با مصرف این گیاهان دارویی، به سلامت از پاییز گذر کنید!

به گزارش خیمه نیوز، متاسفانه فصول پاییز و زمستان، فصل آلرژی، سرماخوردگی و آنفولانزا است. در ماه های سرد سال، بدن ما بیشتر در معرض بیماری و عفونت قرار می گیرد و به ویژه افراد مسن در این دوره بیشتر در خطر مبتلا شدن به بیماری هستند. با این حال، مدتی است که بیماری به نام کرونا به جمع این بیماری ها اضافه شده است؛ ویروس کرونا یک ویروس سرکش و خطرناک است که نه زمستان می شناسد و نه تابستان. بعضی از کارشناسان و پژوهشگران، در خصوص موج تازه و خطرناک کرونا در فصل پاییز سال جاری هشدار داده اند.

با مصرف این گیاهان دارویی، به سلامت از پاییز گذر کنید!

به گزارش خبرنگاران، با تلفیق ویروس کرونا و بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا شرایط دشواری در انتظار کادر درمان، پزشگان و پرستاران است؛ لذا ما به اسم یک عضور در جامعه، علاوه بر اینکه مسئولیت فردی داریم، نسبت به سلامتی دیگر اعضای جامعه هم دارای مسئولیت هستیم. با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، مراقبت های فردی و تقویت سیستم ایمنی بدن خود، می توانیم علاوه بر سلامتی خود، به رفع این بیماری خطرناک در جامعه یاری کنیم.

در این مطلب سعی کردیم، ده مورد از قابل دسترس ترین گیاهان دارویی که برای تقویت سیستم ایمن بدن موثر هستند، معرفی کنیم. این نکته را هرگز نباید فراموش کنید که، تغییر در شیوه معیشت و ورزش، در کنار مصرف این گیاهان دارویی، تاثیر بیشتری به سلامتی بدن شما و افزایش مقاومت بدن در برابر انواع ویروس ها و میکروب ها خواهد داشت.

1. اکیناسه (سرخارگل)

سرخارگل (Echinacea angustifolia) نوعی گیاه دارویی از خانواده گیاه کاسنی است. تقریبا همه قسمت های گیاه، به ویژه ریشه ها، دارای خواص درمانی هستند. مصرف گیاه سرخارگل، سدی در برابر ویروس ها است و از رشد باکتری ها جلوگیری می نماید. سرخارگل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان بیماری های تنفسی و برونشیت بسیار مفید است. یکی از موثرترین گیاهان دارویی برای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا، سرخارگل است. گیاه سرخارگل یا اکیناسه بومی کشور های آمریکایی و اروپایی است که از دیرباز بومیان منطقه از خواص بی نظیر آن برای درمان و پیشگیری بیماری ها بهره می بردند. نوشیدن چای یا دمنوش این گیاه، می تواند به درمان علائم آلرژی، سرماخوردگی و آنفولانزا یاری کند. طبیعت گیاه اکیناسه یا سرخارگل، گرم و خشک است.

2. دارچین

دارچین در کنار تمام خواص بی نظیری که دارد، یک آنتی بیوتیک، آنتی میکروب، آنتی ویروس و ضد قارچ طبیعی برای بدن است. یک قاشق سوپ خوری دارچین شامل: 4 گرم فیبر، 68 درصد منگنز، 8 درصدکلسیم، 4 درصد آهن، 3 درصد ویتامین k و 19 گرم کالری است. نوشیدن چای دارچین برای کنترل علائم حساسیت های فصلی بسیار موثر است.

خواص ضد ویروس دارچین، خطر ابتلا به بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می دهد. برای درمان سرفه، یک تکه چوب دارچین را به آب جوش اضافه کنید و مدتی اجازه دهید دم بکشد. سپس دارچین را از آن خارج کنید و مانند چای بنوشید. مصرف دارچین باید به اندازه باشد. مصرف بیش از اندازه دارچین، ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای بدن داشته باشد. بعضی حتی با مصرف دارچین، نه تنها آلرژی آن ها درمان نمی شود، بلکه علائم آلرژی در آن ها افزایش می یابد. طبع دارچین گرم و خشک است.

3. آویشن

گیاه آویشن، در قسمت های وسیعی از رشته کوه زاگرس، قسمت های محدودی از کوهستان البرز و شرق کشور می روید. آویشن از خانواده نعناعیان بوده که دارای ویتامین های C، E، B، A، پتاسیم، آهن، کلسیم، منگنز، فسفر، مهمیم و سلنیوم است. بعلاوه این گیاه، آنتی اکسیدان های قدرتمندی دارد که می تواند سپری در برابر انواع بیماری ها به خصوص سرماخوردگی و آنفولانزا باشد.

امروزه فرآورده های مختلفی از گیاه آویشن فراوری شده است. از جمله این فرآورده ها می توان به: روغن، عرق، چای کیسه ای و شربت یا عصاره آویشن اشاره نمود. دمنوش یا بخور آویشن در درمان سریع سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار موثر خواهد بود. برای رفع سرفه، علاوه بر استفاده از دمنوش، می توانید شربت آویشن را از داروخانه ها تهیه کنید. آویشن طبیعتی گرم و خشک دارد.

4. سیر

این گیاه پرخاصیت، یکی از قدیمی ترین گیاهان کشت شده در دنیا است و سوابق تاریخی نشان می دهد که استفاده از آن به حدود 5000 سال پیش می رسد. سیر گیاهی از تیره آلیوم ها بوده و ارتباط نزدیکی با موسیر، پیاز و تره فرهنگی دارد. این گیاه به علت عطر قوی و طعم خوشمزه، یک خوراک و چاشنی محبوب در آشپزی است.

سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، ویتامین E، کلسیم، فسفر، آهن، منگنز، مهمیم، مس، پتاسیم و اندازه کمی روی و ویتامین های B-1، B-2 و B-3 است. سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی، ضد ویروس و ضدقارچ قوی است. خوردن سیر قبل از صبحانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، مصرف سیر می تواند تعداد دفعات ابتلا به سرماخوردگی و دوره این بیماری را کاهش دهد. طبع سیر بسیار گرم و خشک است.

5. اسطوخودوس

در پی عطر و بوی گیاه اسطوخودوس، خواص بسیاری نهفته است. استفاده از این گیاه به زمان های بسیار قدیم باز می شود. این گیاه، محافظ مهمی در برابر بعضی از مرگبارترین بیماری های عفونی در طول تاریخ بوده است. نظیر اپیدمی طاعون که در سراسر اروپا در طول قرون وسطی رخ داده بود. اسانس اسطوخودوس، اثر مهارنماینده بر روی باکتری های بیماری زا دارد؛ علاوه بر این، با فراوری سلول های سفید خون، یک سد محکم در برابر پاتوژن های مهاجم ایجاد می نماید.

از فرآورده های گیاه اسطوخودوس، روغن یا عصاره، عرق، شربت، صابون، قطره خوراکی، عود، لوسیون بدن، دمنوش کیسه ای و اسپری هوا است. دمنوش اسطوخودوس و یا اضافه کردن یک شاخه گل تازه این گیاه به چای معمولی، برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا موثر خواهد بود. طبیعت گیاه اسطوخودوس گرم و خشک است.

6. بابونه

بابونه گیاهی است با گل های سفید که در گرداگرد مرکز زرد رنگی شکل گرفته اند. در بعضی از گونه های بابونه، گل ها فاقد گلبرگ هستند. برگ های بابونه بسیار کوچک و متناوب، با بریدگی های نامنظم و حاشیه دار است. معمولا این گیاه در شروع فصل بهار، در دشت های زاگرس جنوبی و قسمت های دیگر ایران به صورت وحشی می روید. گیاه بابونه دارای آنتی اکسیدان هایی است که عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و از ابتلا به بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می نماید.

خواص بعضی دمنوش های خانگی

پژوهش ها نشان می دهد که خواص ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی در گیاه بابونه به علت وجود فلانوئید ها در این گیاه است. دمنوش گل های بابونه برای مقابله با عفونت و درمان انواع زخم ها موثر است. بعلاوه مطالعات نشان می دهد که استنشاق بخار با عصاره گیاه بابونه در معالجه علائم سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیر داشته است. گیاه بابونه خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ دارد. طبیعت گیاه بابونه، گرم و خشک است.

7. زنجبیل

زنجبیل نوعی ادویه از ریشه یا ریزوم گیاه زنجبیل است. زنجبیل را عموما در بسیاری از غذا های آسیایی و در ایران به اسم یک داروی گیاهی استفاده می نمایند. زنجبیل دارای ترکیبات آنتی اکسیدان است و به اسم یک ضد التهاب، ضد ویروس، ضدقارچ و ضد میکروب کاربرد دارد. زنجبیل یک آنتی هیستامین قوی هم محسوب می شود و با باز کردن راه تنفسی و تحریک ترشح مخاط به درمان انواع آلرژی ها یاری می نماید.

برای تهیه دمنوش درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، پس از تهیه یکی از دمنوش های موارد ذکر شده، یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل هم اضافه کنید. دمنوش زنجبیل به تنهایی، با کمی عسل و آب لیمو، برای رفع سرفه و گلودرد ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است. به نظر می رسد که طبیعت زنجبیل گرم و خشک باشد.

8. فلفل سیاه

فلفل سیاه همان میوه های خشک شده تیره رنگ گیاه فلفل است. گیاه فلفل بومی جنوب هند می باشد. این گیاه یک گیاه بالافراینده محسوب می شود. معمولا ایرانی ها، از فلفل سیاه به اسم ادویه استفاده می نمایند. بعضی از پودر فلفل سیاه شربتی تهیه می نمایند که برای درمان معده درد و ترش کردن معده موثر است. این ادویه تند و تیز یک منبع عالی از مهمیم، ویتامین K، آهن و فیبر است.

فلفل سیاه خواص ضدباکتری و ضد ویروس دارد. آنتی اکسیدان های موجود در فلفل سیاه از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری نموده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند. این ادویه در کاهش تب هم موثر است. اضافه کردن فلفل سیاه به غذا یا دمنوش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مفید خواهد بود.

9. برگ به لیمو

به لیمو گیاهی با برگ های سوزنی و معطر است. استفاده از این گیاه برای درمان سرماخوردگی، تب، بیخوابی و کاهش وزن سابقه طولانی دارد. برگ به لیمو به صورت دمنوش یا کاربرد در آشپزی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. تحقیقات نشان داده اند که به لیمو دارای ترکیبات فنلی است. ترکیبات فنلی آنتی اکسیدان های قوی هستند که از رادیکال های آزاد محافظت می نمایند.

این ترکیبات علاوه بر سم زدایی بدن و کاهش دهنده استرس، به خنثی سازی اثرات مضر رادیکال های آزاد یاری می نمایند و در نهایت موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. دمنوش برگ های به لیمو در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است و علائم آزاردهنده آن ها را رفع می نماید. طبع گیاه به لیمو گرم و خشک می باشد.

10. گل گاو زبان

گل گاو زبان از گیاهان دارویی است که خواص درمانی بسیاری دارد. ایرانی ها گل گاو زبان را معمولا به صورت عرق و دمنوش مصرف می نمایند. گاو زبان، گیاهی علفی و یک ساله است که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتی متر می رسد. ساقه این گیاه باریک و پرز دار و برگ های آن بیضی و مخملی است. گیاه گاوزبان به صورت خودرو در دامنه های رشته کوه البرز می روید. بخش مصرفی گیاه، برگ ها و گل های آن می باشند. گل گاو زبان سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، ویتامین های B، مهمیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است. این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C بوده که مصرف آن می تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس ها و باکتری ها مقاوم کند.

فلاونوئید های موجود در گل گاوزبان برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و علائم آزار دهنده آن موثر است. در صورت بروز خشکی گلو و تنگی نفس، می توانید یک لیوان دمنوش گرم گل گاو زبان بنوشید. بعلاوه می توانید با مصرف ترکیبی از دمنوش گل گاو زبان با کمی آب لیمو تازه و عسل، به علت داشتن ویتامین C، در طول فصل سرد سال از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کنید. گل گاو زبان طبع گرم و تر دارد.

ده مورد از گیاهان ذکر شده، جز معروف ترین و قابل دسترس ترین گیاهان دارویی به تعداد می فرایند. تمامی موارد ذکر شده برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا موثر هستند. در صورت ابتلا به بیماری زمینه ای، بارداری و آلرژی به گیاهان دارویی، در مصرف این مواد دقت لازم را داشته باشید و در صورت امکان با پزشک خود مشورت کنید. تمامی این گیاهان را می توانید به صورت تازه از طبیعت برداشت کنید یا به وسیله عطاری های سطح شهر بخرید.

منبع: فرارو
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1110

به "با مصرف این گیاهان دارویی، به سلامت از پاییز گذر کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مصرف این گیاهان دارویی، به سلامت از پاییز گذر کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید