برند گوچی از ابتدای تاسیس تا به امروز
به گزارش خیمه نیوز، گوچی (Gucci)، در سال 1921 توسط گوچیو گوچی،در فلورانس ایتالیا راه اندازی شد و تا کنون جایگاه خود را به عنوان برندی پیشرو در زمینه تولید محصولات لوکس تثبیت کرده است. جالب است بدانید لوگوی معروف این شرکت توسط آلدو گوچی فرزند گوچیو گوچی در سال 1933 طراحی شده است.
از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.
لازم نیست تا طرفدار دو آتیشه برندهای لوکس جهان باشید تا نامی از گوچی به گوشتان خورده باشد. حتی اگر اخبار پراکنده جهانی مد و فشن را هم از دور دنبال کنید و چرخی در بازار زده باشید برند گوچی نامی آشنا برای شما خواهد بود. کم تر برندی است که مانند گوچی پیوندی اینچنین عمیق با زرق و برق و در اصطلاح امروزی لاکچری بودن برقرار کرده باشد. این برند ایتالیایی، در سال 1921 در فلورانس ایتالیا راه اندازی شد و تا کنون جایگاه خودرا به عنوان برندی پیشرو در زمینه تولید پوشاک، طلا و جواهرات لوکس تثبیت کرده است. در تمام طول این مدت، گوچی با افتخار لوگوی خود را سمبل برترین کیفیت و مهر تاییدی بر فعالیت های برند خود دانسته است.چطور یک برند ایتالیایی توانسته لوگویی را طراحی کند که پس از 80 سال فعالیت همچنان قدرتمند باقی بماند؟
برای پاسخ پرسش بالا، بهتر است نگاهی به تاریخچه لوگوی گوچی و نقطه آغاز شکل گیری این برند بیندازیم.
گوچی از آغاز تا امروز
گوچیو گوچی هنگام کار کردن در هتل هایی در پاریس و لندن، مجذوب ساک ها و لوازم جذاب مهمانان شد. او در سال 1920 به شهر زادگاه خود، فلورانس بازگشت تا یک فروشگاه محصولات چرم باز کند. در این فروشگاه، گوچی هنرمندان ماهر آرتسانی را به کار گرفت تا محصولات دست ساز چرمی با کیفیت تولید کند. او با کمک سه پسرش، در این راه بسیار پیروز عمل کرد و خیلی زود توانست برند گوچی را در شهرهای میلان و رم به عاشقان مد نشان دهد.
تا سال 1950، گوچی جایگاه خود را به عنوان برندی پیشرو در تولید محصولات لوکس بدست آورد. خبرنگاران های سینما در تبلیغات گوچی ظاهر می شدند و افراد مشهور و مهم، محصولات این شرکت را خریداری می کردند.
در دهه هفتاد شرکت به پیروزیت هایی دست یافت، اما در دهه هشتاد با آغاز درگیری های خانوادگی، گوچی با یک فاجعه بزرگ روبرو شد. موریزیو گوچی پس از مرگ پدرش با اخراج آلدو عمویش که به خاطر فرار مالیاتی به زندان افتاده بود مدیریت شرکت را به دست گرفت. اما در این کار پیروز عمل نکرد تا جایی که در سال 1988 بخشی از سهام شرکت را به یک شرکت سرمایه گذاری در بحرین فروخت. وی در سال 1995 توسط یک مهاجم در میلان به قتل رسید. در همین حال سرمایه گذاران جدید، دومنیکو دو سوله که تحصیل کرده آمریکا بود را به عنوان مدیرعامل جدید معرفی کردند.
شرکت در سال 1989داون ملو را به عنوان طراح لباسهای آماده پوشیدن استخدام کرد تا او بتواند وجهه خدشه دار شده گوچی را ترمیم کرده و ارزشهای این شرکت را دوباره احیا کند. ملو، تام فورد خلاق و با استعداد را در سال 1990 استخدام کرد. او و فورد با همکاری یکدیگر محصولات گوچی را از 20000 به 5000 کاهش دادند. در سال 1997 هفتاد و شش فروشگاه گوچی دارای مجوز در سرتاسر جهان وجود داشت و فورد در فرایند تصمیم گیریهای مهم شرکت تاثیر گذار بود و تا سال 2001 آن دو مسئولیت تصمیم گیریهای مهم شرکت را برعهده داشتند.
در سال 2003 معمار فرانسوی پینالت ردوت 60 درصد سهام شرکت را خریداری کرد. روزنامه پوشاک زنان روز، خبر از جدایی فورد و سوله از گوچی با خاتمه یافتن قراردادشان در سال 2004 داد. در سال 2004 شرکت به طور رسمی گفت که جایگزین این دو، گروهی از طراحان جوان خواهند بود. در سال 2005 فریدا جیانینی به عنوان مدیر بخش لوازم جانبی و خط تولید لباس های زنانه آماده پوشیدن شد. او قبلا در سال 2002 به گروه گوچی پیوسته بود. در دسامبر سال 2014، فریدا و مدیر عامل گوچی پاتریزیو مارکو از گوچی جدا شدند و بیزاری به جای آنها در نقش مدیر عامل شرکت انتخاب شد.
تاریخچه لوگوی گوچی
در سال 1933، پسر گوچیو گوچی، آلدو گوچی به کسب و کار خانوادگی پیوست. تا به اینجا شرکت آنها بدون لوگوی اختصاصی فعالیت می کرد، که آلدو تصمیم به تغییر این رویه گرفت. در طراحی برند، آلدو حروف اول نام پدر و نام خانوادگیشان را با هم ترکیب کرد و لوگویی شامل دو جی طراحی کرد. برای از بین بردن هرگونه ابهامی لوگو معمولا با نام کامل کمپانی در بالای آن می آید.
سالیان طولانی است که این دو حرف جی در سراسر جهان خود نمایی می کنند. محصولات با لوگوی گوچی همه جا دیده می شوند و فرصت طلبانی که سودای یک شبه پولدار شدن را دارند تمام تلاش خود را برای کپی برداری از این برند انجام می دهند. امروزه، لوگوی گوچی همچنان در میان طرفداران مد لاکچری بسیار شناخته شده است.
علیرغم اهمیت و دیرپایی این لوگو، گوچی حق نشر آن را در بریتانیا از دست داد. با توجه به ابهام موجود در قوانین مالکیت معنوی انگلیس، این برند حق نشر نام کاری خود را در بریتانیا از دست داد و نتوانست آن را دوباره بدست بیاورند و این مسئله راه را برای کپی برداری قانونی از برند آنها باز کرد. متاسفانه گوچی نهایتا بازنده این کارزار شد و نتوانست حق معنوی لوگوی خود را در بریتانیا بدست آورد. با این حال این رویداد تاثیر اندکی بر تیره کردن تاریخچه طولانی لوگوی گوچی داشته است.
یکی از بزرگترین نشانه های محبوبیت لوگوی گوچی این است که بر روی محصولاتی که بسکمک آنها را شیک ترین لباسها و لوازم جانبی موجود در جهانی مد می دانند، حک شده است. وقتی آنهایی که توانایی خرید لباس های گوچی را دارند و این برند را برای خود انتخاب می کنند، بیانگر این موضوع است که این مارک، جاذبه و شهرت لازم را دارد.
نزدیک به هشتاد سال است که از طراحی این لوگو می گذرد و تعجبی ندارد که هشتاد سال دیگر نیز این لوگو فعال و زنده بماند. امروزه گوچی با درآمد سالانه 4.3 میلیارد دلاری پرفروش ترین برند ایتالیایی در جهانست.
گروه مد و پوشاک خبرنگاران
منبع: setare.com