وزارت بهداشت برای نقاهتگاه بیماران کرونایی و کادر درمان هتل اجاره می کند ، کدام هتل ها نقاهتگاه می شوند؟

به گزارش خیمه نیوز، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از همکاری این وزارتخانه برای در اختیار قرار دادن هتل ها و مراکز اقامتی برای ایجاد نقاهتگاه بیماران کرونایی تشکر کرد.

وزارت بهداشت برای نقاهتگاه بیماران کرونایی و کادر درمان هتل اجاره می کند ، کدام هتل ها نقاهتگاه می شوند؟

به گزارش ایرنا، سعید نمکی در نامه ای خطاب به علی اصغر مونسان از تعامل سازنده او و مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اعلام آمادگی برای ایجاد امکان بهره برداری از هتل ها و تاسیسات گردشگری و تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونایی و محل استقرار کادر درمان، قدردانی کرد.

در نامه وزیر بهداشت به وزیر میراث فرهنگی آمده است: امیدوارم این همدلی و هم آوایی تا کنترل کامل بیماری و رفع سایه شوم آن از سرزمین پرافتخار جمهوری اسلامی ایران همراه ما باشد.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی 24 آبان ماه 99 از آمادگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجاره هتل های درجه یک، دو و سه به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی و استقرار کادر پزشکی خبر داد.

وی با اشاره به درخواست سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص اجاره هتل های درجه یک، دو و سه و اماکن اقامتی در استان ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی و استقرار کادر پزشکی، شرح داد: این موضوع قبلا در جلسه هیات دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده بود. وزارت بهداشت برای اجاره و پرداخت اجاره بهای این اماکن آمادگی دارد.

مونسان از مدیران کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان ها خواست که با اعلام هرچه سریع تر این درخواست وزارت بهداشت به هتل ها و اقامتگاه ها در استان ها، فهرست هتل های درجه یک، دو و سه را که به این امر علاقه مند هستند در اختیار وزارتخانه قرار دهند تا اسامی هتل ها به وزارت بهداشت اعلام شود تا دانشگاه های علوم پزشکی هر شهر برای انعقاد قرارداد با هتل ها اقدام کنند.

با توجه به اعمال محدودیت های جدید ستاد ملی کرونا و البته خسارت های وارده به تاسیسات گردشگری بخصوص هتل ها و مراکز اقامتی، شاید طرح اجاره مراکز اقامتی توسط وزارت بهداشت برای گذراندن دوره نقاهت بیماران کرونایی بتواند مسکنی برای این بخش به حساب آید، اما کم و کیف اجرای این طرح چگونه است؟ نباید فراموش کرد که اوایل سال جاری نیز طرحی شبیه به این مهم پیشنهاد شده بود و هتل ها در استان های مختلف آمادگی خود را برای اجرای آن اعلام کرده بودند، اما به دلیل عدم آمادگی ساز و کار، به مرحله اجرا نرسید.

طرح تبدیل مراکز اقامتی و هتل ها به نقاهتگاه بیماران کرونایی در هیئت دولت و ستاد ملی مدیریت کرونا

اسماعیل برات (معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور) در خصوص طرح تبدیل مراکز اقامتی و هتل ها به محلی برای سپری شدن دوران نقاهت بیماران کرونایی گفت: این طرح یکی از طرح هایی است که در هیئت دولت و ستاد ملی مدیریت کرونا مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت بیمارستان ها و مراکز درمانی برای بستری کردن بیماران کرونایی تکمیل شده است، یادآور شد: قطعاً روی آوردن برای احداث مراکز پیش ساخته در بخش های صحرایی با هزینه های هنگفت همراه خواهد بود این در حالی است که تاسیسات گردشگری این ظرفیت را دارند تا خدمات لازم را ارائه دهند. تمهیداتی که ما در نظر گرفته ایم آن است که در مرحله نخست از ظرفیت هتل ها و مهمانسراهای دولتی در سراسر کشور استفاده شود و هتل های ایرانگردی و جهانگردی در اولویت دوم قرار گیرند. هتل های1، 2 و 3 ستاره کشور نیز در اولویت سوم قرار دارند.

این تمهیدات علاوه بر آنکه به تشکل های حرفه ای استان ها ابلاغ شده است به اداره کل های استان ها نیز منعکس شده تا رایزنی های لازم با مراکز پزشکی استان ها و مراکز اقامتی انجام شود. باتوجه به آنکه این طرح جدیداً اجرا شده، هنوز آمار معینی از هتل هایی که برای این طرح اعلام آمادگی کرده اند در اختیار نداریم. البته باتوجه به صحبت های مدیرکل استان قزوین مبنی برآنکه کلیه مراکز اقامتی این استان اعم از هتل و هتل آپارتمان و مهمانپذیرها برای این طرح اعلام آمادگی کرده اند شاید بتوان گفت، این استان تا به امروز پیشتاز است.

آیا مسافران به هتلی که روزی نقاهتگاه شده اعتماد می کنند؟

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در خصوص نگرانی هایی که هتل ها و مراکز اقامتی از اقامت بیماران کرونایی در اتاق هایشان دارند و اینکه ممکن است در آینده همین امر بهانه ای برای عدم حضور مسافران و گردشگران در هتل های محل نگهداری بیماران کرونایی شود، گفت: این موضوع در گذشته و هنگامی که در خصوص استفاده از ظرفیت های مراکز اقامتی برای حضور پرستاران و کادر پزشکی که مدام با بیماران کرونایی در تماس هستند مطرح شده بود، عنوان شد البته قبول داریم که این مباحث مطرح است و ابعاد روانی در پی دارد؛ اما قطعاً با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی و آغاز این طرح، پس از سرانجام دوره، قرنطینه برای هتل ها اجرایی خواهد شد و پاکسازی کامل صورت خواهد گرفت. تمام موارد بهداشتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و سپس هتل درصدد خدمات دهی به مسافران جدید برخواهد آمد. با این وجود نمی تواند از جنبه های روانی این موضوع چشم پوشی کرد. البته اوایل سال که طرحی شبیه به این اعلام شده بود بسیاری از هتل ها با وجود چنین نگرانی هایی اعلام آمادگی کرده بودند. اکنون هم پیش بینی می کنیم که تعداد قابل توجهی از هتل ها از این طرح استقبال خواهند کرد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی به ثمر نرسیدن طرح پیشنهادی از سوی وزارت بهداشت که اوایل سال جاری نیز مطرح شده بود و قرار بود مراکز اقامتی و هتل ها تبدیل به محل اقامت بیماران کرونایی در دوره نقاهت خود شوند، گفت: هرچند وزارت میراث و گردشگری در آن زمان نیز فهرست و لیست هتل های متقاضی را اعلام کرده بود، اما اقدام قابل توجهی از سوی وزارت بهداشت انجام نگرفت. شاید بتوان گفت در آن زمان این طرح خیلی جدی گرفته نشد ضمن آنکه باید پشتیبانی های مالی این طرح نیز مد نظر قرار می گرفت. اکنون نیز این طرح به صورت کلی مطرح شده و نیاز است تا در مرحله نخست آمار و برآورد هزینه را از تشکل ملی هتلداری و ادارات کل استان ها دریافت کنیم. اکنون این طرح به صورت یک پیشنهاد کلی مطرح شده است. امیدوار هستیم جنبه اجرایی نیز پیدا کند.

اسماعیل برات با اشاره به آنکه هزینه اجاره هر هتل بر اساس توافقی که هتل دار با مرکز بهداشت استان خود منعقد می کند معین خواهد شد، گفت: قطعاً رایزنی هایی در استان ها انجام خواهد شد و با موضوع اداره کل میراث و گردشگری استان ها قراردادهایی بر اساس توافق هتل ها و مدیران هتل ها و بخش بهداشت منعقد خواهد شد. نرخ ثابت اعلام نخواهد شد و قیمت ها بر اساس توافق های استانی اعلام می شود. قطعا هتل ها تعامل خوبی با بخش بهداشت خواهند داشت چراکه صنعت گردشگری صنعتی اخلاق محور است و فعالان این صنعت مسائل اخلاقی را در اولویت قرار داده و بر مسائل مالی رجحان می دهند.

اجاره هتل ها، مسکنی برای خسارت های وارده از کرونا

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اجاره هتل ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی می تواند در شرایط فعلی راهکاری برای برون رفت مراکز اقامتی از خسارت های وارده از کرونا و عدم فروش اتاق هایشان در فصول پرمسافر باشد یا خیر گفت: گردشگری صنعتی بسیار حساس است و با وقوع هر اتفاق کوچک تحت تاثیر قرار می گیرد. تاسیسات گردشگری از سال گذشته تا به امروز متحمل خسارت های متعددی شده اند. حتی در فصول پرمسافر نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا با تعطیلی روبرو شدند. ضمن آنکه نباید فراموش کرد اگر یک هتل، اتاق خود را یک شب نفروشد آن شب را از دست خواهد داد و دیگر امکان بازگشت مالی نخواهد داشت و آثار منفی آن مشهود خواهد بود. در ظاهر این گونه به نظر می رسد که شاید اجاره هتل ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی بتواند مسکنی برای خسارت های وارده از کرونا به این بخش باشد، اما تأثیر آن در برابر خسارات وارده ناچیز است.

منبع: چمدان
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 660

به "وزارت بهداشت برای نقاهتگاه بیماران کرونایی و کادر درمان هتل اجاره می کند ، کدام هتل ها نقاهتگاه می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت بهداشت برای نقاهتگاه بیماران کرونایی و کادر درمان هتل اجاره می کند ، کدام هتل ها نقاهتگاه می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید