لازمه جهانی شدن روستای کندلوس چیست؟

به گزارش خیمه نیوز، برطرف نواقص پرونده ثبت جهانی روستای کندلوس بخش کجور نوشهر به تاکید جمعی از کارشناسان نیازمند همراهی و همکاری و عزم و اراده مسوولان ملی است.

لازمه جهانی شدن روستای کندلوس چیست؟

به گزارش خبرنگاران از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کندلوس قطعه ای از تاریخ مازندران و یکی از منحصربه فردترین و زیباترین روستاهای بخش کجور نوشهر بوده که به تازگی به جمع هفت روستای برتر کشور در مسیر دنیای شدن نهاده شده است.

این روستای تاریخی با قدمتی چهار هزار ساله و برخورداری از آب و هوای ییلاقی در دامنه سرسبز و خرم رشته کوه های البرز در ارتفاع یکهزار و 650 متر از سطح دریا و فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نوشهر واقع شده است.

روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موضوع کاندیدا شدن و رقابت روستای کندلوس با هفت روستای دیگر کشور به منظور ثبت در سازمان دنیای گردشگری در چهاردهم تیرماه سال جاری رسانه ای کرد.

بنا بر این گزارش، در مراحل نخست، حدود 130 روستا انتخاب شدند و سپس این تعداد به 30 روستا و در ارزیابی نهایی به هشت روستا رسیدند و افزون بر کندلوس، کندوان از آذربایجان شرقی، میمند کرمان، سهیلی هرمزگان، قاسم آباد گیلان، دران، پالنگان کردستان، ابیانه اصفهان و روستای بیشه لرستان از دیگر نقاط روستایی کشور به شمار می آید که قرار است این روستاها تا آبان ماه برای ثبت در سازمان دنیای گردشگری با هم رقابت نمایند.

سازمان دنیای گردشگری یک از آژانس های رسمی سازمان ملل متحد است که هدف اصلی آن پیشبرد و توسعه گردشگری در سراسر دنیا است سنگ بنا شکل گیری اولیه این سازمان در سال 1925 میلادی با تاسیس اتحادیه بین المللی سازمان های رسمی تبلیغات گردشگری در لاهه، پی ریزی شد.

در حال حاضر 157 کشور و 500 نمایندگی از بخش های خصوصی، موسسات آموزشی، انجمن های دنیاگردی در عضویت این سازمان قرار دارند و مقر اصلی این سازمان در مادرید اسپانیا است.

ثبت دنیای روستاها طرح تازۀ این سازمان دنیای گردشگری است و براساس آن روستاها با برخورداری از 9 ویژگی اصلی و یک ویژه خاص به شبکه دنیای روستاها می پیوندند طبق گزارش های منابع رسمی، سال گذشته این سازمان بیان کرد در آنالیز های نخست، 32 روستا به عنوان دهکده دنیای انتخاب و 20 روستا هم وارد برنامه ارتقا شدندو ایران نیز برای اولین بار، پروندۀ هشت روستای گردشگری را ارسال می نماید.

روستاهایی که هم اینک به عنوان مقاصد گردشگری اصلی کشور مطرح هستند، اما با برند دنیای، نگاه گردشگران خارجی را بیشتر به خود جلب خواهند کرد. برای اولین بار پروندۀ ثبت دنیای برای هشت روستای ایران تشکیل شده است که تا سرانجام خرداد ماه سال جاری پرونده این روستاها برای سازمان دنیای گردشگری (UNWTO) ارسال شده است.

ثبت دنیای روستای گردشگری کندلوس

در این پیوند، فرماندار نوشهر گفت: بدون همکاری و همراهی مسوولان امر هر گونه پیروزیت در فرآیند ثبت دنیای این روستا ممکن نیست و از آنجایی که در میان بیش از سه هزار روستای مازندران، کندلوس کاندیدا و نماینده جمهوری اسلامی برای ثبت دنیای در سازمان دنیای گردشگری شده این بزرگ ترین افتخار و مردم شهرستان نوشهر است و نباید از هیچ کوششی در این حوزه دریغ کرد.

رستم زرودی روز یکشنبه در نشستی با موضوع تکمیل پرونده ثبت دنیای روستای کندلوس در فرمانداری شهرستان اضافه نمود: به زودی دبیرخانه ای در روستای کندلوس شکل گیرد و افزون بر شناسایی و دعوت از مفاخر، هنرمندان، پیشکسوتان صاحب نام، فکر و اندیشه بلکه تمامی اطلاعات مربوط به این روستا باید جمع آوری گردد.

وی اظهار کرد: تمام سعی و کوشش آن است با حضور مفاخر، هنرمندان و پیشکسوتان روستای کندلوس و دیگر روستاهای بخش کجور همایشی به زودی در این روستا برگزار و از مسوولان استانی به ویژه معاون سیاسی و امنیتی استانداری هم دعوت به عمل آید.

به گفته وی، امروز کندلوس به خاطر شرایط منحصربفرد آن از جمله برخورداری از موزه و فرهنگسرای مردم شناسی، موزه گیاهان دارویی، بافت با ارزش تاریخی و ساختار معماری آن به سبک و سیاق سنتی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران جزو کاندیدا برای ثبت دنیای سازمان دنیای گردشگری شده است و بنابراین نباید از هیچ کوششی در این راه دریغ کرد.

فرماندار نوشهر گفت: نکته مهم آنکه تمامی ظرفیت های منحصربفرد روستای کندلوس و حتی روستای پیرامون آن هم باید شناسایی و معرفی گردد و روی این ظرفیت ها برنامه ریزی و کار گردد.

مسوولان برای ثبت دنیای کندلوس میراث فرهنگی را تنها نگذارند

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این نشست گفت: مهم ترین شاخص های مدنظر سازمان دنیای گردشگری برای راهیابی این روستاها به دهکده دنیای، افزون بر برخورداری از جاذبه های گردشگری، طرح های حفاظتی برای این جاذبه ها، پایداری اجتماعی، زمینه های مالی برای توسعۀ گردشگری، پایداری محیط زیستی و طرح هایی که منجر به دوام این پایداری ها است، می باشد.

مهران حسنی اضافه نمود: در حوزه محیط زیست هم به مسائلی مانند بهره مندی کمتر از پلاستیک، مصرف بهینه آب و شیوه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مطرح است و ضمن آنکه زنجیرۀ گردشگری روستا هم باید کامل و خدماتی نظیر اقامت، پذیرایی، حمل ونقل، تابلوهای هدایت و … را داشته باشدو ارایه دهد

به گفته این مسوول استانی، نکته دیگر آنکه اندازه حضور زنان و افراد جوان در فعالیت های گردشگری هم در بحث پایداری اجتماعی روستا بسیار حائز اهمیت است و شاخص دیگر اولویت و حکمرانی دولت مدنظر است اینکه روستا چه اندازه برای دولت اهمیت دارد و چه اقدامات حمایتی و مطالعاتی برای آن در نظر گرفته که دراین باره زیرساخت هایی مثل جاده، آب و برق و خدمات بهداشت روستا باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: برابر گزارش ها در بعضی از استان ها، کمیته گردشگری روستایی شکل پیدا نموده به گونه ای که فرمانداری ها و استانداری ها هم پای کار آمده اند بنابراین روستاهایی که نامزد ثبت دنیای شده اند جزو نقاط روستایی پیروز در حوزه گردشگری بوده اند که این شاخصه را دارند اما برای تکمیل پرونده ثبت دنیای روستای کندلوس فقط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسوولیت ندارد همه باید پی کار بیایند.

به گفته حسنی، مناسب سازی راه های ورودی به این روستا، بهبود شرایط بهداشت و درمان، برطرف نقاط ضعف اینترنت، نصب تابلو های راهنما به زبان های مختلف معرف نقاط گردشگری و جاذبه های تاریخی را از مهم ترین اقداماتی برشمرد که مسوولان امر باید در این حوزه همکاری نمایند.

رسانه ها ظرفیت های روستای کندلوس را معرفی نمایند

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: بستر برای دنیای شدن این روستا فراهم شده منتهی مهم ترین خواسته آن است که همه دست اندرکاران و برنامه ریزان امر به ویژه رسانه ها در سایه همدلی و همگرایی در معرفی ظرفیت ها و قابلیت های روستای کندلوس از هیچ کوششی دریغ نورزند.

حسنی اضافه نمود: این قطعه تاریخی از مازندران در همه بخش ها از جمله در بخش آیین ها، سنت ها، گردشگری مذهبی، گردشگری طبیعی، بافت با ارزش، گیاهان دارویی نسبت به سایر نقاط روستایی مازندران سرآمد است.

وی بیان داشت: در زمان حاضر سازمان دنیای دنیاگردی در زمینه احیا، حفظ و ترویج روستاها هر ساله بسیاری از روستاهای واجد شرایط را به عنوان روستاهای دنیای برمی گزیند و کندلوس هم یکی از آن نقاط روستایی است که به عنوان کاندیدای در مسیر دنیای شدن برگزیده شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: سال جاری در مازندران پنج نقطه روستایی برای دنیای شدن معرفی گردید که از این میان کندلوس نوشهر براساس ارزیابی کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدیدی که در این زمینه داشتند در قالب کمتیه گردشگری روستایی تشکیل شد که در نشست نخست با حضور فرماندار و مسوولان جوامع محلی پس از نشست های متعدد این موضوع مورد پیگیری نهاده شد.

به گفته این مسوول استانی، گروه هایی در نوشهر و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان پشتیبان شکل پیدا کرد و جوامع محلی هم با همراهی فعالان حوزه مربوط به نوشهر و روستای کندلوس اعزام و اسناد و مدارک موجود در این روستا در قالب فیلم، عکس و محتوای متنی گرد آوری و سپس به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حوزه معاونت آن فرستاده شد.

برخورداری کندلوس از همه مزیت ها برای دنیای شدن

وی یادآور شد: روستای کندلوس از همه امتیازات در بخش های مختلف آیین ها، آداب و رسوم در راستای گردشگری آیینی، گردشگری مذهبی، گردشگری طبیعی و مراکز اقامتی و پذیرایی، بافت قدیمی روستا، گیاهان دارویی برخوردار بوده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: در بحث صنایع دستی هم جوراب های مخصوص، دوخت لباس های اصیل مازندرانی، سنگ فرش خیابان ها در بافت قدیم، کاه گلی بودن خانه ها و حمام قدیمی خزانه ای این روستا مورد توجه بوده است.

حسنی ادامه داد: پذیرش جوامع محلی در استقبال از گردشگران و فرهنگ خود روستا در پذیرش گردشگران به عنوان مهمان از موضوعات مورد توجه روستا بوده است.

وی گفت: پرونده روستای کندلوس نوشهر با همکاری شورا، دهیار و فرمانداری نوشهر و اداره کل گردشگری مازندران به معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی ارسال شده و در مرحله معرفی به سازمان دنیای دنیاگردی است.

وی بیان داشت: این اتفاق اگر رخ دهد مهم ترین مزیت های آن این است که در سایت سازمان دنیای گردشگری قرار خواهد گرفت و از آنجایی که این سازمان عضو خیلی از کشورها است این روستا هم به عنوان مقصد مهم سفرهای خیلی از این کشورها قرار می گیرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: درصورتی این روستا به لیست روستاهای دنیای در این سازمان ثبت گردد این سازمان هم یاری های لازم خواهد نمود و افزون برآن بستر برای گردشگران خارجی هم به این روستا فراهم می گردد.

این مسوول استانی گفت: هم اینک نامه ای از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شده که باید پرونده روستای کندلوس بدون نواقص تکمیل گردد و تحقق این مهم مستلزم آن است که همه مسوولان پای کار بیایند.

کندلوس یکی از نخستین و کهن ترین سکونتگاه های بشری استان مازندران است که در محدوده کوهستانی و در یکی از دره های زیبای رشته کوه های البراز واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریای خزر 1650 متر است.

این روستای چهار هزار ساله همه زیبایی هایش را جایی میان دره های البرز مرکزی در جنوب دریای خزر و میان کوه ها پنهان نموده و از دیدنی های استان مازندران به شمار می آید.

برای رسیدن به کندلوس از محور کرج - چالوس که به سمت چالوس حرکت کنید هفت کیلومتر بعد از مرزن آباد به دوراهی کجور می رسید، در این راه فرعی پس از طی 42 کیلومتر مسیر کوهستانی به روستای کندلوس می رسید.

عزم ملی لازمه دنیای شدن روستای گردشگری کندلوس نوشهر

مردم این روستا به زبان مازندرانی کجوری سخن می گویند این منطقه با بافت مسکونی متراکم و در شیب ملایم دامنه کوه پناه گرفته و معابر روستا، پیچ در پیچ و سنگفرش است.

خانه های قدیمی بیشتر در دو طبقه با سقفی شیروانی و پوشش لت کوبی یا سفالی ساخته شده اند.

دیوارهای گلی، ایوان های کوچک، پنجره های چوبی و معماری ساده، زیبایی این روستا را دو چندان نموده است مصالح به کار رفته در بناهای قدیمی شامل سنگ، گل، خشت و چوب است مهم ترین ویژگی این روستا، پاکیزگی و رعایت اصول بهداشتی آن است درهمه جای روستا سطل های زباله تعبیه و نصب شده و همه اهالی در حفظ زیبایی و پاکیزگی دهکده دغدغه دارند.

البته کندلوس فقط به خاطر طبیعت زیبا و سرسبزش شهره عام و خاص نیست بلکه وجود موزه مردم شناسی و موزه گیاهان دارویی آن را از دیگر روستاها متمایز ساخته و به یکی از مکان های دیدنی استان مازندران تبدیل نموده است.

آب و هوای مطبوع و چشمه های آب معدنی، شکوه و جذابیت خاصی به روستای کندلوس بخشیده و افزون بر جاذبه های طبیعی، وجود دو موزه مردم شناسی و گیاهان دارویی هم در معروفیت یافتن کندلوس موثر بوده است

بخش کوهستانی و تاریخی کجور نوشهر با قدمتی هفت هزار ساله، واقع در جنوب شرقی نوشهر حدود 75 کیلومتر با این شهرستان فاصله دارد. این بخش از 64 روستا، پارچه آبادی و 2 نقطه شهری برخوردار است که حدود 12 هزار نفر جمعیت ثابت و 25 هزار نفر جمعیت متغیر در دل خود جای داده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 9 مرداد 1402 بروزرسانی: 9 مرداد 1402 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1583

به "لازمه جهانی شدن روستای کندلوس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لازمه جهانی شدن روستای کندلوس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید