وزیر میراث فرهنگی از حال وخیم آثار تاریخی و اصلاح ساختار بودجه میراث فرهنگی سخن گفت

به گزارش خیمه نیوز، ایسنا/ براساس اخبار بدست رسیده، وزیر میراث فرهنگی از حال وخیم آثار تاریخی و اصلاح ساختار بودجه میراث فرهنگی سخن گفت.

وزیر میراث فرهنگی از حال وخیم آثار تاریخی و اصلاح ساختار بودجه میراث فرهنگی سخن گفت

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از همان روزهای ابتدای مسئولیت، ملاقاتهایی با فعالان گردشگری و سرمایه گذاران داشت، اما هنوز با بدنه کارشناسی میراث فرهنگی بویژه باستان شناسان که در دهه های گذشته به واسطه شیوه مدیریت و سیاستگذاری ها مهجور مانده و به انزوا کشیده شده اند، ملاقاتی نداشت که این موضوع مورد نقد واقع شده بود. ضرغامی انتها 90 روز پس از استقرار در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و گردشگری با جمعی از استادان و پیشکسوستان میراث فرهنگی، بازسازی و معماری و باستان شناسی ملاقات کرد. مهدی حجت از مدیران ارشد میراث فرهنگی و بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی و پیروز حناچی، شهردار پیشین تهران نیز در این جمع حضور داشتند.

ضرغامی از استادان و پیشکسوتانی که در این نشست حاضر شدند، تشکر کرد و گفت: میراث فرهنگی شناسنامه کشور است و شما بزرگان و اساتید، سرمایه بزرگ ما هستید.

او با بیان اینکه میراث فرهنگی ما درحال نابودی است و باید به آن توجه شود، اظهار کرد: در سه ماه گذشته که جلسات مختلفی تشکیل دادم و در این مدت به مکانهای مختلفی رفتم، دیدم کسی به فکر میراث فرهنگی نیست. زمانی که به سمنان رفتم، دیدم آثار دو هزار ساله به حال خود رها شده و محل تجمع معتادان شده است.

او ادامه داد: در بازدیدی که از محله پامنار تهران داشتم، دیدم که بسیاری از آثار تاریخی این محله رها شده است. باید این موضوعات را حل کنیم، به همین منظور برای آن بودجه در نظر گرفتیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در سفری که به استان زنجان داشتم، دست بازسازیگر گنبد سلطانیه را بوسیدم. از من پرسیدند چرا این کار را انجام دادی؟ گفتم او 50 سال عمر خود را صرف بازسازی آیات و روایت این گنبد نموده و فداکاری نموده است. این دست برکت است و من افتخار می کنم.

ضرغامی اضافه کرد: برای برطرف مشکل بودجه وزارتخانه طرحی را آغاز نموده ایم تا از تمام ظرفیت های بخش خصوصی و دستگاه های دولتی استفاده کنیم. ان شاءالله با یاری تمام اساتید و پیشکسوتان میراث فرهنگی مسائل را حل خواهیم کرد.

او گفت: در تمام نقاط کشور آثار زیادی داریم، اما برای حفاظت آنها نیرو نداریم. اعلام کردم در فضای مجازی، همه افرادی که درباره تخریب یک اثر به ما اطلاع می دهند جز سربازان افتخاری میراث فرهنگی هستند. تمام کسانی را که در فضای مجازی در این حوزه می نویسند، جز نیروهای خودمان می دانیم؛ زیرا با این اطلاع رسانی از تخریب آثار جلوگیری می نمایند. باید جشنواره ای در آینده برگزار کرد و از خدمات آنها تقدیر کرد.

بنابر گزارشی که سایت خبری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از این ملاقات منتشر کرد، ضرغامی پس از اظهارات پیشکسوتان معماری و میراث فرهنگی اعلام کرد: در این نشست دیدم که شما اساتید و پیشکسوتان نسبت به میراث فرهنگی و حفاظت از آن متعهد هستید. همانطور که مطرح کردید در کنار حفظ میراث مادی باید میراث معنوی و ناملموس را نیز حفظ کنیم و آن را درست تفسیر کنیم. میراث معنوی و مجموعه میراث فرهنگی ما به اعتقادات، باورها، ریشه ها و دیانت ما بازمی شود، بنابراین نباید این دو موضوع را دو قطبی کنیم.

او بعلاوه گفت: قرار است آقای دارابی کمیته های مختلفی را در حوزه میراث فرهنگی تشکیل دهد و اساتید سؤالات خود را در این بخش به صورت دقیق مطرح نمایند تا در نشست های بعدی با حضور اساتید و پیشکسوتان مورد آنالیز قرار گیرد و با ارائه پیشنهادها و راهکارها بتوانیم میراث فرهنگی را به سمت جلو پیش ببریم.

عزت الله ضرغامی درباره این ملاقات در توئیتر نیز نوشت: روی دیگر سکه بوسه بر دستان پیرمرد بازسازی کار زنجانی، تکریم و نشست صمیمانه با اساتید و پیشکسوتان میراث شناسی بود. از باستان شناس تا مردم شناسی. در این سه ساعت از آنها بسیار آموختم. آنان سرمایه ملی هستند.

علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که معاونت میراث فرهنگی را نیز به عهده دارد، در این نشست گفت: در دوره مدیریت مهندس ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفتمان جدیدی مبنی بر تغییر، تحول، توسعه و نوآوری بوجود آمده و از برگزاری چنین نشست هایی مؤلفه های این گفتمان را جست وجو می کنیم.

او یادآور شد: هدف از برگزاری این نشست فراهم کردن تشریک مساعی و تجارب آرا درباره میراث فرهنگی است. این جمع می تواند ما را در ارزیابی شرایط میراث فرهنگی نسبت به گذشته، توصیف وضع موجود و منظره آینده آن یاری کند.

دارابی گفت: این نخستین نشست هم اندیشی است و حدود صد نفر را برای شرکت در این نشست انتخاب کردیم، اما به علت محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا حدود 25 نفر امکان حضور داشتند و در جلسات بعدی از نظرات سایر پیشکسوتان و اساتید میراث فرهنگی نیز استفاده خواهیم کرد.

معاون میراث فرهنگی اظهار کرد: دیدگاه های مختلف را در حوزه میراث فرهنگی خواهیم شنید و آنچه را مهم و به صلاح این بخش است، انتخاب می کنیم و در تبیین سیاست ها و اولویت های وزارتخانه که مد نظر مهندس ضرغامی است، استفاده خواهیم کرد.

او بعلاوه اعلام کرد: در یک قرن اخیر میراث فرهنگی بر نگاه دولت محور شکل گرفته و جایگاه آن ارتقا پیدا نموده است. نظام ما مردم پایه است و برای اینکه میراث فرهنگی را تبدیل به فرهنگ عمومی کنیم باید نظرات اساتید و پیشکسوتان میراث فرهنگی را اضافه کنیم و با توجه به ظرفیتی که در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد، برای صدور خدمات علمی و فرهنگی باید موضوعات مختلفی را دنبال کنیم.

دارابی با طرح این پرسش که جایگاه میراث فرهنگی در حوزه برنامه توسعه کشور چیست؟ گفت: میراث فرهنگی امری تک بعدی نیست، روح حاکم بر جامعه حقیقت فرهنگی هر ملت است. با اتکا به میراث فرهنگی کهن می توانیم به استقلال واقعی دست پیدا کنیم و در مقابل بیگانگان بایستیم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: درباره ایران بحث های فراوانی صورت گرفته که فراتر از تاریخ و گهواره تمدن بشری و میراث کهن است. به علت سرمایه های زیادی که کشورمان در حوزه فرهنگ و هنر دارد، دارای جایگاه بالایی در سطح دنیای است.

دارابی بعلاوه تصویری را از کارشناسان و پیشکسوتانی که در این ملاقات حضور داشتند در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد و با اشاره به حرف هایی که مطرح شده، نوشته است: فضای حاکم بر جلسه انتقال تجارت، ارائه تصویری از وضع موجود و نگاهی به آینده پیش رو بود. در میان جمع موسپیدان و پیشکسوتانی که بیش از 60 بهار از عمر خود را در خدمت میراث فرهنگی کشور سپری نموده بودند حال و هوای خاصی به جلسه داده بودند. این بزرگان سرمایه های اجتماعی هر کشوری هستند.

تضارب آرا، تشریک مساعی و بیان آزادانه دیدگاه ها و نقدهای وارده و توضیح صدر و گوش شنوایی که باید از مسئولان در این جلسات باشد، ضامن بزرگ برای استمرار این جلسات است. آنها گفتند و ما شنیدیم، مهندس ضرغامی هم با توضیح صدر، گشاده رویی، روی خوش و تبسم همیشگی سخن ها را شنید و به بیان سیاست ها، اولویت ها و برنامه های مورد نظر در دوران وزارت میراث فرهنگی پرداخت.

او در بخش دیگری از متنی که منتشر نموده، نوشت: در حوزه میراث فرهنگی باید قطب توسعه و پژوهش و تحقیق و ارائه خدمان علمی و فنی و مهندسی و باستان شناسی در منطقه و دنیا اسلام باشیم.

معاون میراث فرهنگی بعلاوه ادامه داد: اولین چیزی که به یادمان می آورد که ایرانی هستیم، میراث فرهنگی این سرزمین را شامل می شود خواه ملموس (مادی) باشد و خواه ناملموس (معنوی). میراث امری تک بعدی نیست، میراث فرهنگی روح حاکم بر جامعه است. حقیقت فرهنگی هر ملت، ارزش های حاکم بر آن و رکن اساسی آن است. با اتکا به میراث فرهنگی کهن و با قدمت تاریخی می توان به استقلال واقعی رسید و در برابر بیگانه ایستاد.

دارابی بعلاوه از مهدی حجت، پیروز حناچی، اکبر حاج ابرهیم زرگر، محمدحسن سمسار، هایده لاله، حسین محبعلی، سیدمهدی مجابی، علی اکبر سعیدی، محمدرحیم صراف، اصغر مرادی، اکبر تقی زاده، محمدرضا اولیا، زهره بزرگمهری، بهروز عمرانی، ابراهیم حیدری، محمدمنصور فلامکی، رسول وطن دوست، عادل فرهنگی و سیدمنصور سجادی به عنوان حاضران این نشست نام برد.

منبع: همگردی
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1235

به "وزیر میراث فرهنگی از حال وخیم آثار تاریخی و اصلاح ساختار بودجه میراث فرهنگی سخن گفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر میراث فرهنگی از حال وخیم آثار تاریخی و اصلاح ساختار بودجه میراث فرهنگی سخن گفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید