرواز کنید، گزینه های بهتری برایتان وجود دارد. می توانید شرکت های اونرایر یا اطلس جت را انتخاب نموده و سفری امن و آرام را تجربه کنید.

2- به وسیله جاده و راه زمینی

برخی از جهانگردان علاقه مند هستند که به وسیله راه های زمینی خودشان را به این شهر برسانند. سفرهای جاده ای چند مزیت دارد. اول اینکه هزینه سفر با اتوبوس نسبت به هواپیما کمتر است. دومین مزیت سفرهای جاده ای این است که می توانید از منظره ها سرسبز اطرافتان لذت ببرید و زیبایی هایی که در جاده های ترکیه پنهان شده اند را ببینید.

برای سفر جاده ای می توانید از خدمات شرکت بین المللی Metro Turizm بهره ببرید. البته شرکت پاموکاله هم خدمات حمل ونقل را در منطقه دریای اژه ارائه می نماید. می توانید یکی از این شرکت ها را انتخاب کنید و به وسیله سفر زمینی خودتان را به بدروم برسانید.

3- به وسیله دریا

شرکت های ترکیه ای و یونانی زیادی خدمات عبور و مرور در بدروم و تورگوت رئیس را ارائه می نمایند. می توانید یکی از کشتی هایی که به سمت شبه جزیره بدروم حرکت می نمایند را انتخاب کنید و به وسیله دریا به سمت این منطقه سفر کنید. سفر دریایی به بدروم یک تجربه رویایی و مجذوب کننده است و همواره در خاطر شما خواهد ماند.

در بدروم خوش بگذرانید

حالا که می­دانید بدروم کجاست و چه دیدنی هایی دارد، می توانید برای دیدنی تک تک جاذبه های آن برنامه ریزی کنید. تصمیم با شما است که چند روز در بدروم ترکیه بمانید، غذاهای لذیذی در رستوران های این شهر بخورید، در کدام هتل های این منطقه اقامت داشته باشید و درنهایت چه سوغاتی را خریداری کنید و با خود ببرید. خلاصه که با یک برنامه روان و ساده می توانید حسابی خوش بگذرانید. حتی می توانید در یک سفر 7 روزه به ترکیه، به غیر از بدروم به شهرهای دیگر این کشور هم بروید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1419

به "بدورم کجاست و چه خبر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدورم کجاست و چه خبر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید