کشف تقویم 20 هزارساله در دل نقاشی های باستانی

به گزارش خیمه نیوز، تقویم قمریِ یافت شده در غار ها احتمالا از سیستم های مشابهی که تا کنون کشف شده اند حداقل 10 هزار سال قدیمی تر است.

کشف تقویم 20 هزارساله در دل نقاشی های باستانی

خبرنگاران | ظاهراً یک سیستم نوشتاریِ بدوی که شکارچی-گردآورندگانِ عصر یخ از آن استفاده می کردند از طریق یک باستان شناس غیرحرفه ای کشف شده که معتقد است از این تصاویر برای ثبت داده های پیچیده ای درباره زمان بندی چرخه های تولیدمثل حیوانات استفاده می شده است.

به گزارش خبرنگاران ، بِن بِیکِن، ساعات بیشماری را صرف تلاش برای کشف رمز سیستم نوشتاری شروعین کرده است. او باور دارد این تقویم حداقل 10 هزار سال قدیمی تر از سیستم های ثبت دیگر است. او به تیمی از دانشگاهیان مراجعه کرد و نظریه اش را با آن ها در میان گذاشت و با اینکه او یک آدم عادی غیردانشگاهی بود، از سوی آن ها به پیگیری این هدف تشویق شد. بِیکن با تیمی که شامل دو استاد دانشگاه دورِم و یک استاد کالج دانشگاهی لندن میشد همکاری کرد و در مجله باستان شناسی کمبریج، مقاله ای در این باره منتشر کرد.

(غارنگاره های لاسکوُ در جنوب غربی فرانسه. طبق یافته های تازه، این نقاشی های باستانی نوعی تقویم را در دل خود پنهان کرده اند)

استاد پل پتیت، باستان شناس دانشگاه دورِم گفته است: خوشحالم که وقتی بِیکن با من تماس گرفت، این موضوع را جدی گرفتم. نتایج نشان داد که شکارچی-گردآورندگانِ عصر یخ نخستین کسانی بودند که از یک تقویم نظام مند و همینطور علائم برای ثبت داده ها درباره وقایع زیست محیطی در آن تقویم استفاده کردند.

نقاشی های درون غار از گونه هایی مانند گوزن شمالی، ماهی و گونه ای از گاو به نام اروخص (نیاگاو) که حالا منقرض شده و گاومیش در سراسر اروپا کشف شده اند. علاوه بر این تصاویر، رشته ای از نقاط و نشانه های دیگر در بیش از 600 تصویر عصریخی روی دیواره های غار و اشیای قابل حمل در سراسر اروپا پیدا شده است. باستان شناسان مدتهاست که باور دارند این نشانه ها معنا دارند، اما هیچ کس تا به حال معنای آن ها را کشف نکرده بود تا اینکه بِیکِن شروع به رمزگشایی از آن ها کرد. او تحقیقات پیشین و تصاویر هنر غارنگاری را در کتابخانه بریتانیا ارزیابی کرد و در پی الگو های تکراری بود. بیکن پی بردن به معنای آنچه که مردمان 20 هزار سال پیش نوشته اند را تجربه ا عجیب و غریب می دانست.

تیم تحقیقاتی با استفاده از چرخه های تولدِ حیوانات امروزی به عنوان نقطه مرجع نتیجه گرفت که تعداد نشانه های روی حیوانات عصر یخ در واقع یک جور ثبت زمان جفت گیری در ماه قمری است. به عقیدۀ آن ها درج علامت Y که با افزودن یک خط منشعب به خط منشعب دیگر کشیده شده به معنای زایش است.

پتیت میگوید: ما توانستیم بفهمیم این افراد که میراث هنری باشکوهی را در غار های لاسکو و آلتامیرا از خودشان بجا گذاشتند، زمان را هم ثبت می کردند و در نهایت این سنت میان انسان ها به امری عادی تبدیل شد.

از آنجا که این علائم بیشتر ثبت عددی داده ها هستند تا ثبت کلامی، بنابراین آن ها به معنای سیستم های تصویرنگاشتی و میخی که در سومر از 3400 قبل از میلاد به بعد ظاهر شدند نوشتار پیشرفته در نظر گرفته نمی شود، اما در عین حال می توان آن ها را به عنوان یک سیستم نوشتاری شروعین طبقه بندی کرد.

بیکن می گوید این یافته باعث شد خالقان این آثار هنری را ناگهان به خودمان نزدیک تر احساس کنیم: همان طور که در دنیای آن ها عمیق تر کنکاش می کنیم درمی یابیم این اجداد باستانی از چیزی که ما قبلاً فکر می کردیم بسیار به ما شبیه تر هستند.

این یافته ها به گروه تحقیقاتی انگیزه تحقیقات بیشتر درباره معنای نشانه های دیگر در غارنگاره ها را داده است. بیکن می افزاید: چیزی که ما امیدواریم به آن برسیم و تحقیقات اولیه امید آن را به ما داده، این است که رمز بخش های بیشتری از سیستم نوشتاری اولیه را کشف کنیم تا بفهمیم چه نوع اطلاعاتی برای اجداد ما مهم و باارزش بوده است.

منبع: Theguardian

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 21 دی 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1500

به "کشف تقویم 20 هزارساله در دل نقاشی های باستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف تقویم 20 هزارساله در دل نقاشی های باستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید