(ویدئو) شرایط جدید دریافت چک بانکی

به گزارش خیمه نیوز، معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در مورد نحوه اجرای قانون جدید چک و شرایط دریافت چک بانکی توضیحاتی داد.

(ویدئو) شرایط جدید دریافت چک بانکی

معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی 18:30 شبکه خبر با اشاره به اجرای قانون جدید چک از فردا توضیح داد: قانون چک اصلاح شده و به موجب اجرای آن ثبت الکترونیکی چک صورت می گیرد و روال صدور چک تغییر و تحول می یابد.

او ادامه داد: فرد صادرنماینده چک باید اطلاعات خود را در سامانه صیاد ثبت کند و تایید چک هم در سامانه صیاد انجام می گیرد و فرد گیرنده باید تایید آن را کنترل کند. علت صدور چک هم باید در سامانه ثبت گردد.

نادعلی زاده بیان نمود: از فردا دسته چک جدید تحویل متقاضی می گردد که بنفش رنگ است و امکان صدور چک های جدید در وجه حامل، وجود ندارد.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

او ادامه داد: البته چک های قدیمی طبق روال قبلی احتیاج به ثبت در سامانه صیاد ندارند و قابل استفاده هستند. از طرف بانک مرکزی مهلت زمانی برای جمع آوری دسته چک های قدیمی داده می گردد.

این مقام مسئول گفت: سقف ریالی هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است و پس از گذشت 3 مرحله به اجرا در می آید. سقف اعتباری هم بر اساس تقاضای افراد، میزان تراکنش، سابقه صدور چک و یا چک های برگشتی افراد در میزان سقف اعتباری سالیانه افراد تعیین می گردد و قابل افزایش است.

معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی تاکید نمود: در لحظه باید گیرنده چک به وسیله سامانه صیاد استعلام بگیرد که چک دریافتی تایید شده است یا خیر. صادر نماینده چک می تواند چک خود را به وسیله ثبت در 5 اپلیکیشن متفاوت یا درگاه هایی که بانک در اختیارش قرار می دهد انجام دهد ثبت کند و مراحل صدور چک را به صورت الکترونیکی تکمیل کند.

نادعلی زاده گفت: چک های جدید که در اختیار مردم قرار می گیرد دارای بارکد، کد صیادی 16 رقمی و تاریخ اعتبار خواهند بود. در چک های جدید تا تاریخ تعیین، قابلیت صدور وجود دارد و این تاریخ هم سه سال بعد از دریافت دسته چک است.

او اضافه نمود: پشت نویسی چک در سامانه صیاد انجام می گیرد و محدودیتی در تعداد گردش چک وجود ندارد. دیگر چک سفید امضا و بدون تاریخ نباید صادر گردد.

سخنگوی اجرایی قانون جدید چک بیان نمود: در آینده نزدیک امکان ثبت پیامکی چک هم فراهم خواهد شد. اما با استفاده از اپلیکیشن ها هم امکان ثبت و هم تایید فراهم است.

نادعلی زاده گفت: چک ضمانت قابلیت ثبت در سامانه صیاد دارد، اما باید تاریخ، مبلغ و هویت آن در سامانه تعیین باشد. حتما چک های بنفش باید در سامانه ثبت شوند و در غیر این صورت افراد نباید آن را قبول نمایند.

او توضیح داد: در چک های جدید چنانچه موجودی حساب نتواند مقدار چک صادر شده را تامین کند می تواند قسمتی از مبلغ قابل دریافت را وصول کرد و مابقی چک را برگشتی گفت.در این شیوه به میزان مبلغ چک برگشتی در همه حساب های فرد در بانک های مختلف مسدود می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 874

به "(ویدئو) شرایط جدید دریافت چک بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(ویدئو) شرایط جدید دریافت چک بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید