دانشجویان 16 آذر قربانیان مهمان آمریکایی دربار

به گزارش خیمه نیوز، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران به همراه شماری از دانشجویان دانشگاه تهران امروز بر مزار شهدای 16 آذر حاضر شدند و با نثار شاخه های گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ آن شهیدان ادای احترام کردند.

دانشجویان 16 آذر قربانیان مهمان آمریکایی دربار

به گزارش خبرنگاران، جمال رحیمیان در این مراسم با تبریک روز دانشجو، با بیان اینکه پس از کودتای آمریکایی انگلیسی 28 مرداد 32 فضای امنیتی سختی در فضای جامعه حاکم شد، اظهار کرد: پس از کودتا دانشجویان در در کلاسهای درس مهرماه حاضر شدند اما همچنان از کودتا علیه دولت مردمی مرحوم دکتر مصدق خشمگین بودند.

وی ادامه داد: صدور بیانیه تجدید روابط انگلیس و ایران توسط انگلیس در 14 آذر ماه جرقه ای برای اعتراض دانشجویان در سطح دانشگاه تهران شد.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران اضافه کرد: در این اثنا خبر حضور ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا در ایران منتشر شد که خشم دانشجویان را دوچندان کرد.

رحیمیان با اشاره به مهمان آمریکایی دربار گفت: دربار به گارد و نیروهای امنیتی دستور داد در 16 آذر زهر چشمی از دانشجویان دانشگاه تهران بگیرند تا خاطر مهمان آمریکایی دربار در 17 آذر مکدر نگردد، نیروهای مسلح و امنیتی در روز 16 آذر وارد دانشگاه تهران شدند و وقتی دانشجویان دیدند نیروهای نظامی دستور آتش دارند به دانشکده ها و کلاسها پناه بردند.

وی ادامه داد: شماری از دانشجویان در دانشکده فنی دانشگاه تهران به کلاسها می فرایند و به دنبال آنها نیروهای نظامی مسلح و آماده شلیک وارد کلاسها می شوند درگیری باعث می گردد در صحن دانشکده فنی دانشگاه تهران تیراندازی گردد و در آنجا 3 دانشجو شهید و شماری مجروح می شوند.

وی این اتفاقات را سرآغازی برای حرکتهای بیشتر در عرصه های سیاسی اجتماعی برشمرد و اضافه کرد: اتفاقاتی چون تسخیر لانه جاسوسی، وقایع پیروزی انقلاب و حتی دفاع مقدس از آن جمله هستند؛ در دفاع مقدس هم بخش قابل توجهی از فرماندهان یا دانشجو بودند یا دانش آموخته دانشگاه.

در ادامه این مراسم، سلطانی یکی از دانشجویان دانشگاه تهران در سخنانی با بیان اینکه همیشه در طول تاریخ اقدامات و مبارزات ضد استکباری دانشجویان حوادث مختلفی را رقم زده است، گفت: دانشجویان جزو گروههایی هستند که به علت آگاهی و شناخت از مسایل سیاسی اجتماعی کشور می توانند نقش پررنگ و فعالی داشته باشند.

وی با بیان اینکه دانشجویان با پیوستن به مردم می توانند هویت تاریخی و واقعی خود را حفظ نمایند، اضافه کرد: دانشجویان باید همیشه چشم بینای جامعه باشند.

اصلانی از دیگر دانشجویان حاضر در مزار شهدای دانشجوی 16 آذر با بیان اینکه ما باید ادامه دهنده راه این شهیدان برای مقابله با نفوذ استکباری باشیم گفت: این شهدا سرآغازی برای حق خواهی و استکبارستیزی هستند.

وی شعار مرگ بر آمریکا را خط مقدم استکبارستیزی دانست و گفت: دانشجویان برای ایفای نقش در این جهت باید در جهت علم آموزی و علم خواهی قدم بردارند در نظام جمهوری اسلامی این موقعیت فراهم شده است تا بتوانیم با خوب درس خواندن سازگاری برای اداره بهتر کشور در آینده فراهم کنیم.

علایی از دیگر دانشجویان در سخنانی، آرمان خواهی و عدالت جویی را از مهم ترین اهداف زندگی بشری برشمرد و اضافه کرد: زمانی که مردم از حضرت علی(ع) خواستند که خلافت را بپذیرند ایشان گفتند اگر عهد خداوند از دانشمندان برای مقابله با ظلم و ستیز در جامعه و عدالت خواهی نبود هیچ وقت خلافت را نمی پذیرفتم.

وی با اعتقاد به اینکه آرمان خواهی و عدالت جویی به حیات بشری معنای می بخشد، گفت: آرمان خواهی صرفاً نقد کردن شرایط کنونی نیست بله هر انتقادی باید با ارایه راه چاره مناسب همراه باشد عدالت را باید در ابعاد مختلف اجتماعی، مالی و قضایی جستجو کرد.

علایی یادآور شد: دانشجو باید با کوشش خود بتواند زمینه را برای گسترش عدالت فراهم کند.

به گزارش خبرنگاران، احمد قندچی، آذر شریعت رضوی و مصطفی عظیم نیا، سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال 1332 به دست مزدوران رژیم شاه، در اعتراض به ورود نیکسون(معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا) و برقراری مجدد ارتباط دولت ایران با انگلیس پس از کودتای 28 مرداد به شهادت رسیدند.

مزار این شهدای دانشجو در امامزاده عبدالله شهر ری واقع است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 676

به "دانشجویان 16 آذر قربانیان مهمان آمریکایی دربار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجویان 16 آذر قربانیان مهمان آمریکایی دربار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید