موزه ملی ایران و دانشگاه پکن تفاهم نامه همکاری موزه ای امضا کردند

به گزارش خیمه نیوز، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، موزه ملی ایران و دانشگاه پکن تفاهم نامه همکاری موزه ای امضا کردند.

موزه ملی ایران و دانشگاه پکن تفاهم نامه همکاری موزه ای امضا کردند

مراسم امضای این تفاهم نامه همکاری با حضور جبرییل نوکنده ـ رئیس کل موزه ملی ایران ـ و خائو پینگ ـ رئیس دانشگاه پکن ـ و تعدادی از مسئولان و کارشناسان دو کشور از جمله گروه باستان شناسی و موزه داری دانشگاه پکن همزمان در محل موزه ملی ایران و دانشگاه پکن برگزار گردید.

خائو پینگ در جریان این مراسم، چین و ایران را زادگاه تمدن بشری دانست که نیاکان آنها فرهنگ هایی درخشان پدید آورده اند و اضافه کرد: با وجود این که بین دو کشور فاصله فراوانی وجود دارد، از دوران باستان، در امتداد جاده ابریشم زمینی و دریایی، چین و ایران مبادلات نزدیکی داشته اند و این موجب محقق شدن تبادلات فرهنگی و مالی، تأثیرها و تأثرها، و رونق بخشیدن تمدن های شرق و غرب به یکدیگر شد و در نهایت، پیوندی کلیدی برای ارتباط میان تمام بشریت ایجاد نموده اند.

او ادامه داد: موزه ملی ایران دارای مجموعه هایی متعدد، مقیاسی عظیم، قابلیت های پژوهشی قوی و سرشار از گوهرهای تمدنی ایران زمین است. این موزه از موزه های بین المللی است که با شهرتی دنیای، مکانی بسیار ایده آل برای پژوهش درباره منشأ تمدن بشری و تبادلات فرهنگی بین شرق و غرب است.

وی بعلاوه یادآور شد: دانشگاه پکن هم نخستین دانشگاه تأسیس شده در چین است و یکی از اهداف اصلی تأسیس این دانشگاه پژوهش درباره تمدن چین و شناخت دیگر تمدن های دنیا بود. استادان و دانشجویان دانشگاه پکن به بسیاری از شهرها در طول جاده ابریشم سفر نموده و دستاوردهای علمی فراوانی کسب نموده اند و کارشناسان مستعد فراوانی هم در این عرصه ظهور نموده اند.

رئیس دانشگاه پکن گفت: اگرچه ما در شرق و غرب آسیا زندگی می کنیم و دیدار ما تنها به صورت مجازی میسر است، اما تمایل به درک متقابل باعث می گردد که در ادامه جهت نیاکانمان گام های مشترکی برداریم و به یکدیگر نزدیک شویم و کوشش های ما موجب می گردد که این تمدن های باستان از نو تازه و جوان شوند و بدرخشند.

جبرییل نوکنده هم با ابراز خرسندی از این فرصت ارزشمند برای توسعه همکاری های بین دو مرکز علمی و فرهنگی موزه ملی ایران و دانشگاه پکن گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر موزه ملی ایران ارتباطات خود را با موسسات و موزه های چین توسعه داده و با حضور در نمایشگاه شکوه تمدن های آسیا و نمایشگاه سلادون های لانگ چون و دنیای شدن توانست گام های مؤثری برای تقویت همکاری های فرهنگی بردارد و مفتخریم که با تعداد بالای بازدیدکنندگان این نمایشگاه ها، بسیاری از مردم فرهنگ دوست چین با هنر و تمدن غنی ایران آشنا شده اند.

او ادامه داد: موزه ملی ایران در مقام موزه مادر کشور و گنجینه عظیمی از یافته های باستان شناسی از نقاط مختلف ایران، پیشینه مهمی از فعالیت های نمایشگاهی، پژوهشی و دیگر فعالیت های مرتبط در سطح ملی و بین المللی دارد. این موزه دارای ظرفیت بالایی در همکاری های پژوهشی و فرهنگی در سطح بین المللی است.

نوکنده بیان نمود: امیدواریم با ایجاد این ارتباط سازنده شاهد نتایج پرباری باشیم و این اقدام گامی نو در توسعه همکاری های فرهنگی، بویژه در پژوهش های مشترک در حوزه میراث فرهنگی باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1049

به "موزه ملی ایران و دانشگاه پکن تفاهم نامه همکاری موزه ای امضا کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ملی ایران و دانشگاه پکن تفاهم نامه همکاری موزه ای امضا کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید