نهال امید و نوید آینده ای روشن، در جشنواره بین المللی فیلم دانشجویی نهال چه گذشت؟

به گزارش خیمه نیوز، در این جشنواره شاهد کیفیت بالای فیلم های ساخته شده بودیم. فیلم هایی که مضامین آن ها به خوبی پرداخت شده بودنند و تعلیق و کشش در آن ها به بهترین وجه ممکن دیده می شد. فیلم هایی که نوید آینده ای حرفه ای تر برای سینما و فیلم کوتاه ایران خواهد بود؛ و نهال امید و نوید آینده ای روشن را بیان می نمایند.

نهال امید و نوید آینده ای روشن، در جشنواره بین المللی فیلم دانشجویی نهال چه گذشت؟

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران- زهرا قربانی رضوان؛ هر سال زیر نظر معاونت فرهنگی دانشگاه هنر تهران تنها جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دانشجویی کشور برگزار می گردد. جشنواره بین المللی نهال با آغاز سال 1400 به هفدهمین دوره خود رسیده و دانشجویان در بخش های فیلم و انیمیشن کوتاه (داستانی، مستند، تجربی، سال اولی)، عکس و پوستر فیلم و فیلمنامه های کوتاه از سراسر کشور و دنیا آثار خود را به این جشنواره ارسال می نمایند.

این جشنواره در سال 1382 به دبیری محمد حدادی آغاز به کار نموده و اکنون به ایستگاه هفدهم خود به دبیری عماد حسینی رسیده است. جشنواره نهال میزبان فیلم های کوتاه تمام دانشجویان از سراسر کشور است. از اهداف برگزاری این جشنواره می توان به ایجاد فضایی مناسب برای تمام دانشجویان که آثارشان کمتر دیده شده است با در نظر دریافت تمام سلایق و دغدغه های متفاوت اشاره نمود.

عماد حسینی در نشست خبری رونمایی از پوستر این دوره اظهار داشت: فیلم های برگزیده جشنواره نهال از تاریخ 5 تا 12 خرداد ماه در پلتفرم ودیو به صورت رایگان قابل مشاهده برای عموم علاقه مندان است. این جشنواره از میان 464 فیلم رسیده به بخش ملی تعداد 95 اثر را برای حضور در جشنواره برگزید. در بخش بین الملل از 485 فیلم کوتاه رسیده در نهایت 22 فیلم کوتاه انتخاب و به داوری گذاشته شدنند. در بخش فیلمنامه، عکس و پوستر هر کدام 100 اثر به دبیرخانه ارسال شده است. نهال سال جاری به فیلمنامه برگزیده این دوره بودجه حمایت ساخت را فراهم می نماید.

در اختتامیه این جشنواره مراسمی برای بزرگداشت استاد محمدرضا اصلانی برگزار شد. در این بزرگداشت مستند پژوهشی در ارتباط با فعالیت های استاد اصلانی که توسط تیم پژوهش نهال آماده شده بود به نمایش گذاشته شد. به گزارش روابط عمومی جشنواره مرکز گسترش سینمای مستند تجربی از اثر منتخب بخش مستند دوره هفدهم جشنواره نهال در اختتامیه تقدیر و از سازنده برای ساخت اثر بعدی حمایت خواهد نمود.

در میان لیست نامزد های جشنواره نام فیلم هایی همچون گزارش یک اخراج، گوشت تلخ، سایکو، ماهکان بیشتر به چشم می خورد. در بخش بهترین بازیگر زن خانم زارا مولایی بازیگر فیلم گزارش یک اخراج پیروز به دریافت جایزه شد. گزارش یک اخراج روایتی است از خبرنگاری که در بخش حوادث یک خبرگزاری سردبیر است. او در حال تهیه خبر درباره گروهی از کارگران اخراجی است، اما در انتشار این خبر به بن بست می خورد. گزارش یک اخراج توانست در بخش های بهترین فیلمنامه و جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کند.

در بخش بهترین بازیگر مرد محمد علی کریمی بازیگر فیلم گوشت تلخ توانست جایزه این دوره از جشنواره را دریافت کند. گوشت تلخ روایتی از آشپز دانشگاه است که هر بار از آشپزخانه بصورت مخفیانه گوشت می سارق تا اینکه حراست متوجه کم شدن گوشت ها می گردد. این فیلم توانست دیپلم بهترین فیلم هفدهمین جشنواره نهال را ازآن خود کند. سکوت و شب در این فیلم فریاد می زنند و در آخر خاتمه بندی فیلم تماشاگر را غافلگیر می نماید.

ماهکان به کارگردانی حسام حسینی و عباس حسین زاده پیروز به دریافت جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم جشنواره شد. ضمن اینکه سید محمدرضا سجادی جایزه بهترین فیلمبرداری این فیلم را دریافت کرد. ماهکان داستان خانواده ای است که برای نجات پدر، دختر بچه 7 ساله خود را، مجبور به گردن دریافت یک قتل می نمایند.

در این میان سایکو از دیگر نامزد های دریافت جوایز این دوره توانست دیپلم بازیگر مرد، بهترین تدوین را دریافت کند. در این فیلم زنی به همراه مردی جوان که دیوانه است به مقصد آسایشگاه روانی سوار تاکسی می گردد. در میانه راه بین راننده و زن و مرد درگیری هایی شکل می گیرد و راننده عصبی می گردد.

در این جشنواره شاهد کیفیت بالای فیلم های ساخته شده بودیم. فیلم هایی که مضامین آن ها به خوبی پرداخت شده بودنند و تعلیق و کشش در آن ها به بهترین وجه ممکن دیده می شد. فیلم هایی که نوید آینده ای حرفه ای تر برای سینما و فیلم کوتاه ایران خواهد بود؛ و نهال امید و نوید آینده ای روشن را بیان می نمایند. دانشجویانی که قدم در این راستا گذاشته اند و در کنار هم جشنواره ای را تجربه می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 990

به "نهال امید و نوید آینده ای روشن، در جشنواره بین المللی فیلم دانشجویی نهال چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهال امید و نوید آینده ای روشن، در جشنواره بین المللی فیلم دانشجویی نهال چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید