تنها آدامس ایرانی فاقد آسپارتام

به گزارش خیمه نیوز، آدامس فاقد آسپارتام چیست؟ آدامس چرا باید شیرین باشد؟ استفاده از شکر نه تنها برای سلامت دندان ها خطرناک است، بلکه به دلیل کالری بالایی که دارد برای کسانی که رژیم لاغری دارند و یا چاق هستند مضر است. تحقیقات نشان داده است که حذف شیرینی و مواد حاوی قند بر کارکرد بدن تأثیر مثبتی دارد. مسائل استفاده از شکر، ترکیبات صنعتی را به وارد میدان کرده است که یکی از این ترکیبات، آسپارتام است.

تنها آدامس ایرانی فاقد آسپارتام

آسپارتام نوعی ترکیب شیمیایی است که در صنایع غذایی به عنوان شیرین کننده استفاده می شود و نام تجاری آن نوتراسوئیت، اکوال و آمینوسوئیت است. دلیل استفاده از آسپارتام به جای شکر و دیگر شیرین کننده هایی مانند ساکاروز، قدرت بالای شیرین کنندگی آن است که تا 200 برابر از بیشتر شکر است، کالری کمتری دارد و ارزان تر است، بنابراین تولیدکننده ها را به استفاده از آن ترغیب می کند.

محصولاتی که آسپارتام دارند

  • -نوشابه های رژیمی
  • -بستنی های بدون قند
  • -آبمیوه هایی که کالری آن ها کاهش داده شده اند
  • -آدامس
  • -ماست
  • -شیرینی ها و آبنات های بدون قند
  • -خمیردندان

وقتی آسپارتام در بدن شروع به تجزیه شدن می کند به ترکیبات متانولی تبدیل می شود که بسیار برای سلامت بدن مضر است و بر کارکرد آن در طولانی مدت تأثیر می گذارند. مصرف زیاد آسپارتام خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان را در بدن افزایش می دهد و در کمترین حالت باعث بروز سر درد می شود و در کارکرد معده اختلال ایجاد می کند.

آدامس ایرانی فاقد آسپارتام

آسپارتام که در آدامس برای شیرین کردن استفاده می شود، بعدها با مشخص شدن نتایج مخربش بر سلامت بدن، آدامس هایی فاقد اسپارتام نیز به تازگی تولید می شود. آدامس ها بر پایۀ مواد صمغی و لاستیکی تهیه می شوند تا بتوانند قابل جویدن باشند و دوام داشته باشند. از آنجا که آدامس ها مصارف پزشکی هم می توانند داشته باشند (آدامس نیکوتین)، پس خود جویدن و خوردن آن برای بدن ضرر ندارد. آدامس های ویتامین دار نیز وجود دارند که با آزاد کردن موادی به مرور در دهان، باعث جذب آن ها از طریق معده می شوند.

این نوع آدامس ها برای بچه ها بیشتر تهیه می شوند. خوردن آدامس علاوه بر اینکه مفرح است و باعث نشاط و شادابی می شود، تولید بزاق را در دهان افزایش داده و به از بین بردن باکتری ها در دهان کمک می کند. افزودن مواد خنک کنندۀ دهان مانند طعم نعنا، باعث شوک به دهان شده و احساس سرحالی و خنکی را به دست می دهد و بوی بد دهان را از بین می برد و حس تازگی و بوی خوش به تنفس می بخشد.

آدامس های حاوی طعم دهند ه هایی که طعم و مزۀ آن ها بیشتر می ماند و یا شیرین هستند دارای ترکیبات مضر نیز هستند، مخصوصاً اگر از آسپارتام استفاده کرده باشند. و از آنجا که هزینۀ شیرین کننده های دیگر بسیار گران است، تولید کنندگان عموماً به همان ترکیبات شیمیایی اکتفا کرده و از سرمایه گذاری برای پیدا کردن ترکیبات نو و کم عارضه خودداری می کنند. هرچند آدامس به صورت امروزی در دهۀ 20 در آمریکا تولید شد، اما پیشینۀ آن در ایران، به ماده ای گیاهی به نام سقز می رسد.

فواید آدامس فاقد آسپارتام

  • باعث سردرد و معده درد نمی شود.
  • ریسک مبتلا شدن به بیماری های خطرناکی مانند سرطان، به دلیل ترکیبات آسپارتامی در بدن، دیگر وجود ندارد.
  • از شیرین کنند ه های مطمئن تر و با کیفیتی تهیه شده، بنابراین نه تنها سالم تر است، بلکه مدت زمان بیشتری طعم شیرینی آدامس را حفظ می کند.
  • سازمان صنایع غذایی و دارویی سلامت آن را تأیید کرده اند.

با انتخاب محصولاتی که هم در ایران تولید می شود و هم کیفیت قابل مقایسه با برندهای خارجی را دارند، می توان نه تنها به سلامت دهان و دندان، بلکه بدن کمک کرد. شیرین کننده هایی که همه جا و هرروز در غذای ما هستند، ممکن است بهتر از شکر باشند، اما خود نیز آسیب هایی را به همراه دارند که به مرور و با انجام تحقیقات و آزمایشات مشخص می شوند.

منبع: اُکالا
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1198

به "تنها آدامس ایرانی فاقد آسپارتام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها آدامس ایرانی فاقد آسپارتام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید