گشتی در بازار خودروهای مقرون به صرفه چینی؛ مظنه 30 تا 50 میلیون تومان
به گزارش خیمه نیوز، از ورود خودروهای چینی به بازار ایران، حدود یک دهه می گذرد و حجم فروش این محصولات در کشور مدتی است که از مرز یک میلیون دستگاه عبور نموده است. از گوشه و کنار بازار خودرو این سوال زیاد شنیده می شود که ماشین های چینی چه قابلیت هایی دارند که در کورس رقابت با خودروهای کرهای و ژاپنی گوی فروش را ربوده اند؟
بسیاری از صاحبان خودروهای چینی معتقدند محصولات چینی به ایرانی ها طرح و رنگ و امکانات بهتر هدیه داده اند، هر چند مونتاژ این خودروها چنگی به دل نمی زند. در واقع مونتاژی های داخلی برای مشتریان خودرو آنقدر تکراری شده اند که بعضی افراد حاضرند ضرر نمایند اما اما دیگر پژو 405 و پراید سوار نشوند.
از سوی دیگر، افت قیمت بالای خودروهای پنج ساله چینی در بازار هم مزید بر دلیل شده تا انتخاب بعضی از خودروهای چینی جاذبه بالایی برای خریداران خودرو ایجاد کند.
در ادامه این گزارش هفت خودرو چینی مقرون به صرفه قیمتکه به نسبت بعضی از خودروهای ساخت داخل ممکن است امکانات بهتری داشته باشند معرفی می گردد.
هافی لوبو، هاچبک 30 میلیونی
هافی لوبو؛ یک هاچبک کوچک با ظاهری عجیب و قدیمی است که در کرمان موتور مونتاژ می شد. این خودرو پس از عرضه محدود، خیلی زود گوشه نشین شد. راهنما روی ستون جلو، چراغ های مستطیلی در عقب و البته لاستیک های کوچک خودرو از معایب ظاهری هافی لوبو محسوب می شوند. اما در عوض، این کوچولوی چینی که در بازار خریدار چندانی ندارد، اتاقش به نسبت رنو pk یا بعضی دیگر از محصولات قدیمی بازار چینش بهتری داشته و به واسطه پنجره های بزرگاش، کابین روشن و دلبازی دارد. مصرف سوخت پایین هم از دیگر مزایای این هاچبک چینی به شمار میرود. مدل 1394 این خودرو با قیمتی از 30 تا 35 میلیون تومان خرید و فروش می گردد.
ویانا؛ جایگزین پراید
خودرویی سدان با بدنه ای شبیه یک پیکان فیس لیفت که هر چقدر نامتوازن مونتاژ شده اما می تواند به جای خودروهای مقرون به صرفه قیمت داخلی مورد استفاده قرار گیرد. صندوق باز بزرگ، اتاقی جادار برای پنج نفر در سفرهای شهری و البته مصرف سوخت بالا از جمله مزایا و معایب این خودرو چینی قدیمی محسوب می گردد. کیفیت پایین رنگ سپر و بعضی ادوات تزئینی بدنه در کنار داشبورد قدیمی و امکانات اندک از جمله دلایلی است که پروژه فراوری ویانا را به شکست کشاند. به هر حال در این رِنج قیمتی به جز پراید، ویانا می تواند گزینه متفاوتی برای خرید باشد. قیمت مدل 1390 ویانا بین 35 تا 45 میلیون تومان است.
جک j3 ؛ چینی خوش ساخت
جک j3 توجوی هم در نسخه سدان و هم مدل هاچبک جزو باکیفیت ترین محصولات چینی حاضر در بازار ایران است. توجوی که با کد j3 فراوری شد، در نسخه سدان از صندوق باری به گنجایش 458 لیتر بهره می برد و در مدت کوتاهی در کرمان موتور مونتاژ شد و سپس برای همواره خط فراوری را ترک کرد. از نقاط قوت این محصول چینی می توان به موتور کم مصرف ساخت شرکت میتسوبیشی و هماهنگی مناسب آن با گیربکس خودرو اشاره نمود. همین عامل در کنار مونتاژ مناسب خودرو موجب شد تا به رغم امکانات معمولی، این خودرو در بلندمدت خاطره خوبی از خود در فکر خریداران ایرانی به جا بگذارد. جک j3 مدل سال 1391، قیمتی بین 45 تا حدود 47 میلیون تومان دارد.
در این زمینه بخوانید:
گران ترین خودروهای چینی در بازار ایران؛ پرچمدارهای چشم بادامی
لیفان 520؛ خودرویی با طراحی خاص
لیفان 520 دندهای، زمانی که به ایران پا گذاشت با کیا ریو LS مونتاژی مقایسه میشد و بخشی از اعتبار به واسطه طراحی خاص جلو پنجره و فرم مناسب عقب این خودرو بود. سری 520 لیفان که فروش نسبتا خوبی را در ایران تجربه کرد، در بخش دوام و ماندگاری خودرو ضعیفی نیست ولی ادوات ظاهری آن مخصوصا در بخش کابین کیفیت خود را به خوبی حفظ نمیکند که این موضوع یک پوئن منفی برای 520 به شمار میرود. برگ برنده 520 البته در مقایسه با محصولات همقیمت امکاناتی است که در اتاق آن ارائه شده که این موضوع برای بعضی از خریداران خوشایند است. مدل 1392 این خودرو قیمتی حدود 50 میلیون تومان دارد.
امویام 530؛ جادارترین ماشین گروه
امویام 530، سدانی با طرح نسل آخر میتسوبیشی گالانت که کیفیت سواری بدی ندارد و اگر بد مونتاژ نمی شد یا پرمصرف نبود، شاید فروش بیشتری تجربه می کرد. سری 530 که کشش مناسبی در دورهای بالای موتور دارد، در کنار صندوق بار جادار و اتاق بزرگ، موتوری نسبتا قدرتمند دارد. بزرگترین عیب جادارترین خودرو گروه، طراحی بخش عقب آن است. گرچه با راندن خودرو و تماشا صفحه نمایش لمسی، سانروف و سیستم تهویه مطبوع در کابین احتمالا مسئله طراحی یا مونتاژ ضعیف خودرو برای شما سریعا حل خواهد شد. قیمت مدل 1391 این خودرو 50 میلیون تومان است.
چینی شبیه فولکس واگن
خیلی ها خریدش را پیشنهاد نمی نمایند، اما در بازاری که خدمات پس از فروش معنایی ندارد، چرا از این سدان کوچک چینی که ظاهری مشابه محصولات یک دهه قبل فولکس واگن دارد، استقبال نکنیم؟ نمونه های ساخته شده راینولا V5 در سال 96 که میزانی کارکرد دارند، هم اکنون در بازار خودرو بهایی در محدوده 50 میلیون تومان دارند که با توجه به ابعاد و سطح امکاناتی که دارند، قیمت منصفانه ای است. البته باید پس از خرید خودرو با سختی فروش آن در بازار یا اتاق کوچکی که برای چهار سرنشین بزرگسال جا دارد، کنار بیایید.
برترین انتخاب
طراحی ظاهری سدان کوچک گریت وال بد نیست، گرچه فرم بخش عقب آن ناشیانه از آب درآمده است. در بخش کابین کلیت آنچه خلق شده خوب است، اما کیفیت کاملا متوسطی دارد. شاید اگر این خودرو سال 1393 با قیمت مناسبتری به بازار عرضه می شد، می توانست در بازار ایران موفقیت بیشتری به دست آورد؛ چرا که از نظر کیفیت از رقبای چینی خود جلوتر است. تکنولوژی به کار رفته در شاسی و موتور این خودرو از تویوتا یاریس 2000 برداشته شده است. ولیکس دنده ای برترین انتخاب ممکن در این گروه است. مدل 1394 این خودرو با قیمت بین 50 تا 55 میلیون تومان خرید و فروش می گردد.
منبع: ایرنا زندگی