قطعی برق و دزدی باتری ها، شبکه اینترنت را دچار مشکل کرد

به گزارش خیمه نیوز، هرچند کاربران پیش از این، تنها در زمان سیل و زلزله با مشکل قطعی اینترنت روبرو می شدند، اما قطعی های اخیر برق، مسائل بسیاری را برای مردم رقم زده تا در کنار مسائل مالی، سلامت و... ناشی از کرونا، در این تابستان عدم اتصال به اینترنت را هم تجربه نمایند.

قطعی برق و دزدی باتری ها، شبکه اینترنت را دچار مشکل کرد

به گزارش ایران، بروز اختلال در سطح شبکه ارتباطی کشور، بخصوص در ایام برگزاری امتحانات و کلاس های مجازی، دورکاری، گرایش کسب وکار ها به فضای مجازی و... صدمات جبران ناپذیری به مردم وارد می نماید و با افزایش دامنه این مسائل، محمدجواد آذری جهرمی، وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در پی عذرخواهی چند روز گذشته خود بابت بروز این مسائل، در یکی از پست های خود در فضای مجازی با تأیید وجود مسائلی در ارائه اینترنت در چنین شرایطی، به عدم رعایت استاندارد ها در بخش برق پشتیبان سایت ها بویژه در باتری و USP ها اشاره نمود.

وی بعلاوه از تشکیل یک کارگروه در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در سال گذشته اطلاع داد؛ کارگروهی که وظیفه آسیب شناسی، صدور دستورالعمل ها و نظارت بر اقدامات اپراتور ها را به عهده دارد و حالا گزارش تفصیلی این کارگروه منتشر شده است.

پایداری باتری ها از 18 دقیقه تا 2 ساعت

احتمالاً شما هم بعد از قطع برق و ناتوانی در استفاده از مودم های اینترنت ثابت، سراغ اینترنت همراه خود رفته اید، اما بازهم با در بسته برخورد نموده اید، چراکه هنگام قطع برق، خبری از این اینترنت هم نیست.

به گفته وزیرارتباطات، قطعی مداوم و طولانی مدت برق، چالش های جدی در حوزه پایداری شبکه ارتباطی کشور و بعلاوه پایداری باتری های پشتیبان سایت ها ایجاد نموده و پس از وقوع سیلاب های گسترده در سال 98 و هم رخداد های زلزله، حالا آسیب پذیری شبکه ارتباطی کشور در برابر قطع برق، بیش از پیش نمایان شده است.

پیش از این بعضی نماینده های مجلس ضعیف شدن آنتن های مرکزی و اینترنت را به قطعی برق بی ارتباط دانسته و گفته بودند دکل های آنتن، باتری های شارژی دارد؛ بنابراین اختلال در آنتن ها، ارتباطی به قطعی برق ندارد، اما حالا گزارش رگولاتوری این گفته را نقض می نماید.

در پی دستور وزیر ارتباطات، سازمان رگولاتوری در پی چرایی این آسیب پذیری بوده و در گزارش خود آورده است: پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتور های سیار بسته به نوع سایت و تکنولوژی و سیاست مدیریت آن، در شرایط ایده آل بین 18 دقیقه تا 2 ساعت است.

به همین خاطر هماهنگی های لازم برای به روزرسانی و تجهیز مجدد سایت ها به باتری های پشتیبان از سمت رگولاتوری اجرا شده، اما علاوه بر مسائل برق، اندازه سرقت باتری های پشتیبان سایت ها هم در این بازه زمانی بشدت افزایش پیدا نموده و کیفیت پایین باتری های داخلی هم مزید بر علت شده است.

در این گزارش، یکی دیگر از دلایل قطع سرویس در زمان قطع برق، از کار افتادن سیستم سرمایشی سایت ها (کولر گازی) و بالا رفتن دمای تجهیزات بویژه در منطقه ها مرکزی و جنوبی کشور اسم شده است. رگولاتوری تأکید نموده است که قطعی های مکرر و طولانی مدت برق، علاوه برکاهش اندازه عایدی اپراتور ها و دولت، منجر به بروز آسیب جدی به تجهیزات الکترونیکی آن ها شده که در شرایط تحریم، تأمین مجدد این تجهیزات یک مشکل اساسی است.

اپراتور ها هم با انتقاد از قطعی بی برنامه برق یا انجام نشدن آن بر اساس جدول زمانبندی اعلامی وزارت نیرو، از تأثیر منفی قطعی های مکرر برق بر طول عمر باتری های پشتیبان خود گلایه مندند، چراکه درچنین شرایطی امکان ریکاوری سریع باتری ها وجود ندارد و بدیهی است که اختلالاتی در عملکرد شبکه های ارتباطی ایجاد می گردد و اندازه نارضایتی مشترکان بالا می رود. اپراتور ها افزایش هزینه و خسارت ها به علت خرابی و جایگزینی باتری پشتیبان بر اثر قطعی مکرر برق، محدودیت در تأمین باتری ازطریق فراوری کنندگان داخلی، کاهش چشمگیر عایدی، تأثیر دمای هوا بر کارایی باتری ها و افزایش هزینه ها جهت تأمین سیستم خنک کننده و خرابی سیستم های سرمایش سایت ها به علت مسائل برق را از چالش های اساسی خود اسم نموده اند.

به گفته اپراتور ها اگر هنگام شارژ شدن باتری، برق ورودی قطع گردد نه تنها عمر مفید باتری کاهش می یابد، بلکه این موضوع منجر به عدم ارائه سرویس مناسب در حوزه تلفن همراه به مشترکین می گردد به همین علت هم با پیگیری از شرکت توانیر خواهان ارائه برنامه زمانبندی قطعی برق در تمامی استان ها شده اند که این موضوع در حال پیگیری است.

ارتباطات ناپایدار در بعضی استان ها

سازمان رگولاتوری در 9 ماه گذشته بازدید هایی از 553 سایت اپراتور اول، 397 سایت اپراتور دوم، 199 سایت اپراتور سوم و 48 سایت وب به منظور سنجش اندازه پایداری باتری های پشتیبان سایت ها داشته است که نتیجه نشان داد درمجموع 576 سایت فاقد باتری پشتیبان یا پایداری مطلوب بوده که تا به امروز نسبت به برطرف مشکل 112 سایت، اقدام شده و بقیه در دست انجام است.

طبق این گزارش، بیش از نیمی از سایت های اپراتور اول (295 سایت) باتری پشتیبان نداشته یا پایداری آن ها مطلوب نیست. تعداد سایت هایی با باتری مناسب در اپراتور دوم 203 سایت است، اما اپراتور سوم در این شاخص شرایط بهتری دارد، چراکه تنها 65 سایت این اپراتور فاقد باتری پشتیبان یا پایداری مطلوب است.

بعلاوه طبق این گزارش، بیشترین خرابی باتری های پشتیبان در استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و زنجان، گیلان و قزوین بوده و بدیهی است که اندازه مسائل ارتباطی مردم این استان ها هم بیشتر باشد.

این شرایط ناپایدار

با توجه به گزارش های واصله از اپراتور ها و منطقه ها سازمان، قطعی برق تقریباً در تمامی استان ها اتفاق افتاده و البته مدت زمان اختلال در شبکه ارتباطی اپراتور ها (بسته به مدت قطعی شبکه برق و اندازه پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتورها) در هر استان متفاوت بوده است.

طبق گزارش رگولاتوری، بروز قطعی های گسترده برق مستقیماً روی شاخص Availability نسل های مختلف شبکه تأثیر گذار است و با توجه به اینکه قطعی های برق اخیر بسیار گسترده و طولانی مدت بوده، باعث ایجاد آنومالی های شدید در گراف های این شاخص شده است.

نمودار این شاخص در اپراتور اول نشان می دهد با آغاز قطعی ها در هر روز، بعد از اتمام شارژ باتری های پشتیبان سایت ها، اندازه این شاخص در هر استان کاهش یافته و پس از اتصال مجدد برق، دوباره این شاخص افزایش می یابد. این رفتار که در پی قطعی های مکرر در هر روز و طی یک هفته گذشته ایجاد شده است، منجر به کاهش میانگین این شاخص در کشور شده و شرایط استان های گلستان، ایلام، کردستان و سیستان وبلوچستان نامطلوب تر بوده است.

طبق گزارش رگولاتوری، در اپراتور دوم (ایرانسل) هم شاهد تأثیر واضح قطعی های مکرر برق بر میزان این شاخص در نسل های مختلف شبکه و کاهش میانگین آن در کشور بویژه در استان های البرز و مرکزی هستیم که طی یک هفته گذشته، کیفیت سرویس این اپراتور شرایط نامطلوبی داشته است.

اپراتور سوم (رایتل) هم باوجود نوسازی باتری های پشتیبان سایت های خود نتوانسته به طور کامل با قطعی های متعدد شبکه برق سراسری مقابله کند و در بعضی از استان ها با کاهش شاخص Availability روبرو شده است. این شاخص در استان های اردبیل، آذربایجان غربی و بعلاوه کردستان طی یک هفته گذشته نامطلوب بوده است. با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی و قطعی های مکرر شبکه برق کشور و آنالیز شرایط موجود، شرایط بسیار ناپایدار در شبکه ارتباطی اپراتور های کشور احتمال دارد.

کوشش اپراتور ها

با این حال اپراتور ها و بعلاوه شرکت مخابرات ایران اقداماتی انجام داده اند تا از این پس هنگام قطع برق، اندازه اختلال در شبکه های ارتباطی تا حدامکان پایین بیاید. اپراتور اول در پی تهیه 22 هزار باتری از فراوریکنندگان داخلی بوده که تا به امروز 12 هزار و 460 باتری را تحویل گرفته و 10 هزار و 500 مورد را نصب نموده است.

تشکیل تیم های عملیاتی جهت آنالیز و اجرای اقدامات لازم برای مقابله با خرابی های ناشی از قطع برق و تدوین پروتکل مدیریت هوشمند اپراتور جهت تخصیص منابع پشتیبان به منظور حفظ پایداری شبکه قبل، حین و بعد از قطعی برق، از کوشش های این اپراتور بوده است.

اپراتور دوم هم علاوه بر خرید 12 هزار قطعه باتری با ظرفیت بالا برای تقویت اندازه تاب آوری سایت ها، از راه حل هوشمند مدیریت مصرف باتری در شرایط قطعی برق استفاده نموده است. در اپراتور سوم شاهد پایش و تعویض باتری های معیوب سایت ها و تأمین مداوم باتری سرقت شده درحد توان فراوری شرکت های تأمین کننده بوده ایم و شرکت مخابرات ایران هم در پی تشکیل کمیته مدیریت مصرف انرژی، جایگزینی کافو نوری و حذف مراکز کم ظرفیت، تفاهم با اداره برق جهت استفاده از مولد های انرژی در مراکز پرظرفیت در ساعت اوج بار بوده است.

منبع: فرارو
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1056

به "قطعی برق و دزدی باتری ها، شبکه اینترنت را دچار مشکل کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطعی برق و دزدی باتری ها، شبکه اینترنت را دچار مشکل کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید