مستند محمدرضا اصلانی به زودی کلید می خورد

به گزارش خیمه نیوز، تهران (پانا) - فیلمبرداری مستند بنیان های نگارگری ایران به کارگردانی محمدرضا اصلانی، محصول مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی به زودی شروع می گردد.

مستند محمدرضا اصلانی به زودی کلید می خورد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ پرنده پارسی بیشتر بدانید.

به گزارش مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی، محمدرضا اصلانی درباره فرایند فراوری جدیدترین مستندش شرح داد: پژوهش به انتها رسیده و بخشی از این پژوهش را اکنون می توان در نمایشگاه موزه هنرهای معاصر دید. شهریار حاتمی تحقیقات مفصلی درباره هندسه نگارگری ایران داشت و ماحصل آن نمایشگاه نهان بر عیان شد. من حدود یک سال است که با او در ارتباط هستم و شروع فیلمبرداری از این نمایشگاه خواهد بود.

کارگردان مستند تاریخانه اضافه نمود: کوشش خواهیم کرد که باقی بخش ها مرداد ماه فیلمبرداری گردد. البته اگر اوضاع شیوع کرونا بهتر گردد چون کار در این شرایط به شدت خطرناک است.

کارگردان مستند میراث فرهنگی ما ضمن تاکید بر این که از شیوه بازسازی برای روایت داستان در این مستند بهره خواهد برد، گفت: ما در پی واقعیت ها هستیم و روایت تاریخ نیازمند تصویر و حرکت است به همین علت در مستند بنیان های نگارگری ایران از شیوه بازسازی جهت فضاسازی بهره خواهیم برد. البته استفاده از بازیگری که نقاشی هم بلد باشد و بازسازی فضا زمان بر و نیازمند بودجه است.

به گفته اصلانی قرار نیست در این فیلم تاریخ نقاشی بیان گردد. مکتب ها چندان بینش درون ساختاری ندارند و مسئله ما هم این نیست که این تکنیک ها چه هستند؟ نگاره های ایرانی هندسه پیچیده ای دارند و ما پرسپکتیو ابعاد داریم به جای پرسپکتیو خطی چون دنیا بینی متفاوتی داریم. به نام مثال کارهای کمال الدین بهزاد در مقوله پیچش و بعد هندسی اش، ده ها برابر هندسی تر از کارهای داوینچی است و رمزهای بیشتری دارد. البته به سادگی نمی توان این مباحث را اثبات کرد چون در این باره معارض زیاد است و حتی حاضر نیستند درباره این موضوع حرفی بیان گردد.

این مستندساز پیشکسوت با اشاره به نظر آبراهام پوپ گفت: پوپ که حدود 16 جلد درباره هنر ایران کتاب دارد معتقد است که ایرانی ها، نقاشی ندارند! اما در تزئین، آدم هایی قوی هستند. به نظر من، این دیدگاه توهین به یک ملت است اما هیچ کس اعتراضی به این نظر نکرده است. این مساله نشان می دهد که چقدر تفکر شرق شناسی در خصوص هنر ایران، صوری و مبتنی بر نظرات کلاسیک و رنسانس اروپاست. این در حالی است که معیارهای هنر کلاسیک و رنسانس اروپایی در هنر ایرانی جایی نداشته است. ابن هیثم در قرن 4 واضع پرسپکتیو است در نتیجه ایرانی ها با پرسپکتیو آشنا بوده اند اما علاقه ای به استفاده از آن در نقاشی هایشان نداشته اند.

این کارگردان در انتها گفت: نام این مستند را بنیان های نگارگری ایران گذاشتم تا بنیان های نقاشی را به تصویر بکشیم و نشان دهیم در نقاشی ایرانی هم مبانی هندسی- ریاضی وجود دارد و هم معانی فلسفی و عرفانی.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1034

به "مستند محمدرضا اصلانی به زودی کلید می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستند محمدرضا اصلانی به زودی کلید می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید