پاک کردن لکه چسب از روی سطوح مختلف

به گزارش خیمه نیوز، وقتی که چسب روی محلی ریخته شود، استفاده از راهکار های لکه بری چسب به جنس و نوع سطحی که چسب بر روی آن ریخته بستگی دارد. در اینجا روش های مختلفی برای پاک کردن لکه چسب از روی انواع سطوح ذکر شده است.

پاک کردن لکه چسب از روی سطوح مختلف

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

انتخاب نوع مواد پاک کننده با توجه با سطح شی و میزان غلظت چسب انجام می گردد. مثلا برای سطوح فرش از سرکه سفید و مایع ظرفشویی و برای اشیای فلزی و سنگی از استون و گرما دهی استفاده می گردد.

روش های پاک کردن لکه چسب از روی فرش

1- استفاده از سرکه برای پاک کردن چسب

برای پاک کردن لکه چسب از روی فرش ابتدا تا جایی که می توانید مقدار اضافی چسب را از روی فرش بردارید، حتی اگر چسب خشک شده باشد. اگر چسب تازه روی فرش ریخته باشد باید ابتدا با یک دستمال لکه را پاک نمایید و بعد چسب را تا جایی که می توانید در آب بخیسانید.

اگر چسب روی فرش خشک شده باشد از یک دستمال مرطوب با آب گرم استفاده نمایید. آب باید به اندازه کافی گرم باشد تا لکه چسب روی فرش را نرم کرده و برای پاک شدن آماده نماید.

سپس از سرکه سفید مقطر برای شستشوی فرش خود استفاده کنید. به این صورت که سرکه سفید را بر روی یک پارچه تمیز بریزید و آن را به مدت یک دقیقه روی لکه بمالید.

اجازه دهید سرکه 15 دقیقه روی لکه بماند. همچنین می توانید از آب و سرکه مقدار برابر استفاده نمایید با این تفاوت که محلول باید به مدت یک شب بر روی لکه بماند.

بعد از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن باقی مانده لکه چسب روی فرش استفاده کنید و صبر کنید تا خشک گردد.

توجه: قبل از استفاده از سرکه سفید بر روی همه محل لکه، ابتدا آن را روی یک نقطه کوچک و دور از دید تست کنید.

2- استفاده از مایع ظرفشویی برای از بین بردن لکه چسب

یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب گرم ریخته و مخلوط نمایید. با یک پارچه تمیز مخلوط را روی چسب بمالید. نباید بیش از حد محل لکه را فشار دهید زیرا این کار باعث می گردد که چسب به اعماق فرش نفوذ کند. بعد به آرامی لکه را با دستمال دیگری خشک کرده و اجازه دهید تا فرش کاملا خشک گردد.

همچنین بخوانید: نحوه تمیز کردن فرش و موکت (خانه تکانی شب عید)

پاک کردن لکه چسب از روی پارچه و لباس

1- پاک کردن لکه چسب PVA از روی لباس

این چسب معمولا برای کاردستی و کارهای روزمره استفاده می گردد و برای پاک کردن لکه این چسب به آب سرد و پودر لباسشویی نیاز دارید.

ابتدا اضافات چسب را از روی لباس جدا کنید. سپس لباس را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب سرد قرار دهید تا بافت چسب شل بگردد. اگر چسب خشک شده باشد می توانید ابتدا پودر لباسشویی را روی لکه بمالید سپس آن را با آب سرد آبکشی کنید. بعد لباس را با درجه ملایم و سرد ماشین لباسشویی بشویید. اگر پس از شستن لکه باقی مانده بود این مراحل را مجددا تکرار کنید.

2- پاک کردن لکه چسب قطره ای از روی لباس

برای پاک کردن لکه چسب قطره ای از روی لباس و پارچه به دو روش می توانید عمل کنید. روش اول استفاده از بخار است. برای این کار از اتو بخار و یا بخار شور استفاده کنید. یک پارچه تمیز و در صورت امکان نخی را روی لکه چسب قرار دهید و روی آن بخار بزنید تا پیوند چسب با حرارت باز شده و به پارچه نخی بچسبد.

روش دوم استفاده از سرکه است. یک پارچه را به سرکه آغشته کرده و روی چسب بکشید، تا چسب نرم گردد و از پارچه یا لباس جدا گردد.

3- پاک کردن چسب های طبیعی از روی پارچه

برخی چسب ها ریشه گیاهی یا حیوانی دارند مثل سیریش که توسط صنعت کاران استفاده می گردد. اگر لباس شما به این نوع چسب لکه شد تنها به آب سرد نیاز دارید، چون چسب های طبیعی در آب سرد به راحتی حل می شوند. تنها کافی است لباس را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب سرد قرار دهید و سپس آن را با تنظیمات دمای سرد در ماشین لباسشویی بشویید.

همچنین بخوانید: پاک کردن اتوماتیک از روی لباس با 4 روش ساده و سریع

پاک کردن لکه چسب از روی دست

1- پاک کردن لکه چسب با سرکه و آب گرم

بدترین نوع چسب که ممکن است به دست بچسبد، چسب قطره ای است. برای جدا کردن این چسب از روی دست سعی نکنید آن را بکنید زیرا این کار به پوست شما آسیب می رساند. بهتر است دست را با آب گرم شسته و مالش دهید، سپس مقداری سرکه روی محل چسب بریزید و همچنان دست خود را مالش دهید. در نهایت باید پوست دست را با آب و صابون بشویید. در این حالت چسب از پوست جدا شده و کاملا از بین می رود.

2- پاک کردن لکه چسب با لاک پاک کن

اگر چسب روی ناخن ها ریخته باشد بهترین و ساده ترین روش برای از بین بردن آن استفاده از استون است. مقدار استون را روی یک پارچه نخی یا پنبه بریزید و ناخن خود را با آن تمیز کنید. همچنین می توانید از پد لاک پاک کن نیز برای این کار استفاده کنید.

پاک کردن لکه چسب از روی اشیا

1- پاک کردن لکه چسب با استون

استون را روی یک دستمال بریزید و آن را روی لکه چسب قرار دهید. مدت زمانی که باید استون روی شی بماند بستگی به میزان چسب دارد. وقتی مشاهده کردید که چسب شل شده آن را از روی شی جدا کرده و جای آن را با آب سرد را بشویید.

توجه: استون هایی که در خانه برای پاک کردن لاک استفاده می کنید رقیق هستند. اگر لکه چسب زیاد و ضخیم است می توانید از فروشگاه های مخصوص، نوع خالص و قوی استون را تهیه کنید.

2- پاک کردن لکه چسب با گرما بخشی

با استفاده از گرما دادن به اشیای فلزی و سنگی، می توانید لکه چسب را از بین ببرید. این کار را میتوان با استفاده از فندک انجام داد البته اگر نوع فندک اتمی باشد نتیجه بهتری دارد. شعله فندک را به محل لکه نزدیک کنید تا چسب شل گردد، سپس آن را جدا کنید. حتما برای این کار از دستکش و ماسک استفاده کنید.

گروه خانه داری خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 731

به "پاک کردن لکه چسب از روی سطوح مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاک کردن لکه چسب از روی سطوح مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید