خبرنگاران کمیسیون اصل 90 باید پیشرو در نظارت بر دستگاه ها باشد

به گزارش خیمه نیوز، تهران - خبرنگاران - رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کمیسیون اصل 90 باید سرآمد و پیشرو حرکت نظارت بر دستگاه ها باشد.

خبرنگاران کمیسیون اصل 90 باید پیشرو در نظارت بر دستگاه ها باشد

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران، محمدباقر قالیباف با حضور در نشست کمیسیون اصل 90 مجلس ضمن تجلیل از آزادگان و ایثارگران مطرح کرد: اساس مجلس در دوره یازدهم کمیسیون محوری است، در نظر داریم در این دوره به کمیسیون ها اصالت دهیم تا پیروز تر و دقیق تر کار انجام دهند.

رییس مجلس با بیان اینکه بحث کلی در حوزه مدیریت و تعریف فلسفه وجودی است، مطرح کرد: اگر هر نهاد و سازمان فلسفه وجودی داشته باشد و در طی راستا از فلسفه وجودی خود فاصله بگیرد از میزان اثرگذاری و کارآمدی آن کاسته می گردد و از منظر جامعه عملاً سازمان مربوطه خاصیت نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: کمیسیون اصل 90 به طرز کار سه قوه در سازمان ها نظارت دارد بنابراین مهم است اول به فهم مشترکی از طرز کار برسیم.

قالیباف تأکید کرد: در حال حاضر دستگاه های نظارتی متعددی در کشور وجود دارد که باید فلسفه وجودی آنها تعریف گردد تا موازی کاری و تداخل در نظارت بر امور ایجاد نگردد و یا کار رها نگردد.

رییس مجلس تأکید کرد: در قوه مقننه 9 بخش نظارتی وجود دارد از جمله هیأت تطبیق مصوبات، کمیسیون اصل 90، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، عضویت نمایندگان در شوراهای محلی، عضویت نمایندگان در شوراهای مختلف، معاونت نظارت، تحقیق و تفحص، سوال و تذکر مواردی است که مجلس با اتکاء به آن می تواند بر امور مختلف نظارت کند.

وی با تأکید بر اینکه در کمیسیون اصل 90 باید طرز کار مدنظر قرار گیرد، بیان داشت: تنظیم فرآیندهای کار باعث می گردد خروجی قابل پیگیری داشته باشیم.

قالیباف با بیان اینکه باید با رویکرد مساله محوری حرکت کنیم، گفت: در حال حاضر باید دید مهم ترین مساله و دغدغه مردم چیست و باید آنالیز کنیم شکایت هایی که مردم به کمیسیون می فرستند نشان دهنده اشکال در کدام بخش سیستم است و با تحلیل محتوای شکایت ها به سمت طرز کار راهنمایی می شویم، در واقع با گزارش های تحلیل مساله یابی و اولویت بندی انجام می گردد.

رییس قوه مقننه تأکید کرد: در نگاه اول مشکل مردم و مساله ای که از آن رنج می برند مسائل مالی است و در نگاه اول به این مسائل کمبود بودجه و کسری آن بیان می گردد اما در تحلیل ها معین شد چه زمانی که 110 میلیارد دلار درآمد داشتیم و چه زمانی که درآمد به 25 میلیارد دلار رسید، کسری بودجه وجود داشت.

وی بیان نمود: در دهه 80 مشکل درآمد پیدا کردیم در حالی که رشد مالی بهتری در آن دهه تجربه کردیم، این نشان می دهد که طرز کار باید مساله محوری و رویکرد جدی مجلس و کمیسیون اصل 90 قرار گیرد.

قالیباف با تأکید بر اینکه باید در مجلس وحدت داشته باشیم و مردم از بیرون یکپارچگی مجموعه عملکرد دستگاه قانونگذار را لمس نمایند، گفت: 4 رویکرد محور تحول مجلس است، کارآمدسازی، شفاف سازی، مردمی سازی و هوشمندسازی، این 4 رویکرد است و اگر دقیقا بخواهیم به سمت نظارت بر طرز کار برویم باید به سمت اصلاح فرآیند و ماندگار کردن آن برویم که با هوشمندسازی می توان به این مهم دست پیدا کرد.

رییس مجلس با تأکید بر صندلی کمیسیون اصل 90 در بیرون از مجلس گفت: باید کمیسیون اصل 90 در دستگاه های مختلف صندلی ویژه ای داشته باشد، کوشش می کنم تا این کمیسیون به صندلی و تأثیرگذاری گذشته خود برسد و اصلاح فرایند را با نگاه ایجابی پیگیری کند و برای این امر احتیاج به کار دقیق، گزارش دقیق و استحکام در گزارش ها هستیم.

وی گفت: گزارش کمیسیون اصل 90 باید در صحن علنی بدون نوبت قرائت گردد همان طور که انتظار می رود پفراینده های ارجاعی این کمیسیون در دستگاه قضایی بدون نوبت رسیدگی گردد.

قالیباف تأکید کرد: اولویت اصلی خود را در مجلس نظارت عنوان نموده ام، اعتقاد دارم ضعف مدیریت و کارآمدی بیشترین مشکل را در کشور ایجاد نموده است و مسائل کشور تحریم های آمریکا نیست بنابراین باید این ضعف ها از بین برود تا فراوری قدرت در کشور ایجاد گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 481

به "خبرنگاران کمیسیون اصل 90 باید پیشرو در نظارت بر دستگاه ها باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کمیسیون اصل 90 باید پیشرو در نظارت بر دستگاه ها باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید