عوارض غیر قابل جبران کمبود ویتامین دی

به گزارش خیمه نیوز، کمبود ویتامین ها می توانند عواقبی جبران ناپذیر برای ما داشته باشند. اما با مصرف مواد غذایی و مکمل ها می توان از این آسیب ها در امان ماند.

عوارض غیر قابل جبران کمبود ویتامین دی

کمبود ویتامین دی و بیماریهای خودایمنی چه ارتباطی با هم دارند؟ در حالی که ویتامین C شناخته شده ترین ماده مغذی برای سیستم ایمنی بدن است، بایدبدانید که ویتامین D نیز نقشی جدی در ایمنی بدن دارد. این ویتامین ضروری محلول در چربی از عملکردهای سلولی بسیاری پشتیبانی می کند که برای ایمنی بدن ضروری محسوب می شوند. با ما در مجله اینترنتی خبرنگاران همراه بمانید.

عناوین مطلب

  • بیماری های خودایمنی کدامند؟
    • 1. روماتیسم مفصلی
    • 2. دیابت
    • 3. لوپوس
  • راه های تامین ویتامین دی
    • بعلاوه بخوانید:

بیماری های خودایمنی کدامند؟

بیماری های خودایمنی باعث می شوند که سیستم ایمنی بدن به جای عفونت، خود را هدف قرار دهد. بعلاوه افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی، مستعد ابتلا به عفونت ها، ویروس ها و بیماری های گسترده ای هستند.

اندازه مناسب ویتامین دی در بدن به کاهش خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی یاری می کند زیرا ویتامین دی در تنظیم التهاب نقش ویژه ای دارد و به تفکیک سلول های خوب از بد یاری می کند : اینکه کدام سلول ها تهدیدی برای بدن محسوب می شوند و کدام یک خیر .

با توجه به رابطه بین کمبود ویتامین دی و بیماریهای خودایمنی، جای تعجب نیست که کمبود ویتامین دی در میان بیماران خودایمنی بسیار شایع است. این بیماری ها کدامند؟

1. روماتیسم مفصلی

به گفته متخصصین آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی ناشی از التهابی است که منجر به آسیب بافتی در مفاصل می گردد. تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین دی ممکن است در ایجاد این بیماری و تشدید آن نقشی به سزا داشته باشد.

2. دیابت

تحقیقات نشان داده است که ویتامین دی به تعدیل قند خون و ارتقای سطح انسولین سالم در بدن یاری می کند. به همین علت است که می ان کمبود ویتامین دی و ابتلا به دیابت همبستگی وجود دارد.

3. لوپوس

در یک مطالعه تحقیقاتی 42 درصد از بیماران لوپوس، با کمبود ویتامین دی روبرو بودند. ویتامین دی نقش مهمی در سلامت استخوان، سلامت قلب و عملکرد سیستم ایمنی دارد و همین امر کمبود ویتامین دی را به موضوعی مهم برای افراد مبتلا به لوپوس تبدیل می کند.

راه های تامین ویتامین دی

1.مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین دی از قبیل زرده تخم مرغ، ماهی های چرب، جگر و کره گیاهی

2. قرار گرفتن در معرض نور خورشید

3. برترین راه تامین ویتامین دی: مصرف روزانه 1000 واحد مکمل D3

پیشنهاد مطالعه: درمان آلزایمر با مصرف غذاهای تخمیر شده را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1547

به "عوارض غیر قابل جبران کمبود ویتامین دی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض غیر قابل جبران کمبود ویتامین دی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید