آیا سازمان های نظارتی از دخل و خرج هپکو خبر دارند؟ ، تکلیف سهام هپکو در مس طارم چه شد؟ خبرنگاران

به گزارش خیمه نیوز، 25 درصد از سهام شرکت مس طارم متعلق به هپکو است و باتوجه به فروش دستگاه های معدنی از هپکو به این شرکت، باید این 25 درصد سهام افزایش می یافت که پس از گذشت 15 سال هنوز این اتفاق رخ نداده است.

آیا سازمان های نظارتی از دخل و خرج هپکو خبر دارند؟ ، تکلیف سهام هپکو در مس طارم چه شد؟ خبرنگاران

گروه دانشگاه خبرنگاران، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * مراحل بازگشت هپکو به تولید یکی پس از دیگری طی شده است. هپکو دیگر در اختیار بخش خصوصی ناکارآمد نیست؛ اکنون سازمان تأمین اجتماعی و شستا به عنوان سهامدار عمده هپکو در این شرکت حضور دارد. مدیرانی که از سوی تأمین اجتماعی اکنون در هپکو کار می کنند، مجموعه ای از متخصصان صنعت خودروسازی سنگین هستند که در اواسط دهه 80 این شرکت را به اوج تولید 2000 دستگاه در سال رسانده بودند. اما هنوز مسائل زیادی بر سر راه هپکو وجود دارد که می تواند در آینده برای این شرکت مشکل ساز شود و دوباره کار تولید را در آن متوقف کند.

شاید بتوان گفت که مسائل کنونی که بر سر راه هپکو قرار دارند، این دو مورد باشد؛ مشخص تکلیف اعضای هیات مدیره هلدینگ هپکو و شرکت هپکو در اراک و دیگری مساله حسابرسی از سهام آن در شرکت مس طارم و رفت و برگشت های اقتصادی این شرکت در 15 سال گذشته.

بیشتر بخوانید:

  • رئیس سازمان برنامه و بودجه سند تهاتر بدهی های هپکو را امضا کرد
  • چگونه اعتراضات کارگری باعث رشد جامعه می شود؟ / سهم کارگران هپکو در ایجاد یک ایدئولوژی برای اعتراضات کارگران
  • بده بستان های اقتصادی دولت به قیمت زندگی کارگران / تهاتر بدهی های هپکو از این جیب به آن جیب!
  • تردید جدی دولت در حمایت از هپکو / چرا مصوبه هیات وزیران در خصوص تهاتر بدهی هپکو منتشر نشده؟

25 درصد سهام ناقابل

شرکت مس طارم با سهام خاص در سال 85 ایجاد شد تا مجموعه ای صنعتی و معدنی را در طارم احداث کند. موسسان این شرکت را هم فعالان عرصه صنعت و معدن تشکیل می دهند. براساس اطلاعات سامانه کدال، 25 درصد از سهام این شرکت متعلق به هپکو است. قیمت این سهام براساس صورت اقتصادی شرکت مس طارم در انتها سال 98 به 409 میلیارد و 750 میلیون ریال رسیده است.

شرکت مس طارم به تازگی و به مناسبت 12 فروردین افتتاح شده است. این شرکت با ظرفیت تولید 10 هزار تن مس کاتدی در سال به بهره برداری رسیده است که می تواند در صنایع معدنی کشور تحولی عظیم ایجاد کند.

علاوه بر هپکو، علی اصغر عطاریان، اولین شخصی که سهام عمده هپکو در فرایند خصوصی سازی به او واگذار شد و لطف الله سعیدی، مدیرعاملی که در آن زمان بر هپکو مدیریت می کرده، جزو سهامداران شرکت مس طارم هستند؛ عطاریان 10 صدم درصد و سعیدی 25 درصد سهام مس طارم را دارند. پس از 15 سال این شرکت فعالیت خود را آغاز کرده است. حالا کارگران مدعی هستند که بخشی از سهام متعلق به این دو شخص در مس طارم، متعلق به هپکو است.

حاتم بخشی عطاریان از جیب هپکو به مس طارم!

ابوالفضل رنجبر، نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو به خبرنگار ما می گوید: زمانی که شرکت مس طارم در حال شکل گیری بود، عطاریان، به عنوان یکی از سهامداران این شرکت و سهامدار عمده هپکو، تعدادی دستگاه از خودرو های تولید شده در هپکو را به مس طارم برد.

رنجبر توضیح می دهد: در آن زمان قرار شد پس از آنکه شرکت مس طارم به درآمدزایی رسید، هزینه این تعداد دستگاه را به هپکو پرداخت کند یا هزینه آن را به سهام هپکو بیفزاید.

به گفته نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو اکنون و پس از 15 سال مشخص نیست که مبلغ این دستگاه ها خودروی سنگین به درصد سهام هپکو اضافه شده یا نه؟

او به اظهارات احمدپور، سهامدار دوم شرکت هپکو نیز اشاره می کند و می گوید: در دوره حضور احمدپور در هپکو، این موضوع مطرح شد و او پس از بررسی اسناد اقتصادی مس طارم و خرید و فروش های اجرا شده، اعلام کرده بود که سهام هپکو در این شرکت باید به بیش از 40 درصد برسد!

رنجبر می گوید: میزان سهام هپکو در مس طارم باید حسابرسی شود تا رقم دقیق آن مشخص شود. مسئولان باید پاسخ دقیق بدهند تا بدانیم در 15 سال گذشته چه اتفاقاتی افتاده و سهام هپکو در مس طارم اکنون کجاست و چه آورده ای برای این شرکت دارد؟

نکته مهم این است که با راه اندازی مس طارم و اختصاص سود سهام هپکو در این شرکت، می تواند آورده اقتصادی خوبی برای آن داشته باشد و بخش مهمی از سرمایه درگردش شرکت را تأمین کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 894

به "آیا سازمان های نظارتی از دخل و خرج هپکو خبر دارند؟ ، تکلیف سهام هپکو در مس طارم چه شد؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سازمان های نظارتی از دخل و خرج هپکو خبر دارند؟ ، تکلیف سهام هپکو در مس طارم چه شد؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید