ثبت میدان امام اصفهان به عنوان ثروت میراث فرهنگی در جهان

به گزارش خیمه نیوز، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، ثبت میدان امام اصفهان به عنوان ثروت میراث فرهنگی در جهان صورت پذیرفت.

ثبت میدان امام اصفهان به عنوان ثروت میراث فرهنگی در جهان

قضیه چیست؟

مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه اصفهان گفت: میدان امام اصفهان با توجه به ویژگی های منحصر بفرد میراثی، تاریخی، مالی و شهری که دارد در طرح تحقیقاتی که توسط اتحادیه اروپا انجام شد، بعنوان ثروت میراث فرهنگی برای معرفی به سازمان های بین المللی انتخاب و معرفی گردید.

بیشتر بخوانیدمیدان نقش جهان اصفهان | نصف زیبایی نصف جهان

سید کمیل طیبی با بیان اینکه این طرح تحقیقاتی با عنوان زنجیره جذب سرمایه گذاری برای تعریف کاربری های جدید از میراث فرهنگی شهرهای مهم جهان در قالب اَبَر پروژه افق 2020 اتحادیه اروپا اجرا شد، افزود: به تازگی، میدان امام اصفهان بعنوان دارایی (asset) میراث فرهنگی از سوی اتحادیه اروپا در این طرح تحقیقاتی، معرفی و ثبت شد.

افق 2020 یک اَبَر طرح پژوهشی است که اجرای آن از سال 2016 توسط اتحادیه اروپا در زمینه های مختلف مانند توسعه پایدار، محیط زیست، انرژی پاک و میراث فرهنگی و با همکاری موسسه ها و دانشگاه های مختلف جهان شروع شد.

طیبی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان بعنوان تنها دانشگاه همکار از ایران در این طرح تحقیقاتی از 2 سال گذشته مشارکت داشت، افزود: این طرح با هدف مقایسه عملکرد استفاده مجدد از میراث فرهنگی و تنظیم سیستم نظارتی برای دارایی های میراث فرهنگی اجرا شد به گونه ای که در قالب آن میراث فرهنگی شهرهایی مانند اصفهان، آمستردام، بخارست، لندن، پاریس، بارسلونا، استکهلم، میلان، امان و کازان مورد آنالیز و مطالعه نهاده شد.

وی گفت: هدف نهایی طرح مذکور این است که بتوان با معرفی ثروت های میراث فرهنگی به جهان به وسیله همایش ها و محافل هنری، فرهنگی و مالی و در چارچوب سازمان هایی مانند اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و بانک جهانی نسبت به سرمایه گذاری و استفاده بهینه از این دارایی ها، تصمیم های مناسب اتخاذ گردد.

طیبی گفت: در این طرح کوشش می گردد تا توجه کشورهای مختلف، سازمان های بین المللی و کارآفرینان به دارایی های میراث فرهنگی جهان جلب و الگوهای جدیدی متناسب با ویژگی های فرهنگی آن شهرها طراحی گردد.

وی افزود: در این طرح، اصفهان بعنوان یکی از 6 شهر دارای الگوی بین المللی در زمینه دارایی میراث فرهنگی معرفی گردید.

بیشتر بخوانیدمعرفی دیدنی های اصفهان | سفر به اصفهان نگین فیروزه ای جهان

این استاد دانشگاه با بیان اینکه میدان امام اصفهان با دارا بودن ویژگی های جامع شهری که در طراحی و معماری آن وجود دارد، در این طرح بعنوان دارایی میراث فرهنگی انتخاب شد، گفت: این اثر تاریخی دارای امکانات و کاربری های فراوان مانند کسب و کار، مذهبی، هنری، فرهنگی، صنایع دستی و ورزشی است و می توان کاربری های جدید در کنار این امکانات با هدف جذب سرمایه گذاری و کسب و کار بیشتر تعریف کرد.

طیبی با اشاره به اینکه مجموعه میدان امام اصفهان، میزبان حدود 9 هزار نوع فعالیت هنری و صنایع دستی و کسب و کار است، توضیح داد: این موضوع می تواند الگویی برای حفظ میراث فرهنگی و بازنگری در کاربری های جدید برای سایر شهرهای مهم و تاریخی جهان باشد.

وی با بیان اینکه ما تا کنون در زمینه تبلیغات و معرفی جاذبه های میراثی و گردشگری کشورمان ضعیف عمل نموده ایم، تاکید نمود: ثبت میدان امام اصفهان بعنوان دارایی میراث فرهنگی، بزرگترین تبلیغ برای ایران است که باید به بهترین نحو از این فرصت بویژه در دوران پسا کرونا استفاده کرد.

طیبی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در این طرح تحقیقاتی مشارکت کرد، افود: نتایج این طرح فرصت خوبی برای رونق و سرمایه گذاری هرچه بیشتر در بخش گردشگری اصفهان و کشور است.

منبع: همگردی
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 352

به "ثبت میدان امام اصفهان به عنوان ثروت میراث فرهنگی در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت میدان امام اصفهان به عنوان ثروت میراث فرهنگی در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید