ماجرای ماشین های قدیمی کوبا چیست؟

به گزارش خیمه نیوز، سواحل آفتابی، چه گوارا و ماشین های قدیمی جزو اولین مواردی هستند که با شنیدن نام کشور کوبا به ذهن مردم می رسد. معمولاً در کشورهای دیگر این گونه است که عاشقان ماشین با سوار شدن بر خودروهای کلاسیک، احساس تک و خاص بودن بهشان دست می دهد.

ماجرای ماشین های قدیمی کوبا چیست؟

حتی شاید وقتی مردم آن ها را در خیابان ها می بینند، سلیقه بی همتایشان در انتخاب ماشین را تحسین نمایند. اما این موضوع درمورد کوبا صدق نمی کند؛ زیرا چیزی که در این کشور زیاد می بینید، خودروهای کلاسیک است و خیلی کم پیش می آید که چشمتان به ماشین های جدیدتر بخورد. به نظرتان راز خودروهای کلاسیک کوبا چیست؟

داستان از این قرار است که بعد از انقلاب کوبا، این کشور با تحریم های تجاری زیادی رو به رو شد. برای مثال آن ها اجازه نداشتند هیچ خودرویی را از آمریکا وارد کشورشان نمایند و بقیه کشورهای تولیدنماینده اروپایی نیز فاصله زیادی از کوبا داشتند و از لحاظ مالی، عاقلانه نبود که هزینه بالایی به آن اختصاص بدهند. البته چندین ماشین از طرف برخی از کشورها برایشان فرستاده می شد؛ اما تعدا

دش آنقدر کم بود که در مقایسه با خودروهای کلاسیک داخل کشور اصلاً به چشم نمی آمد. بنابراین می توان گفت که کوبایی ها برای ماشین های قدیمی شان جایگزینی نداشتند و به نوعی مجبور بودند به همان قانع باشند. به همین دلیل است که وقتی وارد این کشور می شوید، احساس می کنید به دنیای فیلم های قدیمی چند دهه پیش پا گذاشته اید.

جمعیت کشور کوبا تقریباً به 11 میلیون می رسد؛ اما فقط 60 هزار خودرو در این کشور وجود دارد که این تعداد هم بیشتر شامل ماشین های قدیمی می شود که بیش از نیم قرن از ساختشان می گذرد! معدود خودروهای جدیدی که می توانید در کوبا ببینید، ساخت کشور چین و روسیه هستند که واژه جدید شاید برایشان مناسب نباشد؛ زیرا قدمت آن ها هم به دوره جمهوری شوروی برمی شود. اما به هر حال نسبت به خودروهای کلاسیک 50 ساله کوبا جدیدتر هستند.

در حالت عادی، موتور بیشتر ماشین های قدیمی این کشور را از سرهم کردن قطعات گوناگون درست می نمایند یا موتور ماشین های قدیمی دیگر را برایشان کار می گذارند. تعمیر بدنه این خودروها نیز کار نسبتاً سختی است؛ زیرا مطمئناً متریال مربوط به آن ها بعد از گذشت این همه سال، به آسانی پیدا نمی شود.

کوبا جزو کشورهای ثروتمند به حساب نمی آید. بنابراین یکی از کارهایی که می تواند هزینه مالکان خودرو را پایین تر بیاورد، استفاده از سوخت دیزل به جای بنزین است.در نتیجه خیلی از مکانیک ها، موتور درب و داغان خودروهای کلاسیک را با موتورهایی جایگزین می نمایند که با سوخت ارزان قیمت دیزل به حرکت درمی آیند.

البته این موتورهای دیزلی هم خودشان کم درب و داغان نیستند و معمولاً آن ها را از اتومبیل هایی برمی دارند که آخر عمرشان رسیده تا ماشین های موجود را فعلاً سر پا نگه دارند. این موضوع می تواند برای محیط زیست مشکلاتی جدی را به وجود بیاورد.

به هر حال، این خودروهای زیبا و شیک که در سال 1950 وارد بازار شدند، از نسلی به نسل های دیگر انتقال پیدا نموده اند و مطمئناً تا چندین نسل دیگر هم دوام خواهند آورد. از جمله ماشین های قدیمی این کشور می توان خودروهای زیر را نام برد که هر کدام حوادث تاریخی مربوط به خودشان را دارند:

ویلیز جیپ ام.38 (Willys M38 Jeep) در اصل برای نیروهای نظامی آمریکا در جنگ جهانی دوم ساخته شده بود. بعد از پیروزی انقلاب کوبا در سال 1959، فیدل کاسترو سوار بر عقب یکی از این جیپ های نظامی وارد شهر شد که به نوبه خودش، تصویری به یاد ماندنی را در خاطره ها بر جای گذاشت.

کرایسلر نیویورکر (Chrysler New Yorker)، همان خودرویی است که ارنست همینگوی در سال 1955، ماشین خودش یعنی بیوک رودمستر (Buick Roadmaster) را با آن عوض کرد. بعد از پیروزی انقلاب کوبا، همینگوی از کشور خارج شد و راننده اش، کرایسلر نیویورکرِ او را در مکانی امن پنهان کرد؛ به طوری که تازه در سال 2011 توانستند جای آن را پیدا نمایند.

شورولت بل ایر (Chevrolet Bel Air) مدل 1960، شهرت کمتری نسبت به مدل 1957 آن دارد؛ اما برای مدتی، ماشین مورد علاقه چه گوارا بوده است. در این دوره، بسیاری از ثروتمندان از کشور فرار کردند و ماشین های لوکس و گران قیمتشان به تصرف دولت درآمد.

لادا-2101 (Lada-2101) که ساخت کشور روسیه است، در سال 1970 به علت رکود واردات خودرو، خیلی زود جایش را میان ماشین های کشور کوبا باز کرد؛ به طوری که از هر 3 اتومبیل، یکی لادا بود و راندن آن، صندلی اجتماعی بالای افراد را نشان می داد.

تور ماشین های قدیمی کوبا

ماشین های قدیمی کوبا که گردشگران با دیدنشان به وجد می آیند، برای مردم خود کوبا صرفا ماشین هستند. اما این موضوع باعث نمی شود که به فکر مهمان های کشورشان نباشند. بیشتر اتومبیل های قدیمی که در هاوانا می بینید، شخصی هستند و نمی توانید در خیابان راه بیفتید و از مالکانشان بخواهید تا اجازه بدهند یک دور با ماشینشان بزنید! اما نگران نباشید؛ زیرا تاکسی های شهر هاوانا نیز جزو ماشین های قدیمی آن به حساب می آیند و احتمالاً اولین تجربه ماشین سواری تان از فرودگاه تا هتل را با این تاکسی های مدل قدیمی به دست خواهید آورد.

علاوه بر آن، بازدیدنمایندگان می توانند از تورهای این خودروهای کلاسیک نیز استفاده نمایند و شهر را زیر پا بگذارند.

تعداد این تورها زیاد است؛ پس اگر احساس کردید قیمت راننده زیاد منصفانه نیست، کمی بیشتر بگردید تا بهترین گزینه را پیدا کنید. البته امکان کرایه کردن ماشین هم وجود دارد؛ اما با توجه به مواردی که راجع به موتور آن ها گفتیم، شاید بهتر باشد کار را به کاردان بسپارید و ریسک رانندگی با یک خودروی نیم قرنی را به جان نخرید.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 984

به "ماجرای ماشین های قدیمی کوبا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای ماشین های قدیمی کوبا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید