پیش بینی فراوری بیش از 18 هزار تن گیلاس از باغات آذربایجان غربی

به گزارش خیمه نیوز، خبرنگاران/آذربایجان غربی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: برداشت گیلاس از سطح 1500 هکتاری باغ های زیر کشت این محصول در سطح استان شروع شده است.

پیش بینی فراوری بیش از 18 هزار تن گیلاس از باغات آذربایجان غربی

جهت دریافت خدمات قیمت ساخت ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اکبر کرامتی با بیان اینکه این استان دارای یک هزار و 993هکتار باغ گیلاس بوده که از این میزان 1500 هکتار بارور و مابقی غیرباور است، اضافه نمود: عمده شهرستان های فراوری کننده گیلاس در استان شامل ارومیه، اشنویه و خوی بوده و ارومیه با 360 هکتار رتبه اول،خوی با 280 هکتارو اشنویه با 205 هکتار رتبه دوم و سوم فراوری را دارا هستند و در مهاباد و بوکان نیز مقداری گیلاس سالیانه فراوری می گردد.

وی ادامه داد: پیش بینی می گردد 18 هزار و 500 تن گیلاس در استان سال جاری از سطح باغ های بارور استان برداشت گردد که محصول فراوریی در استان علاوه برتامین احتیاج داخل استان به کشورهای روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر می گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه نمود: همه ساله 8 تا 10 هزارتن گیلاس از استان به کشور روسیه و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می گردد.

وی با بیان اینکه رقم عمده کشت شده در استان تک دانه است، اضافه نمود: این رقم بازار پسند بوده و در کنار آن رقم گیلاس خوشه ای و سایر ارقام نیز به صورت محدود فراوری می گردد.

کرامتی اضافه نمود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از ارقام پایه رویشی به جای باغهای سنتی و غیر مالی بوده تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.

آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از 115 هزار هکتار انواع محصولات باغی هسته دار، دانه دار و دانه ریز و ... است که علاوه برتامین احتیاج مصرفی داخل استان به سایر استانها و کشورها نیز صادر می گردد.

درخت گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می رود و مقاوم به سرماست و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار محصول آن زودتر به مرحله برداشت می رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 958

به "پیش بینی فراوری بیش از 18 هزار تن گیلاس از باغات آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی فراوری بیش از 18 هزار تن گیلاس از باغات آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید