به دنیای مجازی کسب و کارت رونق بده
به گزارش خیمه نیوز، سال های نوجوانی و آموزش های دوران مدرسه ممکن است برای خیلی ها کاربردی و ماندگار نباشد.
اما محمد مهدی تیلاب که در حال حاضر رییس هیأت مدیره شرکت تجارت هوشمند توکا است، اعتقاد دارد همه چیز برای او از دبیرستان شروع شده است؛ یعنی درست همان زمانی که دانش آموز بوده و در کنار درس ها، آموزش های فنی دیده و با زبانC Sharp برنامه نویسی را یاد گرفته است.
همین زمینه سازی و علاقه مندی باعث شد او در دانشگاه، تحصیل در رشته نرم افزار را ادامه دهد و در همین زمینه کسب و کار خودش را راه اندازی کند.
او در 17 سالگی در حوزه نرم افزارهای کتابخانه، اولین فضای کاری را تجربه می نماید و سال ها بعد خودش پیمان کار همان پروژه می گردد.
تیلاب در طی همکاری هایی که با شرکت های مختلف نرم افزاری داشته است در حوزه سامانه اتوماسیون های اداری و سیستم های داخلی و نحوه کسب و کار نرم افزارها در ایران، تجارب بسیاری به دست می آورد.
در اینجاست که شرکت خودش را راه اندازه می نماید تا بتواند سایت ها و پورتال های با کیفیتی طراحی و عرضه کند تا کسب و کارها بتوانند در فضای مجازی با کیفیتی بیشتر از قبل در خدمت کاربرها باشند.
سال 1388 وقتی رییس هیأت مدیره فعلی شرکت تجارت هوشمند توکا سرباز بود، پروژه ای از سازمان صدا و سیما به او داده می گردد که ایده اصلی کسب و کار را در ذهنش می سازد ولی چون خودش صاحب شرکتی نبود تا تحت عنوان آن بتواند قرارداد ببندد ناگزیر می گردد تا از نام شرکت دوستش یاری بگیرد و پروژه را انجام بدهد و اعتماد به نفس راه اندازی کسب وکار خودش را پیدا کند.
سال 1389 کوشش هایش نتیجه می دهد و بالاخره شرکت خودش را به ثبت می رساند و اجرای پروژه جدید صدا و سیما که در آن موقع رقم خوبی هم داشت را به دست می گیرد.
این ماجرا، سنگ بنای تیم سازی محمد مهدی تیلاب برای فعالیت های گسترده تر و حرفه ای تر است و به مرور صاحبان مشاغل مختلف با کسب و کار توکا آشنا می شوند.
برای مثال؛ در سال 92 وزارت صنعت، سفارش هایی به شرکت توکا ارائه می دهد و در سال 93 Iran.ir را برای سازمان فناوری اطلاعات آماده می نماید و در همان زمان پروژه ای را هم به سفارش شرکت خدمات ارتباطی رایتل شروع می نماید. اکنون بانک مسکن، شرکت ملی پست و پست بانک از مشتری های تجارت هوشمند توکا هستند.
از تجارت هوشمند چه انتظاراتی می توان داشت؟
تجارت هوشمند توکا فعالیت خود را در حوزه نرم افزارهای پورتال سازمانی شروع کرد. این نرم افزارها به دو بخش بانکی و محصولات خاص منظوره برای حوزه تله کام تقسیم می شوند.
همه ما با نوعی از محصولات کار نموده ایم. برای مثال وقتی به شکل مجازی قبض هایمان را پرداخت می کنیم در حال استفاده از چنین پورتال هایی هستیم. یکی از همکاری های مهم شرکت توکا راه اندازی پورتال سازمانی در 1200 شعبه بانک مسکن بوده است.
در دوره همه گیری کووید 19 که احتیاج به همکاری های مجازی بیش از پیش احساس شد، طراحی و آماده سازی سامانه ثبت و پیگیری درخواست تسهیلات و سامانه تمدید قرارداد مشارکت از دیگر فعالیت های اثرگذار این شرکت بوده است. این کار در بازه یک ماهه اجرایی و به مرور کامل تر شده است.
کوشش و همت با چاشنی ریسک
آن طور که محمدمهدی تیلاب می گوید، زمانی که کارش را شروع نموده استارتاپ معنای امروزی اش را نداشته و تا این حد رواج پیدا ننموده بود. آزادکارها (فریلنسرها) بسیار کم بودند و فضای کار اشتراکی در ایران وجود نداشت. به همین خاطر ناچار بوده اتاقی را از دوستش اجاره کند و بتواند ساز و کار رسمی به شغلش بدهد. در آن موقع یعنی حدود سال 89 و اوایل 90 دریافت کدپستی برای دفتر کار، آسان نبود و اداره مالیات هم برای تشکیل پرونده، اجاره نامه می خواست و در غیر این صورت حق ادامه فعالیت وجود نداشت. اما او هم کوششش را نموده و هنوز هم معتقد است برای رشد احتیاج به سعی فراوان است و مزیت این کوشش ها را هم در این می بیند که هر چه به دست بیاید محصول زحمت و رنج خود فرد است و نه سرمایه ای که از خانواده و دیگران گرفته باشد. گاهی ریسک کردن، چیزهای بیشتری برای فرد به دنبال دارد تا کار در مشاغل دولتی که امنیت و امتیازهای مشخصی دارند.
لازم به ذکر است؛ تجارت هوشمند توکا با برند توکا سافت (Tookasoft) در بازه 10 ساله، 40 مشتری را نگه داشته است و تخمین می زند که تا پنج سال آینده تعداد مشتری ها را تا 100 شرکت هم افزایش دهد.
رمز پیروزیت توکا: انعطاف و تعامل با مشتری
تیلاب درباره استراتژی فروش شرکتش این طور شرح می دهد: ما در آمد محصول اولیه را در آن سازمان هزینه می کنیم و این باعث می گردد مناقصات بیشتری را برنده شویم و کارفرما وقتی نمونه کار را می بیند علاقه مند می گردد تا این همکاری را ادامه بدهد و به دیگران هم معرفی کند. مثلا یک شرکت سرمایه گذاری در حوزه دارو ما را به مدیران خود نشان داد و آن وقت یک شرکت سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز که پنجمین هلدینگ عظیم دنیاست هم علاقه مند شد تا کارش را به ما بسپارد. تعامل با مشتری برای ما اهمیت زیادی دارد به همین خاطر اگر بگوید هزینه کمی در اختیار دارد، ما تا حدی که ضرر نکنیم با او منعطف برخورد می کنیم و نگاهمان این است که این شرکت آمده تا نرم افزارهایش را توسعه بدهد و در ادامه همکاری های زیادی خواهیم داشت.
مزایای توکا نسبت به رقبا
شرکت تجارت هوشمند توکا کوشش نموده است در مقایسه با رقبای داخلی، انعطاف بیشتری برای تغییرات مورد نظر سفارش دهنده ها داشته باشد.
مثلا پلتفرمی که توکا از آن استفاده می کندLiferay است که شرکت های پیروز و چند ملیتی خارجی از آن بهره می برند و متناسب با احتیاجهای ایرانی ها بومی سازی شده است.
استفاده از فناوری های نوین و قیمت رقابتی از دیگر محاسن توکاست. از طرفی نرم افزارهای سفارشی تحت وب و گوشی تلفن همراه قابل استفاده هستند و در تمام سیستم عامل های ویندوز و لینوکس به آسانی اجرا می شوند. این نرم افزارها محدودیت زبان برنامه نویسی هم ندارند و با جاوا یا پی آچ پی می توان آنها را نوشت.
به گفته تیلاب، رییس هیأت مدیره توکا، در دنیای مدرن به دنبال اختراع چرخ رفتن، کار اشتباهی است و بهتر است از اطلاعات و پیشرفت های جدید استفاده کرد و تمرکز اصلی را روی رضایت مشتری و بر طرف کردن تقاضای او گذاشت.
مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران
منبع: جام جم آنلاین