خون طلایی نادرترین گروه خونی در دنیا ، چرا لقب طلایی !

به گزارش خیمه نیوز، به گزارش خبر انلاین، گروه خونی که به خون طلایی معروف است، تنها در یک نفر از هر شش میلیون نفر در سراسر دنیا یافت می گردد.

خون طلایی نادرترین گروه خونی در دنیا ، چرا لقب طلایی !

خون طلایی نادرترین گروه خونی در جهان است. در جمعیت جهان در 6 میلیون نفر یک نفر دارای گروه خون طلایی است. خون طلایی سیستم ایمنی بالایی دارد. کسی دارای خون طلایی است می تواند به تمامی گروه های خونی خون اهدا کند. در ادامه جزئیات بیشتری راجع به خون طلایی می خوانیم.

در سال 1901 کارل لندشتاینر پزشک و ایمونولوژیست اتریشی، گروه های خونی A، B و O را شناسایی کردو در سال 1930 جایزه نوبل پزشکی را دریافت کرد. گروه های خونی بر اساس وجود یا عدم وجود مولکول های مختلف بر روی سطح گلبول های قرمز است.

چهار گروه خونی اصلی عبارتند از A، B، AB و O است به طوری که آنالیز می گردد آیا فاکتور Rh دارد یا خیر. فاکتور Rh پروتئینی است که در قسمت بیرونی گلبول های قرمز یافت می گردد. اگر این پروتئین وجود داشته باشد، خون Rh مثبت است و اگر وجود نداشته باشد، خون Rh منفی است.

اگر پروتئین وجود داشته باشد، یعنی خون Rh+ باشد، و آن خون به فردی که Rh- دارد داده گردد، سیستم ایمنی گیرنده پروتئین را خطرناک تشخیص می دهد و آنتی بادی هایی علیه آن ایجاد می نماید و به خون تزریق شده حمله می نماید. پروتئین Rh یک آنتی ژن است، چیزی که باعث ایجاد پاسخ ایمنی می گردد.

افراد مبتلا به Rh- خون می توانند به گیرندگان Rh- و Rh+خون بدهند.در مجموع چهار گروه خونی که هر کدام Rh- یا Rh+ هستند، در مجموع هشت گروه خونی اصلی را ارائه می دهند.

در دهه 1960 یک نوع خون کشف شد که مطلقاً هیچ پروتئین Rh نداشت. این شرایط به عنوان Rhnull شناخته می گردد. افراد مبتلا به خون طلایی فقط می توانند از سایر افراد دارای شرایط مشابه تزریق خون دریافت نمایند، در غیر این صورت آنتی ژن های Rh روی گلبول های قرمز اهدایی باعث واکنش ایمنی می گردد. با توجه به اینکه تعداد کمی از افراد دارای خون طلایی هستند، یافتن اهدانماینده بسیار سخت است.

خون طلایی تقاضای زیادی دارد، زیرا خون آن ها به طور جهانی با هر گروه خونی کمیاب در سیستم Rh سازگار است، به این معنی که توانایی نجات جان بسیاری را دارد. دکتر تیری پیرارد، مدیرآزمایشگاه مرجع ملی ایمونوهماتولوژی در پاریس، با توجه به ارزش بالایی که به وسیله پزشکان دارد، آن را خون طلایی نامید.

به نظر می رسد Rhnull نتیجه یک جهش ژنتیکی است و این جهش ها می توانند به وسیله خانواده ها منتقل شوند. خطر ابتلا به خون طلایی در خانواده هایی که ازدواج فامیلی بیشتر است.

منبع: رکنا
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1341

به "خون طلایی نادرترین گروه خونی در دنیا ، چرا لقب طلایی !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خون طلایی نادرترین گروه خونی در دنیا ، چرا لقب طلایی !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید