قطر به دنبال آشتی دوطرفه با عربستان سعودی است

به گزارش خیمه نیوز، سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت که قطر با نزدیک شدن به برگزاری بازی های جام جهانی 2022 به دنبال این است که حداقل با عربستان سعودی آشتی کند.

قطر به دنبال آشتی دوطرفه با عربستان سعودی است

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال دیروز در مطلبی نوشت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از کشور های عربستان سعودی و امارات عربی متحده خواسته است، به قطع روابط خود با قطر سرانجام داده یا حداقل آسمان خود را بر روی هواپیما های قطری باز نمایند؛ چرا که این مسئله به نفع ایران بوده و تهران از گگردده شدن آسمان خود بر روی هواپیما های خطری سود می برد.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه الکترونیکی و فرامنطقه ای رأی الیوم، امروز آدینه نوشت که قطر این اواخر از خود نرمش نشان داده و به دنبال مصالحه و آشتی است؛ اما این مصالحه دو طرف است نه پنج طرفه.

به گفته عطوان، امیر قطر که روزی بعد از ایجاد ائتلاف با ایران و ترکیه، به دنبال خروج از شورای همکاری خلیج فارس بود، این روز ها در مقایسه با گذشته برای تحقق مصالحه و شکست انزوای کشورش، از خود بیشتر نرمش نشان می دهد.

این نویسنده عرب به نقل از منابعی در کشور های عرب خلیج فارس نوشت که نرمش قطر در اعزام عبدالله بن ناصر، نخست وزیر قطر برای مشارکت در نشست سران مکه در ماه مه 2019 منعکس شد و او (نخست وزیر) بالاترین مقام قطری بود که بعد از سه سال قطعی روابط، به عربستان سعودی سفر می کرد.

به گفته این منابع، امیر قطر حتی گامی فراتر از این برداشت و وزیر خارجه خود را در سفری محرمانه به عربستان سعودی فرستاد تا باب مصاحبه با رهبران سعودی به منظور اصلاح روابط دو کشور را بگشاید و اگر امارات و مصر نبود این اقدامات قطر به نتیجه می رسید.

عطوان می گوید، این اقدام عربستان سعودی و تک روی ریاض در ایجاد مصالحه با قطر به مذاق قاهره و ابوظبی خوش نیامد و همین مسئله در سفر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به امارات طی سال میلادی گذشته منعکس یافت. به گفته سردبیر رأی الیوم، این سفر السیسی حامل پیغام غیرمستقیمی به عربستان سعودی داشت و با انتقاد از این کشور در رسانه های مصری جدیت آن تقویت شد.

بر اساس این یادداشت، قطر به دنبال مصالحه دوطرفه است؛ مصالحه با عربستان سعودی و به دور از امارات و مصر. به گفته منابع عطوان کوشش های قطر می رفت که نتیجه بدهد، ولی ناراحتی مصر و امارات مانع از تحقق این آشتی شد و اظهارات محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر مبنی بر عدم پیروزیت در آشتی بین دوحه و ریاض در 15 فوریه 2019 تأییدی است بر اینکه قاهره و ابوظبی از این مسئله ناراحت بودند.

به گفته عطوان، هر ابتکار عملی از سوی ترامپ برای آشتی دادن بین قطر و رقبای عرب این کشور قبل از هر چیزی به این بستگی دارد که دوحه چقدر حاضر است به شروط سیزده گانه رقبا تن دهد؛ بعضی از رقبای قطر، بستن شبکه ماهواره الجزیره و سایر رسانه های قطر، قطع روابط دوحه با اپوزیسیون های عربی در خلیج فارس (مخصوصاً اپوزیسیون های عربستان سعودی و امارات)، توقف حمایت ها از اخوان المسلمین و تحویل مخالفان به ریاض و ابوظبی را برای بازگشت روابط دیپلماتیک با دوحه شرط نموده اند.

مقامات قطری، اما این خواسته ها (چه تک تک و چه به صورت یک جا) را نقض آشکار حاکمیت ملی خود می دانند به ویژه شبکه الجزیره که به منزله توپخانه سنگین قطر به شمار می رود.

عطوان به نقل از مسئولی در کشور های عربی خلیج فارس که نزدیک به پرونده بحران سه ساله قطر است، می نویسند که مقامات این کشور با نزدیک شدن به مقدمات بازی های جام جهانی 2022 به دنبال آشتی با همسایگان خود هستند تا به محاصره هوایی قطر توسط سعودی ها، اماراتی ها و مصری ها سرانجام دهند و از این رو، قطری ها این روز ها شدت کمی به خرج می دهند و نرم تر شده اند و آماده اند امتیازاتی از جمله در رابطه با شبکه الجزیره بدهند، ولی بدون اینکه بستن آن را بپذیرند. این مسئول می گوید: نرم کردن الجزیره چرا [می گردد]، ولی بستن آن هرگز.

بر اساس این یادداشت، نخست وزیر قطر اخیرا گفته است که کوشش های کویت برای تحقق مصالحه دوباره از سر گرفته شده است و تا الآن پیروز شده است فضا را کمی تلطیف و جو متشنج را خنک کند. این مقام کویتی گفته است که این کوشش ها با هماهنگی دولت ترامپ اجرا شده است.

عطوان در سرانجام می نویسد: ترامپ که در آستانه درگیری نظامی با ایران است، این روز ها به دنبال آشتی در خلیج فارس است تا شش کشور عضور شورای همکاری خلیج فارس را در کنار خود داشته باشد و کوشش هایش برای آشتی دادن صرفا بر مبنای منابع آمریکاست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 273

به "قطر به دنبال آشتی دوطرفه با عربستان سعودی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطر به دنبال آشتی دوطرفه با عربستان سعودی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید