4 تفاوت تحصیل در رشته های با کنکور و بدون کنکور

به گزارش خیمه نیوز، رپرتاژ آگهی - در سال های اخیر، شاهد ارائه بسیاری از رشته ها به صورت بدون آزمون بوده ایم که می توان گفت از سوی علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. رقابت سخت بین شرکت کنندگان کنکور سراسری، افراد بسیاری را به فکر تحصیل در رشته های بدون آزمون انداخته است و با توجه به این که 85 درصد از رشته ها به صورت بدون آزمون در دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان، پیغام نور، غیرانتفاعی، علمی کاربردی و دانشگاه آزاد ارائه می شوند، داوطلبان جهت ثبت نام و تحصیل در رشته های بدون کنکور راغب تر شده اند. اما سوال رایجی که برای هر فردی ممکن است مطرح گردد و او را دچار دوگانگی کند، این است که آیا تفاوت تحصیل در رشته های با آزمون و بدو.ن آزمون تنها در نحوه ورود به دانشگاه است؟ یا موارد دیگری را نیز شامل می گردد؟ جهت آگاهی از این موضوع تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

4 تفاوت تحصیل در رشته های با کنکور و بدون کنکور

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

ثبت نام در رشته های با کنکور و بدون کنکور دانشگاه های سراسری به صورت اینترنتی به وسیله سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود.

تفاوت های تحصیل در رشته های با کنکور و بدون کنکور

به نقل از ایران مشاوره تحصیل در رشته های بدون کنکور و با کنکور فرق آن چنانی نسبت به یکدیگر ندارند اما شاید داوطلبان ثبت نام در رشته های بدون آزمون دانشگاه های سراسری و آزاد، نگران این موضوع باشند که با وجود گذاشتن وقت و انرژی لازم، مدرک فارغ التحصیل آنان ارزش کمتری دارد یا این که به طور کلی چه تفاوتی میان آن ها وجود دارد؟ که در ادامه 4 تفاوت تحصیل در رشته های با آزمون و بدون آزمون توضیح داده شده اند.

تفاوت اول: بدون تجربه اضطراب ایام دوره پرتنش کنکور، دانشجو شوید!

شاید تعجب کنید که بدانید کلید ورود به دانشگاه، تنها با پشت سر گذاشتن کنکور چالش برانگیز سراسری حاصل نمی شود. ممکن است بسیاری از افرادی که تمایل به تحصیل در دانشگاه را دارند، بنا بر شرایط خود امکان شرکت در کنکور سراسری در زمان مشخص شده را نداشته باشند. از طرفی ممکن است بعضی از داوطلبانی که وقفه طولانی در میان دروس دبیرستانیشان افتاده و از این رو، مطالب را به فراموشی سپرده اند، نتوانند در کنکور سراسری شرکت کنند.

جدا از دلایل فوق، تجربه استرس و فشار روانی کنکور برای دانش آموزانی که سهمیه ندارند و در مدارس دولتی درس می خوانند اما می خواهند به هر نحوی که شده در کنکور سراسری رتبه قابل قبولی را کسب کنند، یکی از مواردی است که باعث می شود افراد به سمت رشته های بدون آزمون روی آورند.

بنابراین متقاضیان بدون آن که در کنکور سراسری شرکت نموده باشند، می توانند بر اساس سوابق تحصیلی یا معدل دیپلم خود، با مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته، رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری و یا رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد را انتخاب و در فرم ثبت نام درج کنند. در صورتی که ثبت نام در کنکور سراسری برای انتخاب رشته های با آزمون یکی از الزامات است.

تفاوت دوم: صرفا ثبت نام در کنکور سراسری لازمه تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی می باشد.

یکی دیگر از تفاوت ها این است که متقاضی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی فقط به وسیله شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه قابل قبول می توانند در این رشته ها تحصیل کنند اما سایر رشته های گروه تجربی به صورت بدون کنکور نیز ارائه می شوند. البته گفتنی است که در سال 92، امکان تحصیل در رشته های پیراپزشکی به صورت بدون کنکور با شرایطی که فرد، بومی مناطق محروم و دارای معدل حدنصاب دانشگاه پذیرنده بوده و همچنین حداکثر سن 23 برای خانم ها و 27 برای آقایان را داشت، فراهم آمد اما بعد از آن، این مصوبه دیگر اجرایی نشد و افراد جهت تحصیل در رشته های محبوب پزشکی و پیراپزشکی گروه علوم تجربی می بایست در کنکور سراسری شرکت کنند.

تفاوت سوم: رشته های خاص و محبوب دانشگاه های برتر به صورت بدون آزمون ارائه نمی شوند.

علاوه بر رشته های پزشکی و پیراپزشکی، رشته های خاص و محبوب واحد های دانشگاه های برتر کشور نیز به علت وجود رقابت بسیار جهت پذیرش در آن ها، به صورت بدون کنکور ارائه نمی شوند. لذا علاقه مندان به تحصیل در این گونه از رشته ها ملزم به ثبت نام در کنکور سراسری هستند. این افراد بعد از کسب رتبه قبولی می توانند برای انتخاب رشته به وسیله سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند و در زمان اعلام نتایج، در صورت پذیرش به واحد دانشگاهی مورد نظر جهت قطعی کردن فرآیند ثبت نام خود مراجعه کنند.

بنابراین افرادی که می خواهند در رشته هایی با شرایط مذکور به تحصیل بپردازند، نمی توانند بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش شوند و تنها با شرکت در جلسه کنکور سراسری، مجاز به ثبت نام در رشته های محبوب دانشگاه های برتر می شوند.

تفاوت چهارم: دانشجویان رشته های بدون آزمون نمی توانند انتقالی بگیرند!

اگر می خواهید نسبت به ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد و یا ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری اقدام کنید، در نظر داشته باشید که امکان ثبت نام در فرآیند جابجایی برای شما ممنوع خواهد بود. بر عکس داوطلبان رشته های با آزمون که می توانند در صورت احتیاج اقدام به انتقالی و یا میهمانی کنند، متقاضیان رشته های بدون کنکور فقط مجاز به دریافت میهمانی می باشند که در صورت میهمان شدن نیز نام واحد دانشگاهی که در ابتدا در آن ثبت نام نموده بودند، در مدرک فارغ التحصیلی ثبت می شود.

انتخاب رشته و تحصیل بر اساس سوابق تحصیلی بهتر است یا بر حسب رتبه کنکور سراسری؟

به جز مواردی که در متن فوق ذکر شد، تحصیل در رشته های با آزمون و بدون آزمون تفاوت یا فزونی نسبت به یکدیگر ندارند و بالعکس، در صورتی که از سوابق تحصیلی خوبی برخوردار هستید و رشته انتخابی شما در دفترچه ثبت نام بدون آزمون دوره مورد نظر دانشگاه انتخابی تان درج شده است، پیشنهاد می شود که بدون تجربه استرس کنکور، نسبت به ثبت نام در آن اقدام نمایید.

در این راستا بد نیست بدانید که علاوه بر شهریه دانشگاه، مدرک دانشگاهی پذیرفته شدگان رشته های با کنکور و بدون کنکور نیز از نظر اعتبار تفاوتی ندارند و حتی عبارت بدون آزمون در مدرک تحصیلی دانشجویان درج نمی شود. تنها رشته های با کنکور و بدون کنکور دوره های مجازی از اعتبار کمی در مدارک فارغ التحصیلی برخوردار می باشند که در این مقاله دوره های غیرحضوری مدنظر نمی باشند. همچنین تعداد ساعات کلاسی و واحد های تحصیلی دو گروه پذیرفته شده بر اساس سوابق تحصیلی و رتبه کنکور سراسری یکسان می باشد.

در آخر در نظر داشته باشید که نحوه ورود شما به دانشگاه مهم نمی باشد. چرا که امروزه فرایند ثبت نام و تحصیل در دانشگاه به مراتب آسان تر شده و افراد می توانند چه با سپری کردن مرحله کنکور سراسری و چه بر اساس سوابق تحصیلی خود در مرحله ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیغام نور و سایر دانشگاه های سراسری و آزاد شرکت نموده و دانشجو شوند. چیزی که در اینجا شما را از بقیه متمایز می نماید و به قولی باعث پیشرفت شغلی شما در آینده می شود، مهارت و توانایی استفاده از علمی است که در دوره تحصیلی خود یاد گرفته اید. در نتیجه قبل از هر چیز به دنبال مهارت آموزی و کسب تجربه در بازار کار باشید تا علاوه بر موفقیت در مرحله تئوری رشته خود، در مرحله عملی نیز حرفی برای گفتن داشته باشید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 743

به "4 تفاوت تحصیل در رشته های با کنکور و بدون کنکور" امتیاز دهید

1 کاربر به "4 تفاوت تحصیل در رشته های با کنکور و بدون کنکور" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 تفاوت تحصیل در رشته های با کنکور و بدون کنکور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید