شماره بیمه اجتماعی کانادا (SIN) چیست؟

به گزارش خیمه نیوز، سین نامبر یا شماره بیمه اجتماعی کانادا Social Insurance Number (SIN) که از آن با نام شمارۀ ملی کانادا یاد می­شود، برای اشتغال و استفاده از خدمات دولتی کانادا لازم است.

شماره بیمه اجتماعی کانادا (SIN) چیست؟

در واقع تمام شهروندان و افراد مقیم دائمی یا موقت کانادا به سین نامبر برای کار کردن به جهت پرداخت مالیات و بعلاوه دسترسی به خدمات و مزایای دولتی احتیاج دارند.

در این مقاله دربارۀ نحوۀ دریافت SIN کانادا و نکات مهمی که باید در خصوص آن حتماً بدانید صحبت می کنیم.

سین نامبر چیست؟

شماره بیمه اجتماعی یا سین نامبر، شماره­ای 9 رقمی است که در سه گروه سه­ تایی تنظیم شده (مثل 987-654-321) و مختص به یک فرد است که فقط در دسترس او قرار می­گیرد و از لحاظ قانونی فرد دیگری نمی­تواند از آن استفاده کند.

یادتان باشد که تمام اسنادتان که دارای سین نامبر است را در جایی امن نگه­داری کنید؛ زیرا اگر فرد دیگری سین نامبر شما را در اختیار داشته باشد، می­تواند کلاه تان را حسابی بردارد!

با شمارۀ بیمه اجتماعی هر فردی می تواند حساب باز کند و این یک موضوع جدی و خطرناک است.

از سال 2012 هم مقرر شد تا کارت فیزیکی سین دیگر استفاده نگردد و از سال 2014 هیچ کارت پلاستیکی صادر نمی­گردد؛ به جای آن، افراد برگه ­ی کاغذی برای تاییدیه سین خود دریافت می­نمایند.

اگر علاقمند به سفر با برترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا تماشا کنید و برترین تجربه سفر را داشته باشید.

کاربرد سین نامبر در بخش های مختلف

شما فقط با سین نامبر (SIN) می توانید:

  • مالیات تان را پرداخت کنید
  • مشغول به کار شوید و در جایی سرمایه گذاری کنید
  • از خدمات بازنشستگی بهره ببرید
  • از خدمات و مزایای اداری بهره ببرید

اگر مقیم کانادا شوید، به شمارۀ بیمه اجتماعی حتماً احتیاج خواهید داشت؛ چون افرادی که سین نامبر ندارند، حقوق هم نمی گیرند!

کارفرماها از سین نامبر برای آگاه کردن دولت از مقدار و مالیات حقوق شما استفاده می نمایند.

بعلاوه سین نامبر برای پرداخت مالیات هم مهم است و باید در پروندۀ مالیات تان هم ذکر گردد. در نتیجه، اگر کسی قادر به دریافت سین نامبر نیست، باید شماره شناسایی (TIN) برای پرداخت مالیات خود تهیه نمایند.

از سیر تا پیاز دریافت سین نامبر Social Insurance Number

برای دریافت سین نامبر، باید یکسری مدارک را آماده کنید. این مدارک به طور کلی شامل مدارک شناسایی و مدارک مربوط به شرایط اقامت تان در کانادا (شهروندی، اقامت دائم یا موقت) و مدارک تاییدیه هویتی تان از طرف کانادا و یا پاسپورت است.

بعد از تهیه مدارک، باید فرم­های درخواستی را پر کنید؛ شما می­توانید از جانب فرد دیگری هم این فرم ها را پر کنید. بعلاوه می­توانید فرم سین نامبر را شخصاً پرینت کنید یا با تماس شماره تلفن موجود در وب سایت رسمی کانادا، آن را دریافت کنید. اما اگر به صورت حضوری مراجعه می کنید احتیاجی به پر کردن این فرم نیست.

شما می توانید با مراجعه حضوری به دفاتر سرویس کانادا (Service Canada) در خواست سین نامبر را بدهید، توجه داشته باشید که به علت پاندمیک مراجعه حضوری فعلا امکان پذیر نیست و باید به وسیله وبسایت به صورت آنلاین و یا به صورت پستی درخواست خود را ثبت کنید.

یکی از دفاتر سرویس کانادا

نحوۀ دریافت سین نامبر کانادایی برای بچه ها

سین نامبر برای بچه ها زیر 12 سال تا زمانی که درآمدی کسب ننمایند یا با نام آن ها سرمایه ­گذاری انجام نگردد، ضروری نیست؛ ولی والدین یا قیم دارای اختیارات حقوقی می­توانند برای دریافت سین نامبر آن ها اقدام نمایند. بچه ها زمانی که 12 ساله یا بزرگتر شدند، خودشان می­تو­­انند برای دریافت سین نامبر درخواست دهند.

نحوۀ دریافت سین نامبر برای دانشجویان بین­ المللی

دانشجویان بین­ المللی می­توانند بعد از ورود به کانادا سین نامبر خود را دریافت نمایند؛ البته قبل از آن باید اجازۀ تحصیل در کانادا را داشته باشند.

دانشجویان برای کار کردن حتماً به سین نامبر احتیاج دارند؛ البته باید توجه داشت که تنها داشتن سین نامبر برای کار کردن کافی نیست و شما باید اجازۀ کار کردن در کانادا را هم داشته باشید.

معنی عدد 9 ابتدای سین نامبر چیست؟

سین نامبرهایی که با عدد 9 آغاز می شوند، متعلق به کسانی است که شهروند یا مقیم دائمی کانادا نیستند. این افراد شامل افراد با مجوز کار در کانادا و دانشجویان خارجی می گردد.

زمانی که یک فرد به کارفرمایش بعد از عقد قرارداد کاری سین نامبر خود را می دهد، کارفرما شمارۀ آن را آنالیز می نماید و اگر با 9 آغاز شده باشد، شرایط اقامت شما را متوجه می گردد.

گفتنی است که این سین نامبرها دارای تاریخ انقضا هستند و بعد از زمان معین شده دیگر اعتبار ندارند و قابل استفاده نیستند.

مسئولیت افراد دارای سین نامبر؛ حتماً بخوانید!

شاید بهتر باشد که این موارد قانونی را قبل از دریافت سین بدانید:

1.تحت هیچ شرایطی سین نامبر خود را به کسی ندهید مگر اینکه از لحاظ قانونی احتیاج باشد یا خودتان رضایت داشته باشید؛

شما برای کارهای اداری یا برای دریافت حقوق و پرداخت مالیات می­توانید سین نامبر را در اختیار کارفرما یا مراکز اداری بگذارید؛ ولی بجز مراکز اداری و کاری، تصمیم شخصی خودتان است که آن را به دیگران بدهید، چون همانطور که قبلاً گفتیم، امکانش هست که کلاهتان را بردارند.

اگر روزی کسب و کار خصوصی یا هرجای دیگری شمارۀ بیمه اجتماعی تان را از شما خواست، حتماً علتش را از آن ها بپرسید!

2. از سین نامبر، برگه سین و سایر اطلاعات شخصی خود در برابر سارقین محافظت کنید؛

سین نامبر، شامل اطلاعات شخصی زیادی است و افراد سوءاستفاده­ گر با دسترسی به آن می­توانند برای دستیابی به بسیاری از خدمات، مزایا و اطلاعات شما استفاده نمایند، جایی استخدام شوند، خانه یا ماشینی اجاره نمایند، حساب بانکی باز نمایند و کارت اعتباری برای خود بگیرند.

درنتیجه، این ریسک را نکنید؛ بهتر است سین نامبر خود را در فکر بسپارید تا احتیاجی نباشد آن را با خود حمل کنید.

بعلاوه دقت کنید که استفاده از بیش از یک سین نامبر، خرید یا اجارۀ سین نامبری دیگر یا ساخت کارت سین تقلبی، جرم است.

3. در صورتی که فکر می­کنید از سین نامبر شما به صورت غیرقانونی استفاده می گردد، به مسئولان مربوطه اطلاع دهید؛

در صورت دزدیده شدن، گم شدن یا قرض گرفته شدن سین نامبر شما، امکان سوءاستفاده وکلاهبرداری از آن وجود دارد.

اگر کسی بدون اطلاع قبلی شما، سین نامبرتان را برداشته و به صورت غیرقانونی از آن استفاده می­کند، یا گم شده است، حتماً به مسئولان مربوطه اطلاع دهید.

4. از درست و دقیق بودن اطلاعات سین نامبر خود اطمینان حاصل کنید؛

اگر نام یا فامیل شما به علت ازدواج، طلاق و غیره، یا شرایط شهروندی تان تغییر نموده، اگر متوجه شدید که سین نامبر شما کامل نیست یا غلط است، حتما با سازمان مربوطه در کانادا تماس بگیرید.

مسئولیت کارفرمایان؛ قبل از استخدام باید بدانید!

قبل از اینکه به جایی برای استخدام مراجعه کنید، باید این موارد را بدانید:

1.کارفرمایان بصورت قانونی تا سه روز بعد از استخدام سین نامبر شما را درخواست می­نمایند و آن را ثبت می­نمایند؛

کارفرمایان باید از صحت سین نامبر شما قبل از استخدام مطمئن شوند. اگر شخصی اجازۀ کار دارد ولی سین نامبر ندارد، کارفرما می­تواند برای او درخواست سین نامبر کند.

2. کارفرمایان باید مطمئن شوند افرادی که سین نامبر آن ها با 9 آغاز می­گردد، اجازۀ کار و مدارک معتبر مهاجرتی دارند؛

افراد دارای عدد 9 در ابتدای سین نامبر خود مهاجران موقت هستند که اقامت دائم ندارند و شهروند هم نیستند. از آنجایی که این سین نامبرها دارای تاریخ انقضا هستند، کارفرمایان باید از اعتبار آن مطمئن شوند.

اگر مدارک مهاجرتی یا سین فردی معتبر نباشد، کارفرما باید از او درخواست کند تا اعتبار خود را تمدید نمایند. مجوز کار هم باید شامل تمام اطلاعات مورداحتیاج مانند زمان و مکان کار باشد.

3. در صورت سوءاستفاده از سین، کارفرمایان باید به دولت اطلاع دهند؛

کارفرمایان نقش اساسی در حفاظت از سین نامبرها دارند و می­توانند از کلاهبرداری جلوگیری نمایند؛ چون استخدام غیرقانونی و مالیات برحقوق، دلایل اصلی کلاهبرداری هستند.

بعلاوه برای کارفرمایانی که افراد دارای سین تقلبی را استخدام می نمایند جریمه بر مالیات در نظر گرفته می­گردد.

فراموش کردن سین

در صورت فراموش کردن سین نامبر، می­توانید در مدارک مربوط به مالیات خود آن را بیابید یا اگر در جایی کار می­کردید، می­توانید سین نامبر خود را از کارفرما بپرسید.

درنهایت، می توانید به سازمان مربوطه درخواست تاییدیه سین نامبر بدهید.

کلام اخر….

تهیۀ سین به عنوان یکی از اصلی ترین مدارک مورد احتیاج در کانادا، برای همۀ افراد چه شهروندان و چه مهاجران لازم است. سین نامبر خدمات و مزایای زیادی در اختیار افراد می گذارد ولی از طرفی راهی برای بسیاری از کلاهبرداری ها­ و دزدی هاست. پس لازم است که در نگهداری آن بسیار دقت گردد.

منبع: نقشه
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1494

به "شماره بیمه اجتماعی کانادا (SIN) چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "شماره بیمه اجتماعی کانادا (SIN) چیست؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شماره بیمه اجتماعی کانادا (SIN) چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید