یکی از سیاستهای وزارت میراث فرهنگی تشکیل میز گردشگری دسترس پذیر است

به گزارش خیمه نیوز، خبرگزاری مهر/ براساس سخنان معاون گردشگری کشور، یکی از سیاستهای وزارت میراث فرهنگی تشکیل میز گردشگری دسترس پذیر است.

یکی از سیاستهای وزارت میراث فرهنگی تشکیل میز گردشگری دسترس پذیر است

علی اصغر شالبافیان با حضور در نشست امضای تفاهمنامه چهار جانبه همکاری فی مابین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان بهزیستی کشور و بانک پارسیان که در محل وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار گردید، گفت: یکی از برنامه هایی که در دولت سیزدهم دنبال شد، استفاده از ظرفیت تبصره 18 قانون بودجه کل کشور برای تحریک تقاضای سفرهای داخلی و یاری کردن به مردم عزیزمان در حوزه سفر بود.

وی اضافه نمود: یکی از سیاستهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز تشکیل میز گردشگری دسترس پذیر و زمینه سازی برای حضور معلولین گرانقدر در جامعه است که به تعبیری این زمینه سازی به وسیله گردشگری انجام می گیرد. به صراحت عرض می کنم این اقدام را ما نه برای افراد دارای معلولیت انجام می دهیم، بلکه بیشتر در پی استفاده از ظرفیتهای معلولین در جامعه هستیم که این دو نگاه فرق دارد.

شالبافیان با بیان اینکه چگونه استعدادهای عزیزان دارای معلولیت می تواند در حل مسائل جامعه و یاری به سایر اقشار راهگشا باشد، تاکید نمود: میز گردشگری دسترس پذیر چند هدف را دنبال می نماید که طی سالهای اخیر بعضی از آنها محقق شده است. او اعلام کرد: اصلاح ضوابط تأسیسات گردشگری و منوط و مقید کردن واحدهای جدیدالاحداث گردشگری به مناسب سازی برای استفاده افراد دارای معلولیت، یکی از اهداف مذکور است. ما هم اکنون می توانیم بگوییم در ضوابط واحدهای گردشگری در حال ساخت این موضوع گنجانده شده است و واحدهایی که افتتاح خواهند شد، این ویژگی ها و قابلیت ها را برای استفاده از معلولین عزیز دارند.

معاون گردشگری ادامه داد: هدف دیگر، ترویج به دسترس پذیر کردن شهرها و ایجاد فرهنگ دسترس پذیری گردشگری برای افراد دارای معلولیت بوده است. در این بین برای 5 استان به صورت آزمایشی دوره های آموزشی طراحی کردیم که بعضی از آنها در حال انجام است. در عمده کلان شهرها برای استخراج اینکه چه مواردی می بایست در شهر گردشگری برای عزیزان معلول فراهم گردد، دوره آموزشی توجیهی گردشگری دسترس پذیر طراحی شده که حدود یک سال قبل در منطقه آزاد کیش این دوره را در کنار پاراتور آشناسازی گردشگری دسترس پذیر برگزار کردیم.

وی اعلام کرد: گروهی از عزیزان دارای معلولیت در میز گردشگری دسترس پذیر خودشان نقش امور اجرایی و هماهنگی را بر عهده دارند و این میز از انجمن های بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد تشکیل شده است. خوشبختانه هم اکنون در تعاملات با شهرداری ها فرهنگ خوبی برای ایجاد زیرساختهای مناسب شهری در حوزه گردشگری در حال شکل گیری است.

شالبافیان با اشاره به اینکه در هفته گردشگری میزبانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اولین بار از نشست ستاد مناسب سازی کشور با حضور اعضای مربوطه انجام گرفته، اظهار کرد: امروز نیز بخشی از همان ظرفیت منابع موجود تبصره 18 که با بانک پارسیان قرارداد همکاری داریم، در این حوزه اختصاص پیدا خواهد نمود. من امیدوارم که روند تخصیص تسهیلات هم به عنوان یکی از برنامه هایی که در دولت ایجاد شده است، مرتفع گردد تا ما بتوانیم سفر عزیزان دارای معلولیت را هموارتر کنیم.

وی اضافه نمود: شاید تشکیل این جلسه در وزارت کار که یک شأن مستقلی به جز سازمان بهزیستی دارد، ناشی از همفکری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز ظرفیتهایی باشد که در حوزه گردشگری از جمله امکانات اقامتی و فراهم آوردن امکان استفاده از آنها ویژه معلولین وجود دارد.

شالبافیان در انتها این نشست گفت: ما همیشه برای یاری به تحقق هدف مقدس رضایت مندی افراد دارای معلولیت و استفاده از ظرفیتهای گسترده آنها در جامعه گام برداشته ایم و بعد از این نیز این موضوع را بر خود فرض می دانیم.

منبع: همگردی
انتشار: 7 دی 1402 بروزرسانی: 7 دی 1402 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1613

به "یکی از سیاستهای وزارت میراث فرهنگی تشکیل میز گردشگری دسترس پذیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکی از سیاستهای وزارت میراث فرهنگی تشکیل میز گردشگری دسترس پذیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید