سرطان پروستات در مردان از سرطان معده پیشی گرفت

به گزارش خیمه نیوز، رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ابتلا به سرطان پروستات در مردان به اسم شایع ترین و مهمترین بیماری جایگزین سرطان معده شده است.

سرطان پروستات در مردان از سرطان معده پیشی گرفت

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، علی قنبری مطلق روز پنجشنبه اضافه نمود: امروزه با تغییر سبک زندگی، کم تحرکی و مصرف غذا های پرچرب که در مردان افزایش یافته، خطر ابتلا به سرطان پروستات هم پیشتاز شده و آن ها بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند.

وی گفت: در گذشته سرطان معده شایع ترین و مهم ترین بیماری در مردان بود که اکنون با توجه به شیوه های نادرست تغذیه، عدم فعالیت بدنی کافی، شیوه زندگی و پیر شدن جمعیت سرطان پروستات رو به افزایش بوده و در زنان هم سرطان های سینه و روده عظیم شایع تر شده است.

قنبری ادامه داد: متاسفانه مصرف غذا های آماده افزایش یافته و با توجه به اینکه جمعیت جوان کشور رو به پیری است ابتلا به انواع سرطان هم رشد می یابد.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود 50 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است توضیح داد: هر فردی که متولد می گردد تا 75 سالگی، 14 درصد ممکن است به سرطان مبتلا گردد در حالیکه با تغییر شیوه زندگی و فعالیت بدنی به مدت 150 دقیقه در هفته یا دویدن و فعالیتی که ضربان قلب را افزایش می دهد، می توان ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

به گفته قنبری، تغذیه مناسب و دریافت مقدار کالری کمتر در روز، استفاده از غذا های مناسب و مصرف کمتر گوشت قرمز، استفاده از میوه ها و سبزیجات برای پیشگیری از سرطان ها مفید است و در عین حال غذا های سرخ کردنی و کبابی شده ابتلا به این بیمار را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، سرطان پستان با 32.9، سرطان پروستات با 16.93، سرطان پوست (غیرملانوم) با 14.68، سرطان معده با 13.70، سرطان روده عظیم با 13.31 در هر 100 هزار نفر جزو شایعترین سرطان ها است.

سه استان یزد، زنجان و آذربایجان غربی را استان های پیشتاز در کل 10 سرطان شایع مردان است و سرطان روده عظیم در سمنان، تهران، یزد، سرطان معده در اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، سرطان تیروئید در کهکیلویه و بویراحمد، یزد، چهار محال و بختیاری، سرطان خون در اصفهان، یزد، اردبیل، سرطان ریه در بوشهر، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سرطان سیستم عصبی در یزد، زنجان، آذربایجان غربی، سرطان مری در زنجان، خراسان شمالی، گلستان، سرطان تخمدان در یزد، تهران و سمنان، سرطان رحم در زنجان، یزد و تهران را معرفی کرد.

استان های یزد، خراسان رضوی و اصفهان دارای بیشترین موارد بروز 10 سرطان شایع زنان ایران هستند و بیشترین موارد بروز تمام انوع سرطان در ایران، در گروه سنی 75 تا 85 سال دیده می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1036

به "سرطان پروستات در مردان از سرطان معده پیشی گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان پروستات در مردان از سرطان معده پیشی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید