خبرنگاران انسان های پزشک و پزشک های انسان

به گزارش خیمه نیوز، تهران - خبرنگاران - روز پزشک، پاس می داریم پزشکانی را که امر پزشکی را به مثابه حرفه ای انسانی پاس می دارند. بی تردید جان باختگان و آسیب دیدگان جامعه درمانی از کرونا و نیز پیشینیان آنها در دوران دفاع مقدس، هویت ساز حرفه انسانی در پزشکی هستند.

خبرنگاران انسان های پزشک و پزشک های انسان

سال جاری روز پزشک را در حالی گرامی می داریم که دنیا و جامعه ما نیز درگیر مبارزه ای طاقت فرسا با ویروسی ناشناخته، کور، بی عاطفه و خشن می باشد. جامعه تحریم زده به خصوص طبقات پایین مالی هم با رنج زندگی سخت و هم با تهدید جان روبه رو هستند. مقابله و مبارزه با این ویروس جان گیر در ابعاد سلامت و درمان، مالی و اجتماعی در حال پیگیری است اما بی تردید در این مبارزه سخت و نفس گیر بخشی از پزشکان و کادر درمانی ما قهرمانانه در خط مقدم ایستاده اند. تعداد درگیر شدگان و جان باختگان ناشی از کرونا، از جامعه درمانی نشان از این امر دارد.

سال جاری روز پزشک برای همه، مفهوم نزدیک و ملموس تری دارد. در طول این سال ها که در حوزه رفاه هم ارتباط تنگاتنگی با جامعه سلامت داشته ام، دریافته ام که اگر می خواهیم پزشکی صندلی واقعی خود را بیابد و هم چون یک خرده نظام در خدمت توسعه اجتماعی قرار بگیرد باید نظام سلامت، درمان و پزشکی را تحلیل کنیم و عمیقا کل نگر باشیم. اگر رویکردهای دیگری به پزشکی داشته باشیم به تحلیل درست دست نمی یابیم.

در تبیینی از جامعه شناسی پزشکی، اقتصاد پزشکی و سیاست های نظام سلامت، صندلی جامعه پزشکی روشن تر خواهد شد. پزشکی یک حرفه انسانی است و ضروری است به عنوان یک نظام اجتماعی که کارکردهای فراوانی دارد، در نظر گرفته گردد. پزشکی به عنوان یک حرفه انسانی در خدمت توسعه است و پزشکان به مثابه کنشگران این نظام، توسعه اجتماعی را رقم می زنند. من معتقدم باید بین انسان حرفه ای و حرفه انسانی تفاوت و تمایز قایل شویم.

روز پزشک، پاس می داریم پزشکانی را که امر پزشکی را به مثابه حرفه ای انسانی پاس می دارند. بی تردید جان باختگان و آسیب دیدگان جامعه درمانی از کرونا و نیز پیشینیان آنها در دوران دفاع مقدس، هویت ساز حرفه انسانی در پزشکی هستند.

روز پزشک فرصت مغتنمی است تا یادی کنیم از بعضی از نمادهای جامعه پزشکی ماندگار چند دهه اخیر: زنده یاد دکتر محمدرضا حکیم زاده لاهیجی که با دستان خالی و تلاشی ستودنی، کهریزک را بنا نهاد و در همان جا نیز برای ابد آرمید و به حق پدر آسایشگاه های معلولان و سالمندان ایران نام گرفته است؛ زنده یاد دکتر محمد قریب که عمری در خدمت خلق و بنیان گذار دانش نوین پزشکی بچه ها در ایران بود و در نهایت یاد می کنم از زنده یاد دکتر تقی نوربخش که ساده زیست و در جنوب شهر، بیماران نیازمند را به رایگان درمان می کرد و می دانم که از مایملک خود نیز برای آنها هزینه می کرد و در اخر نیز در راه خدمت به کارگران و بازنشستگان جان باخت.

به رسم ادب، صمیمانه ترین تبریکات خود را به جامعه پزشکی ابراز می نمایم و سلام و درود خود را نثار ارواح نرجس خانعلی زاده پرستار 24 ساله لاهیجانی، احسان وفاخواه پزشک جوان مشهدی، ناهید نوشاد پرستار بازنشسته رشتی و همه شهدای عزیز سلامت در دوران کرونا کنم.

* دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری و سخنگوی دولت

منبع: ایرنا
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 501

به "خبرنگاران انسان های پزشک و پزشک های انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انسان های پزشک و پزشک های انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید