دانش آموختگان باید به جای کسب مدرک به دنبال ایجاد کسب وکار باشند

به گزارش خیمه نیوز، مدیرکل سیاست گذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی باید به جای فکر کسب مدرک به فکر ایجاد کسب و کار و ایجاد درآمد از تخصصشان باشند.

دانش آموختگان باید به جای کسب مدرک به دنبال ایجاد کسب وکار باشند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، وحید ضرغامی مدیرکل سیاستگذاری و نظارت معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برنامه رادیویی دستاورد درباره عملکرد و وظایف این معاونت گفت: فرایند تحول دانشگاه ها پس از انقلاب نشان می دهد، بیشتر نیاز به نیروی کارشناس و اجرایی است تا بتوانند نیاز دستگاه های اجرایی را برطرف کنند. در ابتدا، توسعه دانشگاه آزاد فقط جنبه آموزشی داشته و تمرکز اصلی این دانشگاه روی موضوع آموزش بوده است و نیاز آموزشی نیروی انسانی کشور را پاسخ می داد و دستگاه های اجرایی نیز از دانش آموختگان دانشگاه آزاد استفاده می کردند.

وی به ورود دانشگاه آزاد به حوزه تحقیق و توسعه اشاره و بیان نمود: در چنین زمانی، مقاطع تحصیلات تکمیلی برای پاسخ به نیازی که در حوزه تحقیق و توسعه ایجاد شده بود، توسعه پیدا کرد و به عنوان مثال واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برای پاسخگویی به این نیاز ایجاد شده است.

مدیرکل سیاست گذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد به تغییر نیاز های کشور اشاره و بیان نمود: امروز اگر کسی مدرک دکترا نیز داشته باشد، تضمینی برای استخدام و اشتغالش وجود ندارد و به همین جهت امروز فارغ التحصیلان دانشگاهی به جای آنکه به فکر کسب مدرک باشند باید به فکر ایجاد کسب و کار باشند یعنی بتوانند از تخصص خودشان، کسب درآمد کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه حوزه های اقتصاد دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت جدیدی را ایجاد کرده اند تا کسب و کار ها و شرکت های دانش بنیان فعالیت کنند. معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز با این نگاه تاسیس شده است، زیرا فارغ التحصیلان دانشگاهی نیاز به یک اکوسیستم و زیست بوم دارند تا در قالب کسب و کار هایی که نیاز جامعه را برطرف می کنند.

ضرغامی بیان واژه پژوهش و نوآوری را یک واژه اشتباه بیان کرد و ادامه داد: در ادبیات دنیا، تحقیق و فناوری پیدا نمی کنیم، اما علم و فناوری به وفور پیدا می شود، زیرا فناوری نیاز به تحقیق دارد. در حقیقت در کشور تفاوت بین تحقیقات و فناوری خوب فهمیده نشده است و لذا در حوزه آموزش عالی کشور، پژوهش و فناوری به اشتباه با هم آمده است در حالی که فناوری و نوآوری بحث متفاوتی از موضوع پژوهش است و لازم است به صورت جداگانه به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه فناوری ها باید بتوانند در قالب حوزه های شرکتی و استارت آپی تبدیل به کسب و کار شوند، بیان کرد: آموزش و پژوهش یک کار فرآیندی است، اما علم و فناوری مفاهیم مستقلی از آن ها هستند، اما متاسفانه در کشور پژوهش را به فناوری متصل می کنیم و این موضوع سبب شده است، جهت توسعه کسب و کار ها و کارآفرینی برای دانش آموختگان دانشگاه ها محقق نشود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 132

به "دانش آموختگان باید به جای کسب مدرک به دنبال ایجاد کسب وکار باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش آموختگان باید به جای کسب مدرک به دنبال ایجاد کسب وکار باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید