مایکروسافت لینکدین را از چین خارج می نماید

به گزارش خیمه نیوز، مایکروسافت، غول فناوری آمریکایی، امروز اعلام نمود که شبکه اجتماعی خود یعنی لینکدین را اواخر سال جاری از بازار چین خارج می نماید. این اخبار در حالی منتشر شده که تنش هایی هم بین چین و شرکت مایکروسافت به وجود آمده است. دو هفته قبل، مایکروسافت به علت تصمیم خود برای مسدود کردن پروفایل بعضی از روزنامه نگاران آمریکایی در چین به شدت بازخواست شد.

مایکروسافت لینکدین را از چین خارج می نماید

مایکروسافت لینکدین را در چین پس از گذشت حدود هفت سال از راه اندازی آن تعطیل و نسخه ساده تری را جایگزین این پلتفرم خواهد نمود که تنها به مشاغل محدود می گردد. لینکدین تنها شبکه اجتماعی آمریکایی بود که در چین فعالیت می کرد. دولت این کشور این پلتفرم ها را ملزم می نماید مقررات و قوانین سخت گیرانه ای را رعایت نمایند که شاید یکی از دلایل خروج این سرویس از چین همین باشد.

مایکروسافت تنها شرکت آمریکایی است که ایجاد تعادل بین خواسته های اقتدارگرایانه دولت چین و اهداف تجاری خود را سخت می داند. این شرکت رویکرد نه چندان مناسبی را برای این مشکل انتخاب نموده است که احتمالا با گذشت زمان حل کردن آن سخت تر خواهد شد. غول فناوری آمریکایی در حال حاضر 2 گزینه روی میز خود دارد؛ یا می تواند در برابر خواسته های دولت چین برای محدود کردن دسترسی به پروفایل های فردی برخی از روزنامه نگاران پاسخ مثبت دهد یا اینکه هیچ اقدام خاصی را در این زمینه انجام ندهد. به نظر می رسد که شرکت مایکروسافت گزینه دوم را انتخاب نموده است.

لینکدین به همین دلیل با انتشار یک پست وبلاگی اظهار داشت: ما با فضای فعالیت پرچالشی روبه رو هستیم. این شبکه اجتماعی سطح مشابه موفقیتی را که از جنبه های اجتماعی اشتراک گذاری و آگاهی رسانی در سراسر دنیا داشت در چین تجربه ننموده است. بعلاوه این سرویس اضافه نمود که مایکروسافت در تصمیم خود برای ورود به بازار چین در سال 2014، پایبندی به الزامات دولت چین در بسترهای اینترنتی را اولویت اول خود قرار داده است.

لینکدین اظهار داشت که این تغییر رویکرد مایکروسافت نحوه دسترسی مردم چین به پلتفرم لینکدین را در اواخر سال جاری با تغییر روبرو خواهد نمود. سهام شرکت مایکروسافت در معاملات صبح امروز حدود 1.6 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، به نظر می رسد که سرمایه گذاران توجهی به تنش های بین شرکت مایکروسافت و لینکدین نداشته اند. در این مقطع معین نیست که این تصمیم بر رابطه مایکروسافت با بازار و دولت چین چه تأثیری خواهد گذاشت. به عنوان مثال، حزب کمونیستی چین تغییراتی را در بازار های داخلی خود ایجاد نموده است که می تواند آینده تجاری آن را برای شرکت های خارجی محدود کند.

لینکدین اعلام نموده است که سرویس چینی خود را که در آن برخی از محتواها به علت الزامات رگولاتوری محدود شده، با پورتال نوی به نام InJobs تعویض می نماید. این سرویس نو که اواخر سال جاری راه اندازی می گردد، شامل فیدهای اجتماعی یا امکان به اشتراک گذاشتن پست ها یا مقالات نخواهد بود. نشانه های مشکل برای نخستین بار در ماه مارس نمایان شد. لینکدین در آن موقع گفته بود طی مدتی که کوشش می نماید از انجام فعالیت مطابق با مقررات چین اطمینان حاصل کند، پذیرش اعضای نو در سرویس چینی خود را متوقف خواهد نمود.

لازم به ذکر است سال گذشته هنگامی که دولت ترامپ کوشش کرد تا خرید تیک تاک به وسیله مایکروسافت را ترتیب دهد، مدیرعامل این شرکت ساتیا نادلا این اقدام را عجیب ترین پروژه ای که تا به حال روی آن کار نموده ام خواند. در این میان، قدرت نرم فوق العاده این شرکت در کشور مذکور، ویژگی بود که امکان پذیری این معامله را افزایش داد. به غیر از سیستم بازبینی GitHub و آمازون، لینکدین تنها پلتفرم متعلق به کشور خارجی محسوب می شد که مجاز به میزبانی محتوای فراوری شده به وسیله کاربران چینی بود.

این اولین باری نیست که مایکروسافت به خواسته های چین پاسخ مثبت می دهد. این شرکت در سال 2016 هم یک نسخه انحصاری ویندوز 10 برای چین عرضه کرد که قابلیت های بیشتری برای کنترل و نظارت داشت. علاوه بر مایکروسافت، سایر شرکت های بزرگ تکنولوژی هم به خاطر قوانین دولت چین، سرویس های خودشان را در این کشور متوقف نموده اند. از آن جمله می توان به فیسبوک و توییتر در سال 2009 و گوگل در سال 2010 اشاره نمود. در سال 2021 هم اپلیکیشن های سیگنال و کلاب هاوس در چین مسدود شدند. در حال حاضر، فقط سیستم آنالیز آمازون و Github به عنوان پلتفرم های خارجی بزرگ به میزبانی از محتواهای فراوریشده به وسیله کاربران چینی مشغول هستند.

طبق گزارش رویترز، لینکدین که در سال 2016 با مبلغی بالغ بر 26 میلیارد دلار به وسیله مایکروسافت خریداری شد، در سطح دنیای در میان کارفرمایان، کارمندان و جویندگان کار بسیار محبوب است زیرا قابلیت های مشابه شبکه اجتماعی دارد که برقراری ارتباط با یکدیگر را راحت تر می نماید و هم زمان به آن ها اجازه می دهد تا شبکه حرفه ای خود را بسازند.

منبع: TechCrunch

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1159

به "مایکروسافت لینکدین را از چین خارج می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مایکروسافت لینکدین را از چین خارج می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید