دلایل جوش های بازو و راهکارهای درمان برای آن

به گزارش خیمه نیوز، احتمالا با جوش­هایی که بر روی بازو ظاهر می ­شوند، روبرو شده­ اید. در بیشتر مواقع، بعد از باز شدن منافذ پوست، باکتری، پوست مرده یا چربی وارد این منافذ شده و آن­ها را مسدود می ­کنند. بدن شروع به مقابله با مواد خارجی می­ کند و جوش­های قرمز بر روی پوست ایجاد می ­شوند. در مواردی ممکن است با گذشت زمان، این جوش ­ها به جوش ­های چرکی تبدیل شوند.

دلایل جوش های بازو و راهکارهای درمان برای آن

دلایل رایج ایجاد جوش بر روی بازو:

پوست بدن بسیار حساس بوده و این بدین معنی است که دلایل و فاکتور­های زیادی وجود دارد که باعث ایجاد جوش بر روی بازو می­ شود. موسسه­ بهداشت جهانی اعلام کرده ­است که از بین هر­ پنج نفر، چهار نفر دچار جوش در سنین نوجوانی و بزرگسالی می ­شوند.

دلایل رایج تشکیل جوش بر روی پوست به شرح زیر است:

  • تغییرات هورمونی: در دوران بلوغ، بدن یک نوجوان دچار تغییرات هورمونی زیادی می­ شود. در طی این تغییرات، پوست بیش از حد نرمال، چربی تولید می­ کند. همانطور که اشاره شد، چربی می­تواند وارد منافذ باز پوست شده و جوش ایجاد کند.
  • عدم رعایت کافی بهداشت: افرادی که روتین­های مراقبتی پوست ندارند، بیشتر در معرض جوش قرار می ­گیرند. هنگامیکه بدن خود را می­ شورید، در واقع سلول­های مرده و چربی اضافی را از روی پوست حذف می­کنید. اگر دفعات شستشوی بدن کافی و کارآمد نباشد، سلول­های مرده وارد منافذ پوست شده و جوش تشکیل می­دهند.
  • محصولات پوستی: همانطور که ذکر شد، شستشوی مداوم بدن برای جلوگیری از ایجاد جوش امری ضروری است، اما گاهی­ اوقات ممکن است در اثر استفاده از محصولات پوستی، جوش ظاهر شود. محصولات آرایشی و بهداشتی که منافذ پوست را مسدود می­کنند، به ایجاد هرچه بیشتر جوش بر روی پوست، کمک می­کنند.
  • لباس­های تنگ: عرق نیز می­تواند وارد منافذ شده و جوش ایجاد کند. اگر لباس تنگ بپوشید، عرق بر روی پوست به مدت زمان طولانی به جای مانده و به راحتی وارد منافذ می­شود. در شرایطی که مجبور هستید لباس تنگ بپوشید، بعد از تعویض آن، حتما بدن خود را بشورید.

درمان جوش ­های بازو:

درمان جوش­هایی که بر روی بازو ظاهر می­شوند، بسیار ساده است. در بیشتر مواقع، این جوش­ها نیاز به درمان خاصی ندارند و بعد از مدتی از بین می­فرایند. اما اگر شما تعداد زیادی از این جوش­ها بر روی بازو دارید که سایز آن­ها هم بزرگ است، باید به فکر برطرف کردن آن با روش­های مناسب در مجله اینترنتی خبرنگاران باشید.

1- گل همیشه بهار را برای درمان امتحان کنید.

گل همیشه بهار یا کالاندولا، یکی از گیاهان دارویی پرخاصیت است که می­تواند جایگزین بسیار مناسبی برای طیف وسیعی از داروهای شیمیایی باشد. این گیاه به طور موثر جوش­ها را از بین می­برد و خاصیت ضدالتهاب نیز دارد.

برای درست کردن کرم گل همیشه بهار، نیاز به وکس و گلیسیرین دارید. 150 گرم از وکس را بجوشانید و به آن 70 گرم گلیسیرین و 30 گرم برگ خشک کالاندولا اضافه کنید. هم بزنید و بگذارید به مدت سه ساعت آهسته بجوشد. بعد از سرد شدن، با استفاده از یک چاقو یا قاشق کوچک، مواد را داخل یک ظرف شیشه­ای که نور از آن عبور نمی­کند، بریزید و در یخچال بگذارید. کرم را روزی دوبار بر روی جوش­های بازو بمالید. اگر جوش­های شما علت خاصی دارد و تحت نظر پزشک هستید، حتما قبل از استفاده از این کرم یا هر روش دیگر، با پزشک خود مشورت کنید.

2- از خمیردندان استفاده کنید.

اگر در پی یک روش ساده برای درمان جوش­های بازو هستید، خیلی لازم نیست که فکر خود را درگیر کنید، زیرا خمیر دندانی که در هر خانه­ ای پیدا می­شود، می­تواند به شما کمک کند. خمیردندان سفید التهاب را کاهش داده و جوش را خشک می­کند.

اندازه کمی از خمیردندان را روی جوش بگذارید و بعد از 30 دقیقه آن را با آب گرم بشورید. از خمیردندان­هایی که فلورید کمتری دارند برای اثر بخشی بیشتر، استفاده کنید. اگر پوست شما خیلی خشک است از این روش استفاده نکنید.

3- می ­توانید از داروی گیاهی کامفری استفاده کنید.

کامفری یک گیاه از دسته ­ی گاو زبان است که برای درمان جوش، کبودی، زخم، جای جوش و استخوان­ شکسته استفاده می­ شود. این دارو­ی گیاهی به عنوان یک قابض عمل کرده و باعث خشک شدن چرک جوش­ های بازو می­شود. علاوه بر این، کامفری حاوی آلانتوئین و رزماریک اسید است که به ترمیم بافت آسیب ­دیده پوست و کاهش التهاب کمک می ­کند.

با برگ تازه و خشک کامفری یک پماد درست کنید. به این صورت که ابتدا برگ­ها را کامل خرد کنید و سپس به مدت دو دقیقه آن­ها را در اندازه کمی آب بجوشانید. ترکیب حاصل را هنگامیکه گرم است بر روی قسمتی از بازو که جوش دارد، بگذارید. این کار را می­توانید روزی دوبار انجام دهید. توجه داشته­باشید که هنوز آزمایشات کافی برای بررسی تاثیر استفاده­ی مستقیم این گیاه بر روی جوش، صورت نگرفته است و همچنین این گیاه گران قیمت و نایاب است. پس می­توانید از سایر روش­ها و یا محصولات پوستی که حاوی این گیاه هستند، استفاده کنید.

چند نکته برای بهبود جوش ­های بازو:

  1. این جوش­ها را لمس نکنید؛ چراکه باکتری و چربی که بر روی دست شما وجود دارد ممکن است عفونت بیشتری ایجاد کند.
  2. این قسمت از بدن خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید. نور خورشید باعث می­شود پوست چربی بیشتری تولید کند و فرایند بهبودی را کند کند.
  3. نواحی آسیب ­دیده را تمیز نگه­دارید، اما به هیچ وجه خیلی وسواس به خرج ندهید. شستشوی بیش از حد ممکن است باعث تحریک پوست شده و در نتیجه جوش­های بیشتری ظاهر شوند.
  4. تلاش نکنید که جوش را بترکانید. فشار دادن جوش باعث تحریک شده و همچنین ممکن است جای آن را بر روی پوست باقی بگذارد.

پیشگیری از ایجاد جوش در بازو:

جوش در قسمت بازو یک امر شایع است. اما با این وجود می­توان با روش­های ساده از ایجاد آن جلوگیری کرد. برخی از این روش ­ها:

  • بدن خود را بعد از ورزش و تعرق بشورید.
  • بعد از آماده­ سازی و پخت غذاهای چرب، پوست خود را بشورید.
  • یک روتین مراقبت پوستی منظم داشته­ باشید.
  • استفاده­ از محصولات پوستی که حاوی مقادیر زیادی روغن است را محدود کنید.

هر برجستگی قرمز بر روی بازو، جوش نیست!

در موارد بسکمک برآمدگی های قرمز که در قسمت بازو ایجاد می­شوند، جوش هستند. اما در موقعیت­هایی ممکن است این برآمدگی­ها جوش نباشند و فقط ظاهری مشابه جوش داشته باشند. در ادامه، این موارد بررسی می­شود.

کراتوز پیلاریس:

کراتوز پیلاریس یک اختلال پوستی است که به صورت برآمدگی­های کوچک و ناهموار بر روی پوست ظاهر می­شود. این بیماری در اثر تولید بیش از حد کراتین در پوست و متصل شدن آن به فولیکول­های مو ایجاد می­شود. می­توان این اختلال را با کرم­های مرطوب­ کننده و حاوی استروئید برطرف کرد.

کهیر:

کهیر به صورت لکه ­های قرمز ظاهر می­شود. اگر پوست شما خارش دارد، ممکن است دچار کهیر شده ­باشید. کهیر در اثر استرس یا یک واکنش آلرژیک ایجاد می­شود و معمولاً به خودی خود از بین می­فرایند.

گرانولوم پیوژنیک:

گرانولوم پیوژنیک برجستگی­های قرمز رنگی هستند که روی پوست ظاهر می­شوند. این برآمدگی­ها ممکن است خونریزی کنند. در حال حاضر علت این بیماری مشخص نیست، اما معمولاً به خودی خود درمان می­شوند. در موارد جدی­تر این برآمدگی­ ها از طریق جراحی، لیزر یا کرم از بین می­فرایند.

عفونت استافیلوکوک:

عفونت استافیلوکوک یا عفونت استاف معمولا در اثر تماس با فرد مبتلا به این بیماری ایجاد می­شود. یکی از علایم این عفونت، جوش­های چرکی سفید یا قرمز بسیار ملتهب می­باشد. این بیماری بسیار جدی است و برای درمان آن حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

حرف آخر:

جوش­هایی که روی بازو و یا قسمت­های دیگر بدن ایجاد می­شوند، بسیار ناراحت­کننده است. اما با این حال، این جوش­ها به مرور از بین می­فرایند. همچنین می­توان با روتین­های پوستی مناسب و شستشوی مداوم از ایجاد آن­ها جلوگیری کرد.

اگر جوش­هایی که بر روی بازوی شما ایجاد می­شوند به مرور تشدید پیدا کرده و زیاد شده­ اند و یا در مورد علت اصلی آن کنجکاو هستید، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید. همچنین برای مطالعه درما های خانگی بیماری های دیگر به سبک زندگی سری بزنید.

منابع: leaf/healthline

منبع: اُکالا
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1200

به "دلایل جوش های بازو و راهکارهای درمان برای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل جوش های بازو و راهکارهای درمان برای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید