چه طور کاکتوس و ساکولنت در حال مرگم را نجات دهم؟ (15 روش و بیماری)

به گزارش خیمه نیوز، تغییرات غیر معمولی در کاکتوس مشاهده می کنید که نمی دانید در نتیجه چه مسئله ای است. شاید رنگ گیاه تان زرد شده، برگ هایش می ریزند، گیاه حالت گندیدگی گرفته و یا به نظر می رسد دارد خشک می شود.

چه طور کاکتوس و ساکولنت در حال مرگم را نجات دهم؟ (15 روش و بیماری)

وقتی رنگ کاکتوس تان تغییر کرده، خشک شده و یا برگ ها یا قسمت های دیگری از گیاه می ریزند، عوامل متفاوتی ممکن است گیاه را آزار دهند. در ابتدا شما باید مشکل را به خوبی تشخیص دهید و بعد در صدد برطرف آن برآیید. قبل از هر کاری باید سریعا بجنبید و مسئله ای که کاکتوس تان را آزار می دهد به طور موقت حل کنید. سپس با حوصله مسئله را به طور کامل برطرف کنید.

درمان اولیه را انجام دهید

1- کاکتوس تان پژمرده شده؟ به آن مقداری آب بدهید

اگر قسمتی از کاکتوس تان آب رفته، چروک شده و پژمرده شده، احتمالا گیاه نیازمند آب است. اگر خاک گلدان گیاه کاملا خشک است، آن را به خوبی و تا جایی آبیاری کنید که آب از سوراخ های زهکش ته گلدان بیرون بریزد.

اگر خاک گلدان گیاه مرطوب است اما باز هم کاکتوس تان علائم پژمردگی را نشان می دهد، ممکن است مشکل گیاه نور کم باشد. در این صورت آن را به مکان پر نورتری منتقل کنید. اگر مقدار نور هم مناسب است احتمالش هست که ریشه های گیاه آسیب دیده باشند.

2- کاکتوس تان گندیده شده است؟ قسمت های گندیده را جدا کنید

هر قسمتی از کاکتوس که به رنگ سیاه یا قهوه ای درآمده باید از گیاه جدا شود. گندیدگی در اثر حمله قارچ های بیماری زا به گیاه رخ می دهند که خود در اثر آبیاری بیش از حد کاکتوس اتفاق می افتد. اگر خاک گیاه کاملا خیس و آبدار است، گیاه را از گلدانش خارج کنید و آن را در گلدانی تازه با خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت بکارید. اگر خاک گیاه خیلی خیس نیست، اجازه دهید خاک کاملا خشک شود سپس آبیاری را انجام دهید.

خاک استاندارد برای کاکتوس های بیابانی مخلوطی از 2 قسمت خاک باغچه، 2 قسمت شن درشت و 1 قسمت پیت است.

3- کاکتوس تان نازک و باریک شده؟ نور بیشتری برایش فراهم کنید

اگر کاکتوس تان نازک و باریک شده احتمالا نوری که به گیاه می رسد ناکافی است. برای حل این مشکل تنها کافی است نقطه ای از خانه که نور بیشتری دارد (یا برای مدت طولانی تری نور دارد) را پیدا کنید.

4- کاکتوس تان زرد شده؟

اگر رنگ آن قسمتی از گیاه که رو به آفتاب است رو به زردی یا قهوه ای شدن رفته، احتمالا نوری که به گیاه می رسد بیش از مقدار است. در این حالت سریعا گیاه را به نقطه ای از خانه که نور کمتری دارد انتقال دهید، مثلا آن را در جلوی یک پنجره رو به شرق بگذارید.

چند هفته کاکتوس را زیر نظر بگیرید. اگر رنگ گیاه دوباره سبز شد که مشکل برطرف شده. در صورتی که رنگ آن همچنان زرد باقی ماند، قسمت های زرد گیاه را تا جایی ببرید که به نواحی سبز و سالم برسید. سپس محل بریدگی را با قارچ کش ضد عفونی کنید.

5- بر روی گیاه حشره می بینید؟

بیشترین حشراتی که به کاکتوس ها و ساکولنت ها حمله می کنند شپشک آرد آلود و کنه تار عنکبوتی است. همانطور که از اسمشان پیدا است، شپشک های آرد آلود، سفید هستند و حالت آردی یا پنبه ای دارند و در دسته هایی چند تایی در کنار هم قرار دارند. مقدار آنها کوچک است. کنه های عنکبوتی از شپشک ها هم کوچک تر هستند. این آفات به رنگ قرمز اند و در بین شاخسار کاکتوس شبکه های تار درست می کنند. برای از بین بردن هر دوی این آفات، پنبه ای را به الکل آغشته کنید و مستقیم به نقاط آلوده گیاه بمالید. اگر مشکل تان جدی تر است می توانید از سموم شپشک کش و یا کنه کش هم استفاده کنید.

سلامت طولانی مدت گیاه را تضمین کنید

1- مخلوط خاکی که گیاه را در آن کاشته اید مناسب است؟

برای بیشتر کاکتوس های منطقه ها بیابانی خاک استاندارد شامل 2 قسمت خاک باغچه، 2 قسمت شن درشت و 1 قسمت پیت است. این مخلوط خاکی باید زهکشی خوبی داشته باشد و هنگامی که خشک است خیلی سخت نباشد. بد نیست کاکتوس یا ساکولنت تان را درون گلدان سفالی (رسی) بکارید چرا که این گلدان به ریشه های گیاه اجازه نفس کشیدن می دهد و از گندیده شدن آنها جلوگیری می کند.

2- تنها زمانی به کاکتوس یا ساکولنت آب دهید که خاک آن خشک است

مقدار رطوبت گیاه را از طریق فرو کردن انگشت تان درون چند سانتی متر از خاک سطحی گلدان مقدار بگیرید. اگر خاک کاملا خشک است، گیاه را به خوبی آبیاری کنید. به طوری که آب از سوراخ های زهکش ته گلدان خارج شوند. قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ های زهکش گلدان باز و به مقدار کافی هستند. اگر سوراخ ها ناکافی بودند، از طریق میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

3- آبیاری را بر اساس فصل تنظیم کنید

بسته به فصلی که درون آن قرار دارید، گیاهان تان، از جمله کاکتوس ها و ساکولنت ها، به مقدار خاصی آب نیاز دارند. بسته به نوع کاکتوس یا ساکولنتی که پرورش می دهید، نیاز آبی را تعیین کنید. معمولا در طول فصل رشد، گیاه نیاز بیشتری به آب دارد و در طول فصولی که کاکتوس در دوره کمون و استراحت است آب کمتری می خواهند. آبیاری بیش از حد یکی از عوامل اصلی از بین رفتن کاکتوس ها و ساکولنت ها است.

4- برای گیاه نور مناسب تهیه کنید

بیشتر کاکتوس ها به مقدار زیادی نور نیاز دارند. بد نیست در فصل تابستان گیاه را در بیرون از خانه قرار دهید. در ابتدا آن را در مکانی با سایه بیشتر قرار دهید وبه تدریج آن را به آفتاب بیشتر عادت دهید تا گیاه دچار آفتاب سوختگی نشود. در زمستان گیاه را در جلوی یک پنجره رو به جنوب یا رو به غرب قرار دهید تا آفتاب بیشتری داشته باشد.

5- دمای خانه را چک کنید

زمانی که کاکتوس در دوره استراحت و کمونش قرار گرفته است (برای بیشتر کاکتوس ها و ساکولنت ها این دوره زمستان است) دماهای خنک تر را ترجیح می دهد. اما باید مواظب باشید گیاه را از معرض بادهای سرد و خشک دور نگه دارید. اگر پنجره شکسته و از میان آن باد سرد به گیاه اصابت می کند، گیاه را به مکان دیگری منتقل کنید. دمای مناسب در شب برای کاکتوس ها در فصل زمستان چیزی در حدود 7 تا 16 درجه سانتی گراد (البته باز هم این دما می تواند بسته به نوع کاکتوس یا ساکولنت تان متفاوت باشد).

تنها در صورتی که کاکتوس تان بی نهایت به سرما مقاوم باشد اجازه دهید دمای محیط نگهداری آن خیلی سرد شود و به مرز یخ زدن برسد، کاکتوس ها به سرما مقاوم نیستند.

6- بر اساس سرعت رشد کاکتوس تان گلدانش را عوض کنید

زمانی باید گلدان کاکتوس تان را عوض کنید که یا آنقدر بزرگ شده باشد که موجب افتادن گلدانش شود و یا فاصله کاکتوس از لبه های گلدانش تنها 3 سانتی متر باشد. خاک گلدان را در هر بار تعویض گلدان عوض کنید و از خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت برای کاشت کاکتوس تان استفاده کنید. کاکتوس را در گلدان تازه تا همان سطحی که در گلدان قبلی زیر خاک بود، بکارید.

7- ریشه های مرده را جدا کنید

یکی از معمول ترین بیماری هایی که کاکتوس ها و ساکولنت ها به آن دچار می شوند پوسیدگی (یا همان گندیدگی) ریشه است. این حالت در صورتی رخ می دهد که ریشه های کاکتوس برای مدت طولانی در خاک خیس و مرطوب قرار بگیرند. در هنگام تعویض گلدان، بعد از اینکه کاکتوس را از گلدان قبلی اش خارج کردید، خاک اطراف ریشه را به آرامی با دست جدا کنید. در این هنگام سیستم ریشه ای کاکتوس تان را بررسی کنید و هر گونه ریشه گندیده، سیاه و خشک شده را با دقت از گیاه جدا کنید. برش را از طریق یک قیچی یا چاقوی تیز و استریل تا جایی بزنید که ریشه سالم باشد.

از طریق چک کردن سوراخ زهکش گلدان و مطمئن شدن از باز بودن آن، و همچنین با خالی کردن مرتب آب جمع شده در زیر گلدانی می توانید جلوی پوسیدگی ریشه کاکتوس تان را بگیرید.

8- کاکتوس ها یا ساکولنت های آسیب دیده را بلافاصله در خاک نکارید

اگر ریشه کاکتوس تان آسیب دیده بود و مجبور شدید بخشی از آن را جدا کنید، گیاه را بلافاصه در خاک نکارید و اجازه دهید چند روز بیرون از خاک باشد تا جای زخم برش خشک شود. به این ترتیب بافتی به نام کالوس در اطراف محل زخم پدیدار می شود و زخم درمان می شود. این کار برای آن است که اگر کاکتوس را بلافاصه در خاک بکارید عوامل قارچی بیماری زا می توانند از طریق زخم به راحتی به درون ساختار گیاه راه پیدا کنند و آن را آلوده کنند.

در این حالت گیاه را برای چند روز بر روی دستمال کاغذی تمیز در محلی خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید.

اگر تعویض گلدان را در فصل رشد گیاه انجام دهید بسیار بهتر خواهد بود. بیشتر کاکتوس ها باید هر سال یا هر دو سال یک بار تعویض گلدان شوند.

9- از کودهایی که نیتروژن کمی دارند استفاده کنید

بیشتر کودها برجسب هایی حاوی اطلاعاتی راجع به مقدار نیتروژن و دیگر مواد معدنی که دارند به همراه دارند. مثالی از کودهای کم نیتروژن کودهای 20-30-10 است که عدد 10 نشان دهنده مقدار نیتروژن است. نیتروژن زیاد ساختاری نرم و شل به کاکتوس می دهد و از رشد آن جلوگیری می کند.

هرگز یک کاکتوس را در فصل استراحتش کود دهی نکنید.

10- گرد و خاک را بشویید

اگر پوست کاکتوس تان گرد و خاک زیادی دارد احتمالا گیاه نمی تواند به خوبی فتوسنتز کند. گیاه را از طریق یک تکه پارچه نخی یا اسفنج و آب خالی یا محلولی از آب و مقدار خیلی کمی مایع ظرف شویی تمیز کنید. اگر در تمیز کردن گیاه از مایع ظرف شویی استفاده می کنید حتما بعدا گیاه را زیر شیر آن بگیرید و بشویید و یا با پارچه ای مرطوب تمیزش کنید.

منبع: فوت و فن / wikihow.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1425

به "چه طور کاکتوس و ساکولنت در حال مرگم را نجات دهم؟ (15 روش و بیماری)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه طور کاکتوس و ساکولنت در حال مرگم را نجات دهم؟ (15 روش و بیماری)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید