مدرسه و ارتقای سلامت روان

به گزارش خیمه نیوز، مدرسه در تشکیل و تکامل شخصیت، عادات و رفتار کودک سهم به سزایی دارد و یکی از مهم ترین عوامل اجتماعی کردن کودک است.با ورود کودک به محیط دبستان، افق جدیدی در برابرش گشوده می شود. به عبارت دیگر، محیط اجتماعی انسانی او توسعه می یابد. او در این شرایط تحت تاثیر عوامل موثری مانند معلم، همکلاس و کتاب قرار می گیرد.دوران مدرسه، دورانی است که به فرایند رشد و تکامل جسمی، روانی و عاطفی کودک در منزل شتاب می دهد. مدرسه می تواند آنچه را که والدین ناتمام می گذارند،

مدرسه و ارتقای سلامت روان

مدرسه و ارتقای سلامت روان

مدرسه در تشکیل و تکامل شخصیت، عادات و رفتار کودک سهم به سزایی دارد و یکی از مهم ترین عوامل اجتماعی کردن کودک است.

با ورود کودک به محیط دبستان، افق نوی در برابرش گشوده می شود. به عبارت دیگر، محیط اجتماعی انسانی او توسعه می یابد. او در این شرایط تحت تاثیر عوامل موثری مانند معلم، همکلاس و کتاب قرار می گیرد.

دوران مدرسه، دورانی است که به فرایند رشد و تکامل جسمی، روانی و عاطفی کودک در منزل شتاب می دهد. مدرسه می تواند آنچه را که والدین ناتمام می گذارند، کامل کند و این مهم را به وسیله آموختن مهارت های علمی و فرهنگی، وسعت دادن اطلاعات و تمرین دادن در ارتباطات اجتماعی با هم سالان و بزرگسالان و همچنین روش های دیگر توسعه بخشیده و دانش آموز را برای مقابله موثرتر با مسائل احتمالی آینده زندگی خود آماده سازد.

البته تاثیر مدرسه بر دانش آموزان بستگی به تفاوت های فردی، میزان سازگاری و تجربیات آنها دارد. ورود به مدرسه برای کودک همراه با جدایی از مادر و محیط گرم خانواده است. از این رو مدرسه نقش مهمی در ایجاد استقلال و کاهش انگیزه های اتکایی کودک با خانواده اش دارد.

والدین نباید تصور کنند که با پا گذاشتن فرزندشان به مدرسه و جداشدن کودک از خانواده، مسوولیت آنان انتها پذیرفته و یا کاهش یافته است بلکه باید به طور مستمر با اولیای مدرسه و معلمان در خصوص فرزندشان رابطه داشته باشند، زیرا رشد شخصیت کودک تابعی از خانه و مدرسه است و این دو محیط مکمل یکدیگرند.

آنچه مسلم است، در سال های اولیه، شخصیت هر کودک به وسیله والدین شکل می گیرد اما با ورود به دبستان، مدرسه هم به کمک والدین می شتابد و به رشد عقلی، اجتماعی و عاطفی کودک شتاب و جهت می دهد.

اگر ارتباط صحیحی میان خانه و مدرسه وجود داشته باشد، بچه ها با شوق بیشتری پا به مدرسه می گذارند و برای پیشرفت تحصیلی و درسی خود بیشتر تلاش می کنند و انگیزه قوی تری برای یادگیری پیدا می کنند.

در سایه این ارتباط و همکاری، مسائل دانش آموزان سریع تر حل و فصل می شود. رابطه صحیح والدین با اولیای مدرسه و درک موقعیت بچه ها در این مرحله و برخورد درست با آنان سبب تسهیل در رشد همه جانبه آنان می شود.

مسائل تحصیلی دانش آموزان معلول عوامل مختلفی است. یکی از مهم ترین عوامل، تطبیق کودک با محیط نو یعنی مدرسه است، وقتی مدرسه برانگیزنده علاقه و اشتیاق دانش آموز نباشد و آنان را به سوی خود جلب نکند، موجب دلسردی و بی توجهی آنان به درس و مدرسه می شود.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1120

به "مدرسه و ارتقای سلامت روان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرسه و ارتقای سلامت روان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید