چگونه برترین شارژر لپتاپ را برای خرید انتخاب کنیم؟

به گزارش خیمه نیوز، برای خرید برترین شارژر لپتاپ باید به چند مسئله دقت کرد تا برترین گزینه موجود در بازار را مطابق با نیازهای خود خریداری کنیم. در این مقاله قصد داریم نکات مربوط به خرید برترین شارژر لپتاپ را به شما گوشزد کنیم.

چگونه برترین شارژر لپتاپ را برای خرید انتخاب کنیم؟

لپتاپ ها می توانند به وسیله باتری ها تا مدت زمان مشخصی شارژدهی داشته باشند. این که دقیقا چه میزان شارژدهی را می توان از یک لپتاپ انتظار داشت، به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل، کیفیت شارژ محسوب می گردد. برای کسب برترین کیفیت شارژ، شما باید برترین شارژر لپتاپ را برای کارهای خود تهیه کنید تا بدون هیچ دردسری فرایند شارژ در برترین حالت ممکن انجام گردد. به تبع یک شارژر غیر اصل و نا کارآمد به مرور زمان موجب تخریب باتری دستگاه لپتاپ شما می گردد.

با تمام این تفاسیر احتمالا برای تان سوال شده که چطور می توان برترین شارژر لپتاپ را خریداری کرد. در ادامه قصد داریم ابتدا انواع مختلف آداپتورهای لپتاپ را معرفی و سپس درباره پارامترهای موثر در انتخاب برترین شارژر لپتاپ صحبت کنیم.

انواع آداپتورهای لپتاپ

منبع تغذیه در بیشتر لپتاپ ها از جریان 100 الی 240 ولت بهره می برد. اگر چه، یک لپتاپ به یک میزان ولتاژ ثابت و یک جریان ثابت برای عملکرد مطلوب نیاز دارد. شما نمی توانید زمانی که منبع تغذیه در حالت ناپایدار واقع شده است، لپتاپ را به طور مستقیم شارژ کنید. در غیر این صورت، مدار مادربورد و به تبع باتری دچار آسیب جدی خواهد شد.

یک آداپتور برق برای چنین موقعیتی ابداع شده است. در حقیقت آداپتورها انرژی اولیه ناپایدار را به یک انرژی با ثبات تبدیل می نمایند که برای لپتاپ مورد نظر مناسب خواهد بود. از همین رو، در داخل بیشتر آداپتورها یک مدل مبدل برق نظیر Switch Mode Power Supply یا به اختصار SMPS وجود دارد. این موارد را شرح دادیم تا در نهایت سه مدل آداپتور شارژ لپتاپ را معرفی کنیم:

آداپتور AC یا جریان متناوب

انرژی DC یا جریان ثابت در واقع به وسیله لپتاپ ها، گوشی های هوشمند، کامپیوترهای مخصوص بازی و حتی کنسول های خانگی بازی مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل آداپتور در واقع انرژی AC از برق شهر را به انرژی DC تبدیل می نماید تا این میزان انرژی به وسیله باتری بیشتر دستگاه های دیجیتالی قابل پذیرش باشد. در واقع به یاری آداپتور AC می توان دستگاه های دیجیتالی کوچک مثل لپتاپ ها را در زمانی که مورد استفاده قرار نمی گیرند شارژ کرد.

ٰآداپتور DC یا جریان ثابت

منابع انرژی DC بسیار زیادی در زندگی امروزه وجود دارد. از پنل های خورشیدی گرفته تا سوکت های ماشین و حتی پاور بانک ها را می توان منابع انرژی DC دانست. وقتی منابع DC را به دستگاه هایی مثل لپتاپ متصل می کنیم، به نظر می رسد که می توان به طور مستقیم این دستگاه ها را شارژ کرد. البته، در بیشتر منابع تغذیه DC ولتاژ به مقدار کافی ایجاد نمی گردد تا یک لپتاپ به درستی شارژ و سپس روشن گردد. در نتیجه، معمولا ما به یک آداپتور شارژ DC نیاز داریم تا این نوع آداپتور با دریافت انرژی و تبدیل آن به یک ولتاژ بالاتر موجب گردد تا یک لپتاپ مورد استفاده قرار گیرد.

آداپتور برق یونیورسال

این نوع آداپتور می تواند از جنبه تئوری همه مدل لپتاپ را با هر ولتاژ و منبع تغذیه شارژ کند. این مدل آداپتور بعلاوه تحت عنوان شارژر عمومی لپتاپ هم شناخته می گردد. با این اوصاف، به علت این موضوع که بسیاری از لپتاپ ها از کانکتورهای مختلف استفاده می نمایند، کانکتورهای موجود با این آداپتور شاید با درگاه شارژ لپتاپ شما مطابقت نداشته باشد و از همین رو، نتوان شارژر را به لپتاپ متصل کرد.

میزان ولتاژ مورد نیاز برای شارژ صحیح لپتاپ

باتری های لیتیوم-یون (LiIon) در تمام لپتاپ های حال حاضر تعبیه شده اند. بیشتر لپتاپ ها به طور کلی به 19 ولت انرژی برق DC نیاز دارند. این میزان انرژی در واقع برای شارژ چهار عدد باتری لیتیومی کفایت می نماید. هر چند، همان طور که در پاراگراف قبلی به این موضوع اشاره نموده ایم، فرایند شارژ به آداپتور صحیح نیاز دارد.

اگر ولتاژ آداپتور با ولتاژ مورد نیاز لپتاپ مطابقت نداشته باشد، آداپتور مذکور نمی تواند به مقدار کافی برق برای شارژ لپتاپ فراهم کند. از همین بابت، ولتاژ اضافه بر سازمان می تواند به مدار الکتریکی لپتاپ آسیب جدی برساند. بنابراین، ولتاژ صحیح برای پیشگیری از تخریب باتری لپتاپ حیاتی است.

ناگفته نماند اگر یک لپتاپ با کابل USB Type-C شارژ می گردد که به 30 وات انرژی نیاز دارد، برترین شارژر برای این نوع لپتاپ باید از توان خروجی 30 وات بهره ببرد. بعلاوه یک کانکتور خروجی USB-C هم به تبع باید برای شارژ وجود داشته باشد.

چند نکته که هنگام خرید برترین شارژر لپتاپ باید بدانید

مهم ترین نکته ای که باید زمان خرید برترین شارژر لپتاپ رعایت کنید، آنالیز مشخصات میزان وات خروجی شارژر است. اطلاعات مربوط به آمپر و ولتاژ خروجی شارژر معمولا روی بدنه اصلی آداپتور با عنوان Output حک می گردد. اگر شما هیچ ایده ای ندارید که لپتاپ شما به چه مشخصات فنی برای شارژ نیاز دارد، می توانید با مطالعه دفترچه راهنمای لپتاپ یا آنالیز مشخصات فنی محصول از وب سایت رسمی کمپانی سازنده به این اطلاعات مهم دست پیدا کنید.

اگر برای مثال شارژری را برای لپتاپ خود خریداری نموده اید که از میزان ولتاژ بیشتری نسبت به لپتاپ بهره می برد، به احتمال زیاد با داغ شدگی بسیار زیاد آداپتور روبرو خواهید شد. به همین علت، یکی از دلایل داغ شدن شارژر لپتاپ می توان به همین موضوع برگردد.

حتما نوع کانکتور شارژر را آنالیز کنید؛ چرا که اگر قصد خرید شارژر غیر اصل لپتاپ را دارید، این احتمال وجود دارد که کانکتور شارژر به درگاه شارژ لپتاپ شما متصل نگردد.

برخلاف تبلیغات بسیار زیاد پیرامون بعضی شارژرهای گوشی های هوشمند که توانایی شارژ لپتاپ را دارند، بهتر است نسبت به خرید این نوع ابزار برای شارژ لپتاپ اقدام نکنید. قطع به یقین خرید شارژری که منحصرا برای برق رسانی به لپتاپ طراحی شده، از کیفیت متریال بهتری برخوردار است.

در نهایت توصیه می کنیم که حتما نسبت به خرید شارژر اصل برای لپتاپ خود اقدام کنید. اگر لپتاپ شما از رده فراوری خارج نشده باشد، شما می توانید به وسیله شرکت گارانتی لپتاپ مورد نظرتان، نسبت به خرید شارژر اصل اقدام کنید. شاید این موضوع در حال حاضر در فکر تان شکل گرفته که چرا باید خرید یک شارژر غیر اصل با قیمت کمتر را رها نموده و نسبت به خرید شارژر گران قیمت تر و اصل اقدام کنم. در پاسخ به این سوال باید گفت که شارژرهای غیر اصل با برندهای بی نام و نشان می توانند در انتقال انرژی مورد نیاز برای شارژ دستگاه دچار نوسان شده و به همین علت، با یک کیفیت شارژ ضعیف روبه رو شویم. بنابراین، برای خرید برترین شارژر لپتاپ توصیه می کنیم از برندهای معتبر اقدام کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 آبان 1402 بروزرسانی: 25 آبان 1402 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1608

به "چگونه برترین شارژر لپتاپ را برای خرید انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه برترین شارژر لپتاپ را برای خرید انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید