انجام بیش از 60 هزار آزمایش تخصصی تشخیصی در دامپزشکی کرمان

به گزارش خیمه نیوز، مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: از ابتدای سال جاری بیش از 60 هزار مورد آزمایش تخصصی تشخیصی در آزمایشگاه های دامپزشکی استان اجرا شده اند.

انجام بیش از 60 هزار آزمایش تخصصی تشخیصی در دامپزشکی کرمان

حسین رشیدی با اشاره به لزوم تشخیص قطعی انواع بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام و بررسی کیفیت فرآورده های خام دامی با انجام آزمون های مختلف آزمایشگاهی، به تشریح بیشتر عملکرد آزمایشگاه دامپزشکی استان پرداخت و گفت: در راستای ایفای نقش نظارتی و حاکمیتی سازمان دامپزشکی کشور برای تشخیص انواع بیماری های دام، طیور، آبزیان و ... و عوامل میکروبی آلوده کننده مواد غذایی و نظارت بر بهداشت عمومی و به جامانده های دارویی در مواد غذایی مورد مصرف شهروندان، 60 هزار مورد آزمایش مختلف تخصصی تشخیصی طی هفت ماه گذشته به دست کارشناسان دامپزشکی شاغل در آزمایشگاه های مجموعه دولتی (آزمایشگاه مرجع و منطقه ای این اداره کل و آزمایشگاه های شبکه های دامپزشکی شهرستان ها) به همراه مراکز آزمایشگاهی بخش غیر دولتی شامل سه آزمایشگاه در شهرستان کرمان، دو آزمایشگاه در شهرستان سیرجان و یک آزمایشگاه در شهرستان رفسنجان اجرا شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام این خبر گفت: این آزمایشات با هدف تشخیص و درمان انواع بیماری های دام و طیور، بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و بعلاوه کنترل کیفیت فرآورده های خام دامی تولیدی به منظور تامین سلامت و امنیت غذایی شهروندان و حفظ ذخایر و سرمایه های دامی اجرا شده است.

رشیدی توضیح داد: بیشترین تعداد آزمایش در این مدت در بخش سرولوژی طیور با 16 هزار و 217 مورد، سرولوژی دام با 35 هزار و 969 مورد و کنترل کیفیت فرآورده های خام دامی با دو هزار و 645 مورد بوده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان به فعالیت های آزمایشگاه های دامپزشکی استان اشاره نمود و گفت: این آزمایشگاه ها دارای بخش های گوناکون از جمله آزمایشگاه سرولوژی دام و طیور، انگل شناسی، کنترل کیفی (بررسی شیمی و کشت میکروبی مواد غذایی)، میکروبیولوژی، سم شناسی، PCR و به جامانده دارویی می باشند.

وی گفت: با نظارت این اداره کل بر فعالیت شش مرکز آزمایشگاهی بخش غیر دولتی سبب حمایت و تقویت بخش خصوصی و افزایش سرعت ارائه خدمت به شهروندان (رعایت حقوق ارباب رجوع) شده ایم.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در انتها با اعلام اینکه آزمایشگاه سبب می گردد تا دامپزشکی در چرخه عرضه و توزیع سالم وفق مقررات سازمان دامپزشکی نقش اساسی و سلامت محور خود را به خوبی ایفا نماید گفت: آزمایشگاه مرجع و منطقه ای این اداره کل یکی از بخش های بسیار توانمند اداره کل دامپزشکی استان می باشد که با بهره گیری از کادری مجرب و متخصص و با دارا بودن بخش های گوناگون، به ارائه خدمات تشخیصی مورد احتیاج در سطح استان می پردازد و نقش بسیار مهمی در ردیابی و تشخیص بیماری های دام، طیور و آبزیان و عوامل مخاطره آمیز در فرآورده های خام دامی دارد.

خبرنگاران کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 آذر 1401 بروزرسانی: 8 آذر 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1477

به "انجام بیش از 60 هزار آزمایش تخصصی تشخیصی در دامپزشکی کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام بیش از 60 هزار آزمایش تخصصی تشخیصی در دامپزشکی کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید