ادامه رایزنی های فشرده در وین، راه سخت بایدن برای بازگشت به برجام

به گزارش خیمه نیوز، به گزارش خبرنگاران، دیدارهایی میان سیدعباس عراقچی رئیس هیات ایرانی و سایر روسای هیات ها از جمله چند دیدار با انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس خارجی اتحادیه اروپا و نشستی چهارجانبه با سه کشور اروپایی برگزار شده است.

ادامه رایزنی های فشرده در وین، راه سخت بایدن برای بازگشت به برجام

بر اساس گزارش ایرنا، همچنین مذاکرات در سطح کارشناسی نیز هم در قالب کارگروه های سه گانه تحریمی، هسته ای و ترتیبات اجرایی و هم به صورت دو و چندجانبه پیگیری شده است.

در همین چارچوب، روز گذشته دیدارهای دوجانبه ای میان هیات های کارشناسی ایران با هیات های روسی و چینی برگزار شد.

امروز هم نشست کارشناسی دوجانبه ای میان هیات های ایران و روسیه برگزار شد.

مصاحبههای روز گذشته تا اواخر شب ادامه داشت و امروز نیز طرفین با ادامه رایزنی ها تلاش خواهند کرد اختلافات بر سر متون را تا حد امکان کاهش دهند.

راه سخت بایدن برای بازگشت به برجام

در همین رابطه فرانس24 با اشاره به مذاکرات ایران و سایر طرف های برجام در وین برای احیای این توافق، شرح داد: دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای در موقعیت سختی قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری فرانس24 در این باره می نویسد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا وعده داده بود که به سرعت به توافق هسته ای 2015 با ایران می پیوندد اما سه سال پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین از توافق، اجرای این وعده در عمل سخت تر است تا در حرف.

فرانس24 در ادامه با اشاره به موضع قطعی ایران مبنی بر لزوم لغو تمامی تحریم ها به صورت یکجا و برداشتن اولین گام از سوی آمریکا برای بازگشت به توافق گزارش داد: تهران خواهان این است که پیش از آنکه قدمی در راستای بازگشت به پایبندی کامل بردارد، تمامی خواسته هایش محقق شود اما بایدن در خانه برای آسان نگرفتن درخصوص رفع تحریم های ایران با فشار روبه رو است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ با انتقاد از توافق هسته ای به فرانس24 گفت: آمریکا اکنون با فشاری باورنکردنی در ارتباط با ایران روبرو است.

بولتون در ادامه با تکیه بر ادعاهای همیشگی مقامات آمریکایی علیه ایران گفت: اگر بایدن (بدون امتیازگیری) موضوع را واگذار کند عملا فروپاشیده شدن تحریم ها را تضمین کرده است و سپس ایران به سلاح هسته ای و موشک های بالستیک برای فرستادن آنها به اروپا و ایالات متحده دست خواهد یافت.

این شبکه خبری اضافه کرد: این در حالی است که دولت بایدن استدلال می کند، خروج از توافق هسته ای و اعمال تحریم های بیشتر بود که سبب شد ایران برنامه هسته ای اش را گسترش دهد و بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را یک قدم احتمالی بری توافقی قوی تر می داند.

اِما سوبریه یک کارشناس در موسسه کشورهای عرب خلیج فارس در مصاحبه با فرانس24 گفت که دولت بایدن در موقعیت سختی قرار گرفته است.

وی گفت: موقعیت بایدن بسیار سخت است. او از طرفی باید ثابت کند که مثل ترامپ نیست و می خواهد به توافق با ایران بازشود و از سوی دیگر می بایست نشان دهد که دولتش درک بهتری از توازن قدرت و منافع مختلف در منطقه دارد.

بنابر این گزارش، مقامات وزارت امورخارجه پیش از آغاز مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن در وین شرح دادند که بازگشت به توافق هسته ای یک اولویت برای آمریکا است تا مصاحبههای جدیدی را با ایران و همسایگانش برای رسیدگی به امنیت منطقه آغاز کند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 999

به "ادامه رایزنی های فشرده در وین، راه سخت بایدن برای بازگشت به برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه رایزنی های فشرده در وین، راه سخت بایدن برای بازگشت به برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید