نحوه انتخاب برگزیدگان چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) اعلام شد

به گزارش خیمه نیوز، به گزارش خبرنگاران، حسین نادری منش رئیس گروه کلیه زمینه های علم و فناوری جایزه مصطفی(ص) امروز در نشستی خبری که به صورت حضوری برگزار گردید، گفت: فراخوان چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) از آذر 1398 تا آخر شهریور 1399 اعلام شد که در نهایت 515 اثر به دبیرخانه جایزه از سوی دانشمندان مسلمان مقیم و غیر مقیم ارسال شد.

نحوه انتخاب برگزیدگان چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) اعلام شد

وی با بیان اینکه 484 اثر به گروه های داوری اولیه راه یافتند گفت: در نهایت شاهد راهیابی 213 اثر به گروه های داوری ثانویه بودیم که از این تعداد 48 اثر واجد شرایط برای ورود به مرحله نهایی بودند. به گفته نادری منش، خاتمه 11 اثر به شورای سیاستگذاری جایزه ارسال و 5 اثر برگزیده انتخاب شد.

نادری منشر درباره طرح های ارسالی در گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: ارسال 70 اثر در حوزه آی تی، راهیابی 67 اثر به داوری اولیه و 17 اثر به داوری ثانویه منجر به شناسایی 4 اثر شد اما در نهایت هیچ اثری حائز شرایط نامزدهای لیست کوتاه در این گروه نشد.

عضو کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) گفت: بعلاوه در گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی معرفی 220 اثر به گروه، راهیابی 197 اثر به داوری اولیه و 160 اثر به داوری ثانویه و در نهایت شناسایی 22 اثر واجد شرایط گزارش شد.

وی با اشاره به گزارش گروه علم و فناوری نانو و گروه کلیه زمینه های علم و فناوری گفت: در این زمینه 225 اثر به دبیرخانه ارسال شد که 220 اثر به داوری اولیه، 36 اثر به داوری ثانویه راه یافتند؛ در این میان 22 اثر واجد شرایط شدند که پنج نفر نامزد در این زمینه معرفی گردید.

نادری منش با بیان اینکه در نهایت یک جایزه عمومی به دانشمندان غیر مقیم کشورهای اسلامی به صورت مشترک و یک جایزه مشترک دیگر در یک بخش نو حوزه پزشکی و شیمی آلی به 3 برگزیده به صورت مشترک اعطا می گردد، گفت: بنابراین سال جاری دو جایزه پانصد هزار دلاری به پنج برگزیده اعطا می گردد.

وی اضافه نمود: نامگذاری این جایزه به علت نقش پیامبر اسلام در توسعه علم و فراگیری علوم مختلف بوده است.

نادری منش خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر با تبلیغات اجرا شده و انتشار کاریکاتور، اسلام هراسی از شخص پیامبر اسلام و دین مبین اسلام اجرا شده است و این در حالی است که طی چندین قرن اسلام طلایه دار علم و فناوری در دنیا بوده و پیامبر اکرم همیشه به آموختن علم با جمله ای مبنی بر در طلب علم بروید حتی اگر به چین برود تاکید داشتند.

رئیس کارگروه جایزه مصطفی (ص) اضافه نمود: برگزاری و اعطای جایزه مصطفی در راستای معرفی دستاوردهای دانشمندان مسلمان در سطح دنیا است و بعضی کشورها از این جایزه به اسم نوبل اسلامی یاد می نمایند.

وی تاکید نمود: این جایزه در کنار 1500 جایزه بین المللی و جوایز معتبر ایرانی همانند فارابی، خوارزمی، علامه طباطبایی و... اقدام به برجسته کردن فعالیت نقش مسلمانان در توسعه فناوری و علم نموده است.

نادری منش با اشاره به معرفی برگزیدگان سال های قبل جایزه گفت: معرفی اوگور شاهین قبل از شناسایی وی و همسرش به اسم سازنده واکسن علیه کرونا به وسیله کارگروه جایزه مصطفی (ص) از نشانه های معتبر بودن جایزه مصطفی (ص) است. اکنون خوش یمنی جایزه در حال نمود است.

رئیس گروه علمی زمینه های علم و فناوری جایزه مصطفی (ص) با اشاره به نحوه انتخاب دانشمندان این جایزه خاطر نشان کرد: برای این منظور از دو روش معرفی دانشمندان و آنالیز آثار و دستاوردهای آنها استفاده شد. ما در این اقدام به کشف و شناسایی مسلمانان دانشمند نموده ایم تا بتوانیم برگزیدگان شایسته ای داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1155

به "نحوه انتخاب برگزیدگان چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه انتخاب برگزیدگان چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید