ماموریت گرایی دانشگاه ها برای حل مسائل صنایع در هر استان

به گزارش خیمه نیوز، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم درباره ارتباط ماموریت گرایی دانشگاه ها و افزایش فعالیت صنایع شرح داد.

ماموریت گرایی دانشگاه ها برای حل مسائل صنایع در هر استان

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت وگو با خبرنگار، درباره ماموریت گرایی دانشگاه ها اظهار کرد: در چند دهه اخیر دانشگاه ها و پژوهشگاه های متعددی به علت توسعه آموزش عالی در استان ها و شهر های عظیم کشور توسعه پیدا کردند و فعالیت های خوب و مشابه ای را به ثمر رساندند.

او افزود: احتیاج های کشور در استان ها و مناطق مختلف متفاوت بوده و بهتر است که توانمندی ها را در موضوعات و مسائل گوناگون جامعه متمرکز کنیم، بر این اساس یکی از سیاست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بحث ماموریت گرایی بوده و از دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور خواسته شده است تا برنامه های خود را با اهداف و ماموریت های معین تدوین و از امکانات خود به منظور تمرکز بیشتر روی موضوعات استفاده نمایند.

سیف توضیح داد: در سال اخیر به منظور ایجاد ماموریت گرایی از دانشگاه ها خواسته ایم تا مسائل و مسائل استان خود را شناسایی و بعد از آنالیز های لازم برای برطرف مسائل آنها اقدام و این موضوع را به عنوان یکی از ماموریت های اصلی دانشگاه حساب نمایند که خوشبختانه این کار انجام شد و در حال حاضر 23 موضوع معین را دانشگاه ها به عنوان معیار های فعالیت و متکی بر شرایط نسبی استان خود شناسایی نموده اند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: اگر دانشگاه ها توانمندی ها و امکانات علمی خود را در راستای توسعه استان ها به صورت هدفمند استفاده نمایند باید منتظر نتایج و دستاورد های مفید آن برای مردم، استان ها و دانشگاه ها بود.

او گفت: عقیده ما این است که اگر در هر استان دانشگاه ها از همان ابتدا مسائل، مسائل، بازار و روش های افزایش بهره وری را شناسایی نمایند حتما برای تمام جامعه نتایج و دستاورد های مفید و موثری خواهد داشت.

سیف افزود: در استان های مختلف مزیت هایی مانند کشت پسته، عسل، فرش، صنایع دستی، صنایع کیف و کفش، صنایع چوب و ... بسیار فعال و سودآور هستند، اما احتمال زیادی دارد که دانشگاه های کشور کمتر به سمت و سوی فعالیت در این حوزه ها بروند و از امکانات علمی در جهت بهبود این صنایع استفاده نمایند که در اینصورت صنایع با روش های قدیمی و باکیفیت پایین فعالیت می نمایند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم توضیح داد: اگر دانشگاه ها مباحث مربوط به مزیت های استانی را تقویت نمایند، در جهت بهبود اشتغال و راندمان مالی استان نقش موثر تری ایفا خواهند کرد.

او درباره شرایط ماموریت گرایی در دانشگاه ها گفت:اگر فعالیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه ها متناسب با ماموریت گرایی، شرایط و احتیاج های استان ها نباشد ممکن است خیلی از دانشگاه ها فعالیت های اجرا شده خود را مشابه با یک دیگر انجام دهند و در بعضی از مباحث مانند نیروی انسانی و پژوهش فراوری بیش از اندازه داشته باشند.

سیف در سرانجام یادآوری کرد: در صورت نبود ماموریت گرایی بحث پخت نان، صنایع دستی، صنایع کیف و کفش و ... با مشکل جدی روبرو خواهد شد، در حالی که به این صنایع باید بیش از پیش پرداخته گردد تا بتوانیم شرایط اشتغال، بهره وری و صادرات را افزایش دهیم، اما در حال حاضر دانشگاه ها تمرکز خود را روی این موضوع کم نموده اند، در حالی که این موارد جزء احتیاج های مهم جامعه است و باید به آن ها توجه زیادی کرد.

  • روینمودهای سنتی در حوزه ارتباط با صنعت را کنار بگذاریم
  • دانشگاه شریف و گام های موثر آن در ارتباط با صنعت
  • فراخوان وزارت علوم برای پذیرش سرباز امریه ارتباط با صنعت
  • سیاست وزارت علوم، ارتباط بیشتر با صنعت و علم است
  • ثبت تجارب و الگو های پیروز ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 562

به "ماموریت گرایی دانشگاه ها برای حل مسائل صنایع در هر استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماموریت گرایی دانشگاه ها برای حل مسائل صنایع در هر استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید