15 درمان خانگی دفع سنگ کلیه سریع و بدون دارو

به گزارش خیمه نیوز، روش های خانگی دفع سنگ کلیه برای افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می نمایند، اهمیت زیادی دارد. یاری گرفتن از راهکارهای خانگی به شما یاری می نماید تا درد ناشی از سنگ کلیه را کاهش دهید و هر چه زودتر از شر این مشکل خلاص شوید. اما برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم و برترین معجون برای دفع سنگ کلیه چیست؟ در این مقاله از در می توانید با درمان خانگی سنگ کلیه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص راهکارهای خانگی برای دفع سنگ کلیه پاسخ خواهیم.

15 درمان خانگی دفع سنگ کلیه سریع و بدون دارو

روش های خانگی دفع سنگ کلیه

بسیاری از افراد برای درمان خانگی سنگ کلیه از گیاهان دارویی و مواد غذایی مفید برای این امر استفاده می نمایند. بعضی نیز با به کار گرفتن روش های مؤثر مثل پیاده روی و ورزش هایی خاص به دفع سنگ کلیه یاری می نمایند.

به طور کلی بهتر است قبل از امتحان کردن روش های خانگی دفع سنگ کلیه حتماً با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه می توانید با روش های درمان خانگی سنگ کلیه آشنا شوید.

1- نوشیدن آب و مایعات

اولین درمان خانگی سنگ کلیه نوشیدن آب بیشتر است. اگر به سنگ کلیه مبتلا هستید، بهتر است روزانه حدود 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب می تواند به دفع راحت تر سنگ کلیه یاری کند و مانع کم آبی بدن گردد.

2- مصرف آب لیمو ترش

حاوی سیترات است و به شکستن رسوبات کلسیم و کاهش رشد سنگ کلیه یاری می نماید. مطالعات نشان می دهد که آب لیمو ترش تازه یک درمان خانگی مؤثر برای دفع سنگ کلیه است و به عنوان قوی ترین داروی گیاهی سنگ کلیه عمل می نماید. مصرف لیمو ترش اندازه کلسیم موجود در ادرار را کاهش می دهد و در کاهش سنگ کلیه نیز بسیار مؤثر است.

3- مصرف سرکه سیب

حاوی اندازه زیادی اسید سیتریک است و به حل رسوبات کلسیم یاری می نماید. یک مطالعه در سال 2019 که روی بیشتر از 9000 نفر انجام شد، نشان داد افرادی که از سرکه سیب در رژیم غذایی خود استفاده می نمایند، کمتر به سنگ کلیه مبتلا می شوند.

به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد سرکه سیب می تواند برای معده مضر باشد، بنابراین در حد اعتدال از آن بهره ببرید.

4- کاهش وزن

یکی دیگر از روش های خانگی دفع کلیه کاهش وزن است. در مطالعه ای که روی 146 نفر مبتلا به سنگ کلیه عود نماینده انجام شد، معین شد که 43/8 درصد این افراد دارای اضافه وزن یا چاقی بودند.

اگرچه هنوز رابطه بین چاقی و سنگ کلیه به طور دقیق معین نشده، اما به هر حال معین است که افراد چاق بیشتر با این مشکل روبرو می شوند. از طرف دیگر معمولاً افرادی که به کلسترول و فشارخون بالا مبتلا هستند، بیشتر با سنگ کلیه روبرو می شوند.

کاهش وزن و متعادل سازی رژیم غذایی می تواند یک راه چاره مؤثر بر درمان سنگ کلیه و جلوگیری از بروز این مشکل باشد.

5- جلوگیری از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین، گازدار و الکلی

مصرف نوشیدنی های گازدار، کافئین دار و الکلی ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. اگر سابقه ابتلا به سنگ کلیه دارید، بهتر است مصرف این نوشیدنی ها را کاهش دهید و برای درمان سنگ کلیه نیز دیگر از نوشیدنی های کافئین دار، نوشابه های گازدار و حاوی الکل استفاده نکنید.

6- کاهش مصرف شیرینی جات

شواهد علمی نشان می دهد که مصرف شیرینی ها و نوشیدنی های حاوی قند مصنوعی یا طبیعی موجب سنگ کلیه می گردد و شدت علائم را در بیماران افزایش می دهد. یکی از روش های خانگی دفع سنگ کلیه قطع مصرف شیرینی ها و خوراکی های شیرین است.

7- خوردن آب کرفس

از جمله این است که سرشار از پتاسیم و آنتی اکسیدان است و از تجمع مواد معدنی در کلیه جلوگیری می نماید. آب کرفس محتوای آب زیادی دارد و به دفع مواد زائد و سموم از کلیه ها یاری می نماید. برای درست کردن آب کرفس باید ساقه های کرفس را بشویید و سپس با استفاده از آبمیوه گیری کرفس را آب بگیرید.

8- پرهیز از غذاهای سرشار از اگزالات

بعضی خوراکی ها و غذاهای حاوی اگزالات هستند و ریسک بروز سنگ کلیه را در افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند، افزایش می دهد. در ادامه به فهرست حاوی اگزالات اشاره شده است.

  • آجیل و خشکبار
  • ریواس
  • بامیه
  • چغندر
  • دانه کنجد شیر سویا شکلات
  • ارده کنجد

9- ایجاد تغییرات کلی در رژیم غذایی

اگر در فکر راه چارههای خانگی برای دفع سنگ کلیه هستید، بهتر است تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. سعی کنید در طول روز آب بیشتری بنوشید و تا حد ممکن مصرف پروتئین را محدود کنید. سعی کنید مصرف کلسیم و نمک را کاهش دهید و بیشتر از مرکبات بهره ببرید.

10- مصرف قرص روغن ماهی

یکی از روش های خانگی دفع سنگ کلیه مصرف قرص روغن ماهی است. تحقیقات نشان می دهد که کاهش سطح سیترات و اگزالات ادرار از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می نماید. مصرف ماهی های چرب حاوی امگا 3 یک راه چاره مؤثر بر درمان سنگ کلیه است. برای اثربخشی بیشتر و درمان خانگی سنگ کلیه می توانید روزانه از قرص روغن ماهی بهره ببرید.

11- مصرف گیاه گزنه

گیاه گزنه به عنوان قوی ترین داروی گیاهی سنگ کلیه شناخته می گردد و یک گیاه مؤثر برای دفع فوری سنگ کلیه است. مصرف دمنوش گیاه گزنه 2 بار در روز می تواند به درمان سنگ کلیه یاری کند. در صورتی که به گیاه خشک شده گزنه دسترسی ندارید، می توانید از عرق گزنه نیز بهره ببرید.

12- مصرف ریحان تازه

سبزی ریحان به صورت تازه حاوی اسید سیتریک است و مصرف آن در فهرست مؤثرترین روش های درمان خانگی سنگ کلیه قرار داد. خوردن آب ریحان تازه به کاهش درد و ناراحتی ناشی از سنگ کلیه یاری می نماید. برای مصرف ریحان می توانید ریحان را میکس کنید و به صورت اسموتی مصرف کنید و یا از آب ریحان یا دمنوش آن بهره ببرید.

13- نوشیدن آب انار

طبیعی برترین معجون برای دفع سنگ کلیه است که قرن ها است به عنوان بهبود عملکرد کلیه و دفع سنگ کلیه استفاده می گردد. نوشیدن آب انار در پیشگیری از رشد سنگ کلیه مؤثر است و نقش مؤثری بر کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه دارد.

14- مصرف دمنوش ریشه قاصدک

برای درمان سریع خانگی سنگ کلیه می توانید از دمنوش ریشه قاصدک بهره ببرید. مصرف دمنوش قاصدک همراه با کمی ، و 3 بار در روز می تواند به درمان سنگ کلیه و کاهش دردهای ناشی از سنگ کلیه یاری زیادی کند. مصرف دمنوش ریشه قاصدک به دفع ضایعات، افزایش حجم ادرار و نیز یاری می نماید.

15- سوپ لوبیا قرمز

یکی دیگر از روش های خانگی دفع سنگ کلیه مصرف سوپ لوبیا قرمز است. سوپ لوبیا قرمز به بهبود سلامت کلیه ها و مجاری ادراری یاری می نماید. مصرف سوپ لوبیا قرمز برای دفع سنگ کلیه بسیار مفید است. برای تهیه این سوپ تنها باید لوبیا را همراه با یک یا دو لیوان آب بپزید و سپس میکس کنید.

بیشتر بخوانید: برترین رژیم غذایی برای بیماران کلیوی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کلیه هایتان درد می نماید و در قسمت تحتانی شکم و اندام تناسلی درد احساس می کنید، بهتر است برای آنالیز شرایط و آغاز درمان از پزشک یاری بگیرید. در بسیاری از مواقع سنگ در مجاری ادراری گیر می نماید و موجب اختلال در خروج ادرار و درد شدید می گردد که گاهی ضروری است فرد برای درمان تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

در صورتی که درد مدارم زیر شکم و کمر بیشتر از 4 هفته طول بکشد و فرد علائمی مثل تب و لرز، استفراغ، حالت تهوع، ادرار خونی، ادرار دردناک، بد بو یا کدر شدن ادرار را تجربه کند، باید هر چه سریع تر برای درمان سنگ کلیه از پزشک یاری بگیرد.

سوالات متداول

برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟

یکی از برترین روش های خانگی دفع سنگ کلیه مصرف آب بیشتر، آب لیمو ترش و مرکبات، سرکه سیب، آب کرفس و مصرف روغن ماهی است.

آیا همواره درمان های خانگی سنگ کلیه مؤثر است؟

در بیشتر مواقع روش های خانگی دفع سنگ کلیه برای دفع سریع تر سنگ مؤثر است، اما در صورتی که فرد از درد و ناراحتی رنج می برد و یا قادر به کنترل درد نیست، باید از پزشک یاری بگیرد.

شیوع سنگ کلیه بیشتر در زنان است یا مردان؟

مطالعات نشان می دهد که شیوع سنگ کلیه در مردان بیشتر است و در بیشتر مواقع در سنین 40 تا 70 سالگی بروز می نماید.

منابع: medicalnewstodays، valleycountyhealthsystem

منبع: افق کوروش
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1504

به "15 درمان خانگی دفع سنگ کلیه سریع و بدون دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 درمان خانگی دفع سنگ کلیه سریع و بدون دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید