مطالعات نو نشان می دهند برخلاف تصور رایج، درون گراها بهتر از برون گراها می توانند دیگران را درک کنند

به گزارش خیمه نیوز، بسیاری از ما تمایل داریم ویژگی های شخصیتی را مثبت یا منفی نگاه کنیم و به آن ها صفات خوب یا بد بدهیم.

مطالعات نو نشان می دهند برخلاف تصور رایج، درون گراها بهتر از برون گراها می توانند دیگران را درک کنند

مثلا، اضطراب داشتن را ناخوشایند و ناتوان کننده تصور می کنیم و آن را یک ویژگی شخصیتی نسبتا بد می دانیم. درباره ویژگی شخصیتی برون گرایی هم این طور فکر می کنیم که افراد برون گرا از زندگی لذت می برند و همیشه شاد هستند و در همه کارها پیش قدم می شوند. خواسته یا ناخواسته، برون گرایی را مثبت و خوب و درون گرانی را منفی و بد و مطرود می پنداریم.

اما مطالعات نو اجرا شده نشان می دهد همه چیز به این سادگی ها نیست. تقریبا هر ویژگی شخصیتی خوب دارای اشکالاتی است و هر ویژگی شخصیتی منفی مزایایی به همراه دارد.

به نام مثال، اضطراب می تواند مانع از لذت بردن شما از زندگی و کارهای ریسک پذیر سالم گردد ولی از سوی دیگر می تواند از شما محافظت کند و حافظه شما را بهبود ببخشد.

درون گرایی هم مشابه هر ویژگی شخصیتی دیگری دارای مزایای و معایبی است و سایه روشن هایی دارد که اغلب اوقات از آن ها غافل هستیم.

در یک دنیای پر سروصدا و مملو از ارتباطات و لینک ها، قطعا ساکت بودن یک نقص است. مطالعات هم نشان می دهد فقط صحبت کردن زیاد باعث می گردد مردم تصور کنند شما قدرت رهبری بالایی دارید و واقعا یک رهبر هستید.

اما تحقیقات نو ییل (Yale) درباره درون گرایی به یک سری مزایای بزرگ رسیده است. براساس این مطالعه، ممکن است افراد درون گرا به مقدار افراد برون گرا از زندگی لذت نبرند ولی بهتر آن ها را درک می کنند. افراد خجالتی و کم رو و ساکت، درک بهتری از شخصیت و روان شناسی دیگران دارند تا افرادی که زمان بیشتری را صرف معاشرت با دیگران می کنند.

درون گراها روان شناسان ذاتی بهتری هستند

روان شناسان سال ها است انرژی زیادی صرف مطالعه و تحقیق برای درک بهتر پیچیدگی های رفتاری انسان ها می کنند ولی شاید بهتر باشد کمی از این تلاش ها و مطالعات خود بکاهند و بیشتر سراغ افراد خجالتی و گوشه گیر در میهمانی ها بروند.

ابتدا، گروه مطالعاتی ییل نزدیک به هزار داوطلب را مورد آزمایش قرار داد تا ببیند آن ها چگونه می توانند به سوالات مربوط به حقایق روان شناختی ثابت پاسخ دهند. این افراد ابتدا پرسش هایی مانند به صورت گروهی بیشتر کار می کنند یا فردی و آیا خالی کردن عصبانیت خود روی بالش یا اسباب بازی باعث می گردد حس بهتری داشته باشند را پاسخ دادند.

در گام بعدی، به داوطلبان یک سری تست های شخصیتی دادند. در نتایج مشخص شد که افراد خجالتی و درون گرا قطعا بهتر از افراد شوخ طبع و اجتماعی عمل می کنند.

ولی چرا این طور است؟ آنتوان گولویتزر، روان شناس و نویسنده مطالعه ییل می گوید: ممکن است افراد درون گران و کم رو نسبت به افرادی که مشغول تعاملات و روابط اجتماعی گسترده با دیگران هستند؛ زمان بیشتری را برای مشاهده طبیعت انسان ها صرف می کنند یا برای مشاهده درون افراد دقیق تر عمل کنند؛ زیرا تعصبات انگیزشی کمتری دارند. به هر حال این یک نظریه است و مطالعات ییل نشان می دهد که هنوز قدرت درون گرایان قابل درک نیست.

یک مزیت آشکار دیگر درون گراها

تحقیقات اخیر ییل به یافته های باارزشی اشاره دارند که شاید تا کنون کمتر درباره درون گراها بیان شده است.

مجموعه کاملی از شواهد نشان می دهد انسان ها تمایل دارند در میان جمع بیشترین صحبت و اعتماد به نفس را بروز دهند تا به نام یک رهبر شناخته شوند اما تحقیقات بیشتر و از جمله تحققات اخیر ییل نشان می دهد که افراد درون گرا اغلب مهارت های گران بهایی برای رهبری دارند که البته کمتر ارزش گذاری شدند.

به نام مثال، مطالعات دیگری نشان می دهد درون گراها در برون رفتار بهتر عمل می کنند. چون درک بهتری از رفتار و شخصیت و زوایای پنهان دیگران دارند؛ پس بهتر می توانند همدردی کرده، در انگیزه ها و اهداف دیگران بیشتر موثر باشند و در نتیجه برای رهبری مهارت های مهمی درون خودشان پرورش دهند.

اگرچه این تحقیقات فعلا در حد نظریه است و نمی توان آن ها را قطعی و بدیهی دانست ولی فعلا به این معنا است که اگر در یک میهمانی خسته شدید؛ در کمتر از یک ساعت می توانید کاری کنید افراد سال ها برای تبدیل شدن به یک روان شناس آموزش دیده، صرف می کنند.

این به تیزهوشی شما برمی گردد که چه زمانی در جمع سکوت کنید و چه زمانی سخن بگویید. اگر در تمام مدتی که سکوت کردید و در گوشه ای مشغول نظاره کردن رفتار و شنیدن سخنان دیگران هستید و می خواهید رفتار و شخصیت آن ها را درک کنید؛ احتمالا ضریب هوشی بالاتر از میانه انسان ها داشته و می توانید به سمت رهبری تیم ها، کسب وکارها و اجتماعات حرکت کنید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1087

به "مطالعات نو نشان می دهند برخلاف تصور رایج، درون گراها بهتر از برون گراها می توانند دیگران را درک کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعات نو نشان می دهند برخلاف تصور رایج، درون گراها بهتر از برون گراها می توانند دیگران را درک کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید