مزد منطقه ای؛ تغییر مدل معین حقوق کارگران خوب است یا بد؟

به گزارش خیمه نیوز، تهران (پانا) - هر سال، زمان مشخص حقوق و دستمزد که می گردد صحبت از مزد منطقه ای به میان می آید، اما همچنان این طرح به تعویق می افتد. مخالفان این طرح معتقدند مزد منطقه ای باعث افزایش مهاجرت از شهرهای کوچک به بزرگ می گردد و موافقان این طرح عنوان می نمایند که اگر مزد منطقه ای از مزد ملی کمتر نباشد و فرصت شغلی و زیرساخت های مالی دیگر در شهرهای کوچک تر فراهم شده باشد، طرح موفقی خواهد بود.

مزد منطقه ای؛ تغییر مدل معین حقوق کارگران خوب است یا بد؟

ماجرای معین حقوق و دستمزد بر اساس نقطه جغرافیایی محل سکونت از آنجایی آغاز شد که عموماً هرچه شهرها بزرگ تر شدند هزینه های زندگی در آن مکان ها بالاتر رفت. یکی از معیارهای معین افزایش حقوق و دستمزد هزینه سبد معیشت خانوار است. بعضی با این ایده که هزینه سبد معیشت خانوار در منطقه ها مختلف کشور یکسان نیست این موضوع را مطرح کردند که باید مزد کارگران به صورت منطقه ای معین گردد. اینکه مزد منطقه ای چه شرایطی دارد و آیا نسبت به حداقل دستمزد مبلغ بالاتری خواهد بود یا نه احتیاج به آنالیز دقیقی دارد.

مزد منطقه ای احتیاجمند پژوهش های دقیق است

علیرضا حیدری کارشناس مالی درباره مزد منطقه ای در گفت وگو با پانا گفت: دو سال پیش که من به عنوان نماینده کارگری عضو کمیته دستمزد بودم به موسسه پژوهشی تأمین اجتماعی سفارش کاری را دادیم و خواستیم نتایجش را برای ما بیاورد تا براساس آن بتوانیم برای معین دستمزد براساس مزد منطقه ای یا صنایع مختلف تصمیم گیری دقیق تری داشته باشیم، البته صراحت قانون در این موضوع معین است اما به هرحال بعد از دو سال الآن این پژوهش در شورای عالی کار ارایه شده و علی رغم نظر مثبتی که به این پژوهش و داده های به دست آمده آن وجود دارد برای پژوهش و تأمل بیشتر بازگردانده شده است.

مزد منطقه ای نباید کمتر از مزد ملی باشد

حیدری با اشاره به اینکه هرگونه مزدی بخواهد تعریف گردد قطعاً کمتر از مزد ملی نیست، اظهار کرد: به نظر من شورای عالی کار می تواند دو دستور کار داشته باشد. یکی معین مزد ملی و دیگری مزد منطقه ای است. با توجه به شاخص های معین نماینده مزد منطقه ای، موضوعی که باید شفاف باشد این است که چه شاخص هایی با چه درصد اهمیتی می تواند در مزد منطقه ای مؤثر باشد. تا آن بخش معین و ارایه نگردد، تصمیم گیری در مورد مزد منطقه ای به راحتی انجام نمی گردد.

نباید بعد از معین مزد منطقه ای با تغییرات جمعیتی روبرو شویم

این کارشناس مالی اضافه کرد: باید معین گردد که مزد منطقه ای بر اساس آمایش سرزمینی باشد، بهتر است یا تقسیمات کشوری که وزارت کشور معین می نماید. در حقیقت همگنی در مورد این معین مزد وجود دارد یا نه؟ همه این ها مسایلی است که معین می نماید شاخص های مزد منطقه ای تا چه میزان قابل اعتماد است. اگر قرار شد بر اساس این موضوع تصمیم گیری گردد و روبرو با تغییرات جمعیتی در آن منطقه نشویم قطعاً در بلندمدت مشکل ساز خواهد شد. اگر گام های اول معین مزد منطقه ای درست برداشته نگردد در بلندمدت باید هزینه های ناشی از یک تصمیم نادرست را پرداخت کنیم.

هزینه سبد معیشت خانوار کارگر بیشتر از حداقل دستمزدها است

در نهایت حیدری با تأکید بر اهمیت معین دستمزد بر اساس منطقه عنوان نمود که مهم تر از این اقدام فراهم کردن بسترهای درست منطقه ای کردن مزد است. وی اضافه کرد: چندین سال است که حداقل مزد کارگران نسبت به هزینه سبد معیشت عقب افتادگی زیادی دارد لذا توجه به هزینه سبد معیشت خانوار به نفع کارگران است. چون به نظر می رسد هزینه سبد معیشت در کمترین منطقه ها کشور حتی در روستاها از حداقل حقوق و مزایای کارگران فعلی بیشتر باشد.

مزد منطقه ای مهاجرت زا است

محمد عُطاردیان رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران مخالف منطقه ای شدن مزد در این شرایط است و در گفت وگو با پانا عنوان نموده بود: در این شرایط مزد منطقه ای اصلاً به صلاح نیست زیرا وقتی مزدی در منطقه ای زیاد باشد و در منطقه دیگر کم باشد، خود محل آسیب های زیادی می گردد چون زیرساخت های مالی هر منطقه فراهم نشده است و امکان بارور کردن رشد اقتصاد در همه جا یکسان نیست. در نهایت جاهایی که مزد کمتر باشد، مهاجرت اتفاق می افتد و کسانیکه جویای کار هستند به مکان هایی که مزد بیشتر است، مهاجرت می نمایند.

مسئله مهم در منطقه ای شدن مزد این است که زیرساخت های لازم فراهم گردد و اقتصاد در هر منطقه ای رونق بگیرد تا در صورت منطقه ای شدن مزد کارگران هر فردی در همان منطقه ای که هست بتواند کار دلخواهش را با حقوق خوب بیابد و موضوع مهاجرت کارگران از منطقه ها با حقوق کمتر و بدون فرصت شغلی به شهرهای بزرگ تر با حقوق بیشتر اتفاق نیافتد.

ناگفته نماند بعضی از کارشناسان طرح دستمزد منطقه ای که در واقع اعمال دستمزد توافقی برای مشاغل ایجاد شده در روستاها را تجویز می نماید و بعضاً از آن به عنوان اصلاح قانون کار یاد می نمایند شرح ماده 41 قانون کار فعلی می دانند. به عبارتی طرح مزبور را می توان طرح دستمزد توافقی یا طرح شناورسازی حداقل دستمزد دانست. موضوع دستمزد منطقه ای در متن ماده 41 قانون کار مصوب سال 1369 صراحتاً ذکر شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1323

به "مزد منطقه ای؛ تغییر مدل معین حقوق کارگران خوب است یا بد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزد منطقه ای؛ تغییر مدل معین حقوق کارگران خوب است یا بد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید