آماده سازی خاک باغچه برای کاشت سبزی ، 8 گام برای اینکه سبزی بکاریم

به گزارش خیمه نیوز، برای کاشتن سبزیجات در باغچه احتیاج به آماده سازی مناسب خاک است، زیرا اگر خاک بستری مناسب نداشته باشد سبزیجات به خوبی رشد نخواهند کرد.

آماده سازی خاک باغچه برای کاشت سبزی ، 8 گام برای اینکه سبزی بکاریم

خبرنگاران - گروه زندگی: اگر می خواهید سبزیجات پرورش دهید، باید خاک باغچه مناسب باشد تا مواد مغذی را برای گیاهان فراهم کند. راه های آسانی وجود دارد که می توانید خاک را برای پرورش برترین محصول در طول فصل رشد آماده کنید. با آزمایش خاک در باغ یا باغچه آغاز کنید، سپس از مواد آلی و کود برای تنظیم pH و زهکشی بهره ببرید.

  • کاشت فلفل قرمز در خانه | 11 نکته مفید برای پرورش فلفل خانگی

1. باغچه در معرض نور خورشید باشد

برای کاشت سبزیجات قسمتی از باغچه خود را انتخاب کنید که روزانه 6 تا 8 ساعت نور خورشید را دریافت کند، چون سبزیجات برای رشد سالم به نور کامل خورشید احتیاج دارند. بعلاوه مکانی را بیابید که فضای کافی برای سبزیجاتی که می خواهید بکارید داشته باشد. سپس آن قسمت را با چوب هایی علامت گذاری کنید تا از قلم نیاندازید محل شما کجاست.

2. خاک را شخم بزنید

خاک را به عمق 20 تا 25 سانتی متربا بیلچه یا بیل شخم بزنید. خاک را خوب با بیل برگردانید تا خاک سطحی در پایین زمین قرار گیرد. به نرم کردن تمام سطح خاک در قطعه مورد نظر خود ادامه دهید و کلوخ های بزرگ را جدا کنید تا زمانی که تمام خاک به میزان و قوام مشابهی برسد.

بهتر است خاک را حداقل 3 هفته قبل از کاشت اصلاح کنید. خاک برای جذب مواد مغذی به زمان احتیاج دارد. اطمینان حاصل کنید که کلوخ زیاد نداشته باشد تا سبزیجات شما به راحتی ریشه بدهند.

  • به این 3 علت خاک گیاهان آپارتمانی کپک می زند | چگونه از شر شوره و کپک خاک گلدان هایمان خلاص شویم | معجزه دارچین برای از بین بردن قارچ گیاهان

هر گونه علف های هرز، چوب و سنگ را از خاک جدا کنید. از یک چنگک برای الک کردن خاک خود بهره ببرید تا بتوانید علف های هرز، چوب های بزرگ یا سنگ هایی را که در داخل زمین هستند پیدا کنید. وقتی علف های هرز را بیرون می آورید، سعی کنید تا جایی که می توانید ریشه ها را از خاک بیرون بیاورید وگرنه ممکن است دوباره رشد نمایند.

3. خاک رسی نباشد

خاک را در دست فشار دهید تا ببینید به راحتی خرد می گردد یا خیر. دستکش های باغبانی بپوشید تا پوست تان آسیب نبیند. خاک باید وقتی آن را فشار می دهید به راحتی از هم جدا گردد. اگر خاک همچنان سفت بود، پس شما خاک رسی دارید که برای رشد گیاه خیلی مناسب نیست.

می توانید گچ را به خاک های رسی اضافه کنید. گچ یک ماده معدنی است که به افزودن مواد مغذی به خاک رسی یاری می نماید و می تواند آن را سست کند. به ازای هر 9.3 متر مربع از زمین باغ خود حدود 1.4 تا 1.8 کیلوگرم گچ را در خاک پخش کنید. گچ را با بیل در خاک مخلوط کنید تا کاملاً ترکیب گردد.

4. خاک را تست کنید

مواد مغذی خاک را می توانید با کیت تست خاک آنالیز کنید. خاک را از مکان های مختلف باغچه یا باغ خود جمع آوری کنید و سپس داخل ظروف موجود در کیت آزمایش خاک بریزید. ظروف را با آب پر کنید و آنها را به شدت تکان دهید تا رنگ آب تغییر کند. رنگ های آب را با راهنمای ارائه شده روی کیت تست خاک مقایسه کنید تا PH و مواد مغذی را ببینید.

بعلاوه برای تثبیت خاک شنی یا کاهش PH تا 10 سانتی متر کمپوست را مخلوط کنید. مواد آلی مانند کود دامی یا کمپوست به تامین مواد مغذی خاک و کاهش سطح pH خاک یاری می نماید. کمپوست زهکشی در انواع خاک را هم بهبود می بخشد.

5. زهکشی خاک خود را آزمایش کنید

زهکشی خاک خود را آزمایش کنید. سوراخی به قطر 30 سانتی متر و عمق 30 سانتی متر در زمین باغ خود حفر کنید و با استفاده از شلنگ آن را با آب پر کنید. سطح آب را بعد از یک ساعت میزان گیری کنید تا ببینید چقدر زهکشی شده است. خاکی که زهکشی مناسبی دارد هر ساعت 5 سانتی متر آب را تخلیه می نماید.

6. به خاک کود بدهید

خاک را کوددهی کنید تا مواد مغذی بهتر و بیشتری در خاک داشته باشید. یک کود NPK دارای ترکیبات مختلفی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم است تا به گیاهان شما یاری کند تا مواد مغذی مورد احتیاج خود را دریافت نمایند. به ازای هر 9 متر مربع از باغ یا باغچه 0.45 کیلوگرم کود 10-10-10 را مخلوط کنید. قبل از کاشت سبزیجات، این کار را انجام دهید تا گیاهان سریع مواد مغذی را جذب نمایند.

7. سبزیجات را در ردیف های معین بکارید

ردیف های کاشت سبزیجات خود را طوری انتخاب کنید که حداقل 30 سانتی متر بین آنها فاصله وجود داشته باشد. تا فضای کافی برای رشد داشته باشند. البته باید ببینید سبزیجاتی را که می خواهید بکارید احتیاج به فاصله گذاری خاصی دارند یا خیر.

بهتر است قبل از کاشت با استفاده از چنگک ردیف هایی با ارتفاع 20 تا 25 سانتی متر و ارتفاع 20 سانتی متر تشکیل دهید تا ریشه سبزیجات شما بدون قرار گرفتن درهوای آزاد فضایی برای رشد داشته باشد. بالای ردیف ها بهتر است همسطح باشند تا سبزیجات مستقیماً رشد نمایند. از پشت بیل برای صاف کردن خاک از بالای ردیف بدون فشرده کردن بهره ببرید.

8. مالچ پاشی ارگانیک کنید

برای جلوگیری از رشد علف های هرز در زمین، بین ردیف ها مالچ پاشی کنید. مالچ پاشی به خاک یاری می نماید تا آب را حفظ کند و از رشد علف های هرز جلوگیری گردد. بهتر است از مخلوط مالچ استاندارد یا مواد ارگانیک مانند نی بهره ببرید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1402 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1545

به "آماده سازی خاک باغچه برای کاشت سبزی ، 8 گام برای اینکه سبزی بکاریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده سازی خاک باغچه برای کاشت سبزی ، 8 گام برای اینکه سبزی بکاریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید